چرا دچار سندرم پای بی قرار می شویم و چگونه می توانیم این مشکل را درمان کنیم؟

سندرم-پای-بی-قرار

از منظر روانشناختی گفته می شود سندرم پای بی قرار نتیجه اضطراب شدیدی که در اثر افسردگی به وجود می آید. پس برای حل این مشکل باید افسردگی را برطرف کرد.

موسسه خانواده سلامت بنیان- حتما شما هم اطراف خودتان کسانی را دیده‌اید که به صورت مدام پاهایشان را تکان می دهند، حتی شاید خودتان هم به این مشکل دچار شده باشید. به این مشکل “سندرم پای بی قرار” گفته می شود. در این گزارش همراه ما باشید تا در مورد دلایل و راه های درمان این مشکل با شما صحبت کنیم.

نشانه های سندرم پای بی قرار

کسانی که دچار سندرم پای بی قرار هستند علاوه بر تکان دادن پاها دچار احساسات ناخوشایندی مانند مور مور، سوزش، گزگز و درد می شوند. حتی ممکن است این افراد احساس کنند حشره ای روی پاهایشان حرکت می کند و این مساله احساس بدی در آنها ایجاد می کند.

این مشکل به دلایل مختلفی ایجاد می شود و تشخیص دلیل اصلی و متعاقبا راه های درمان آن برعهده پزشک معالج است. اما در اینجا به مواردی اشاره می کنیم که تنها می تواند به شناخت بیماری و داشتن اطلاعات بیشتر درباره آن کمک کند.

مشکلاتی که در اثر سندرم پای بی قرار به وجود می آید

برخی بیماری ها و مشکلات جسمی مانند کمبود آهن، نارسایی کلیه، پارکینسون، دیابت،  آرتریت روماتوئید و حتی بارداری می توانند منجر به ایجاد سندرم پای بی قرار شوند. پس طبیعتا برای درمان این مشکل باید ابتدا ریشه آن را شناخت و ریشه مشکل را برطرف کرد.

جدا از مشکلات جسمی، برخی از مشکلات روحی مانند افسردگی هم می توانند باعث بروز سندرم پای بی قرار شوند. همه افراد کمابیش در زندگی خود مشکلاتی مانند ناراحتی های شدید، بی علاقگی به کار و زندگی روزمره، شکست عاطفی، تحصیلی یا شغلی و … را تجربه کرده اند.

پای بی قرار - چرا دچار سندرم پای بی قرار می شویم و چگونه می توانیم این مشکل را درمان کنیم؟

در چنین شرایطی احساسات منفی غلبه می کند و فرد دچار اضطراب و بی قراری می شود. این ناراحتی های روحی وقتی شدت پیدا می کنند و تکرار می شوند دارای برخی نشانه های جسمی مانند سرگیجه و حالت تهوع، سردرد، لرزش دست‌ها، ناراحتی های گوارشی، افزایش فشار خون، خستگی و بی حوصلگی و همچنین سندرم پای بی قرار هستند.

سندرم پای بی قرار در نتیجه چه مشکلی ایجاد می شود؟

از منظر روانشناختی گفته می شود این مشکل نتیجه اضطراب شدیدی است که در اثر افسردگی به وجود می آید. پس برای حل این مشکل باید نسبت به ریشه اصلی آن یعنی افسردگی شناخت کافی پیدا کرد سپس سعی در برطرف کردن افسردگی و خلق منفی کرد.

پای بی قرار - چرا دچار سندرم پای بی قرار می شویم و چگونه می توانیم این مشکل را درمان کنیم؟

جدا از مسایلی که تشخیص و درمان آنها برعهده پزشک است، در ادامه این گزارش به مواردی اشاره می کنیم که در کاهش علایم سندرم پای بی قرار موثر هستند.

  1. خواب خوب

شما باید عادت های خواب خود را اصلاح کنید و استراحت کافی داشته باشید چون خستگی جسمی مشکل سندرم پای بی قرار را تشدید می کند. پس بهتر است ساعت دقیقی برای خواب و بیداری خود در نظر بگیرید و به آن پایبند باشید تا ساعت بدنتان براساس آن تنظیم شود. همچنین، استفاده از وسایلی مانند تلویزیون و تلفن همراه را قبل از خواب به حداقل برسانید و حتی اگر ممکن است از این وسایل در اتاق خوابتان استفاده نکنید تا خواب بهتری داشته باشید. کار دیگری که می توانید برای داشتن خواب خوب انجام دهید این است که مصرف نوشیدنی های کافئین دار و مواد غذایی شیرین را کاهش دهید.

  1. استفاده از مکمل های آهن و ویتامین ها

تحقیقات مختلف ثابت کرده اند که مصرف مکمل های آهن موجب کاهش علایم این سندرم می شود. یک آزمایش خون ساده نشان می دهد که شما دچار کمبود آهن هستید یا خیر؟ اگر جواب آزمایش مثبت بود با مشورت و تجویز پزشک می توانید از مکمل های آهن استفاده کنید. مصرف ویتامین های D، C و E هم می تواند به کاهش علایم سندرم پای بی قرار کمک کند.

  1. ورزش کردن

مطالعات مختلف از جمله مطالعه موسسه ملی بهداشت نشان می دهد که ورزش کردن در کاهش علایم سندرم پای بی قرار تأثیر مثبت دارد. مطالعه ای که در سال 2006 روی 23 بیمار انجام گرفت نشان داد بیمارانی که به مدت 12 هفته و 3 بار در هر هفته ورزش های هوازی و تمرینات قدرتی پایین تنه انجام می دهند علایم این سندرم در آنها کاهش پیدا می کند. انجام یوگا و تمرینات کششی نیز در این زمینه موثر هستند. نکته مهم دیگر این است که ورزش کردن باعث بهبود خواب می شود و از این نظر نیز تاثیر مثبتی دارد.

  1. ماساژ

مطالعه ای که در سال 2007 در موسسه ملی بهداشت و بنیاد ملی خواب انجام گرفت نشان داد که علایم این سندرم پس از 2 جلسه ماساژ به طرز قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می کند. براساس نتایج این پژوهش ماساژ باعث آزادسازی دوپامین می شود، بهبود گردش خون، بهبود خواب، و آرامش اعصاب می شود و به همین دلیل مشکل سندرم پای بی قرار را کاهش می دهد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *