روشی روانشناختی برای ترک سیگار که برای همیشه هوس آن را از بین می‌برد

1ترک-سیگار

هيچ‌كدام از روش‌های درمانی ترک سیگار، از جمله درمان جایگزین نیکوتین NRT، تاثیرگذار نیستند. درمان‌های دارویی و سیگارهای الکترونیکی در جهت توقف مصرف سیگار نیز هيچ موفقیتی کسب نکرده‌اند.

موسسه خانواده سلامت بنیان- تاکنون روش‌های مختلفی برای ترک سیگار در پیش گرفته شده است؛ از درمان جایگزین نیکوتین گرفته تا درمان‌های دارویی و غیره، اما بیشتر آنها تاثیرگذاری لازم را نداشته‌اند. دلیلش هم این است که اعتیاد به سیگار بیشتر جنبه روحی و روانی دارد و باید از روش‌های روانشناختی برای ترک آن استفاده کرد. درمان‌های روانشناختی ترک سیگار مدتی است که در کشور ما نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این رابطه، گفتگویی داشتیم با محمد اسماعیل‌پور، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی و یکی از نویسندگان کتاب ترک سیگار که در ادامه می‌آید.  

 

اعتیاد به سیگار بیشتر جنبه روحی و روانی دارد تا جسمی

 

  • ایده ایجاد یک دوره آموزشی ترک سیگار در شما چگونه ایجاد شد و چطور شد که تصمیم گرفتید چنین برنامه‌ای را عملیاتی نمایید؟

همه ما می‌دانیم که استعمال دخانیات، سلامتی جسم و روان ما را به خطر می‌اندازد. با این حال، بسیاری از افراد، مخصوصا کسانی که سال‌هاست سیگاری هستند، راه‌حلی برای ترک آن ندارند.  

هيچ‌كدام از روش‌های درمانی ترک، از جمله درمان جایگزین نیکوتین NRT، تاثیرگذار نیستند. درمان‌های دارویی و سیگارهای الکترونیکی در جهت توقف مصرف این ماده دخانی نیز هيچ موفقیتی کسب نکرده‌اند.

با توجه به اینکه سهم عمده اعتیاد به سیگار، جنبه روحی و روانی دارد و میزان وابستگی جسمی و عوارض جسمانی بعد از ترک، آن‌چنان قابل توجه نیستند، لذا همواره در جستجوی راه‌حل مناسبی برای این مشکل بودم تا اینکه جناب آقای دکتر قاسم‌زاده، موفقیت‌آمیز بودن شیوه‌ای مبتنی بر درمان‌های روان‌شناختی در اروپا را مطرح نمودند. با جستجوی و مطالعه مقالات و تحقیقات و کتاب‌های مربوط به آن، به مفید بودن این روش پی بردیم.

sigaar2 - روشی روانشناختی برای ترک سیگار که برای همیشه هوس آن را از بین می‌برد

در ادامه، متوجه شدیم که برخی مباحث نظری مهم، از جمله نقش ناخودآگاه، رفتاردرمانی و یادگیری اجتماعی در درمان روانشناختی مزبور، مورد استفاده قرار نگرفته‌اند و سعی کردیم رویکرد جامع‌تر و مفیدتری را در درمان ترک سیگار ارائه دهیم. بعد از چندسال کار روی موضوع، نهایتا به این جمع‌بندی رسیدیم که می‌توانیم برنامه درمانی مختص خود را عملیاتی نماییم .

 

مزیت‌های روش علمی و آسان ترک سیگار

 

  • مزایایی که دوره آموزشی ابتکاری شما را منحصربه‌فرد می‌نماید و باعث شده با سایر تلاش‌هایی که برای ترک سیگار صورت می‌گیرد، تفاوت داشته باشد، شامل چه مولفه‌هایی است و چرا می‌توان گفت این دوره با همه دوره‌هایی که تا الان مرسوم بوده است، تفاوت دارد؟

روش  علمی و آسان ترک سیگار، یک روش آسان، سریع و علمی برای رهایی از مصرف است. به‌طور خلاصه، درباره این روش باید گفت:

  • سریع عمل می‌کند؛
  • تأثیری همیشگی و ماندگار دارد و هوس شما به سیگار بعد از ترك از بین خواهد رفت و به راحتی و شادمانی آن را ترک می‌کنید؛
  • فاقد عوارض ترک سیگار می‌باشد.

.jpg - روشی روانشناختی برای ترک سیگار که برای همیشه هوس آن را از بین می‌برد

مزیت‌های روش علمی و آسان ترک سیگار شامل موارد زیر است:

  1. روش شناخته شده و معتبر بین‌المللی با درصد موفقیت شگفت‌انگیز (شناخت درمانی رفتاری)؛
  2. روش علمی، راحت و آسان مبتنی بر دانش بشری؛
  3. احساس شادمانی و شعف و خوشحالی بعد از اتمام دوره ترک؛
  4. برخلاف روش‌های رایج، با استفاده از قدرت اراده ترک، بعد از اتمام دوره و ترک، فرد دلتنگ و افسرده نخواهد شد و میل و خواست او به استعمال دخانیات برای همیشه از بین می‌رود.

 

مهم نیست که فرد چه مدت سیگاری بوده‌؛ با ترک آن می‌توان از آسیب بیشتر جلوگیری کرد

 

  • چه پیامی دارید برای افرادی که بارها و بارها قصد ترک داشته‌اند، ولی تاکنون اقدام عملی و موثری انجام نداده‌اند؟

ترک نیکوتین حتی در کسانی که مصرف سنگین و مداوم این ماده را دارند، با اين روش امکان‌پذیر است. حتی اگر فرد سال‌ها سیگار کشیده‌ باشد، ترک آن منجر به بروز تفاوت‌هایی فراوان با شرایط فعلی‌اش خواهد شد.

مهم نیست که فرد چه مدت سیگاری بوده‌؛ با ترک سیگار می‌توان از صدمه رساندن بیشتر به تندرستی خود و همچنین، مرگ زودرس، حداقل به مدت ١٥ سال جلوگيری كند.

مطالب مرتبط: 

ویژگی های روانشناختی کسانی که سیگار می کشند و راه های ترک دخانیات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *