راه هایی برای خلاص شدن از شر آلرژی و عطسه های بهاری

آلرژی

درمانگران طب سنتی برای درمان عطسه‌های ناشی از آلرژی و حساسیت فصلی، استفاده از روغن بنفشه و بادام را به بیماران‌شان توصیه می‌کنند.

موسسه خانواده سلامت بنیان- خیلی ها علاقه چندانی به فصل بهار ندارند چون آمدن بهار همان و شروع آلرژی همان. خیلی از ما بهار که می شود عطسه و آبریزش بینی دمار از روزگارمان در می آورد و خیلی وقت ها خوردن انواع و اقسام قرص های ضد حساسیت هم دوای دردمان نیست. با این حال، بعضی از موادی غذایی هستند که خوردن آنها باعث آرام گرفتن حساسیت فصلی می شود و در مقابل، موادی هم هستند که حساسیت را تحریک می کنند. در این گزارش در مورد تغذیه مناسب آلرژی صحبت می کنیم تا با رعایت آنها بتوانید بهار آرام تری داشته باشید.

غذاهایی که نباید بخورید

مواد غذایی محرک موادی هستند که آلرژی ما را تحریک می کنند و باعث می شوند حالمان دیرتر خوب شود. یکی از این این مواد غذایی، سرخ کردنی ها هستند. پس اگر می خواهید کمتر از آلرژی رنج ببرید دور سرخ کردنی ها را یک خط قرمز پر رنگ بکشید. همچنین، تا جایی که می توانید از مواد غذایی ادویه دار، تند و بودار و خوراکی های فرآوری شده مثل سوسیس، کالباس و … دوری کنید.

سویا، تخم مرغ، ماهی، گوجه فرنگی، بادمجان و گوجه سبز از دیگر مواد غذایی هستند که آلرژی را تشدید می کنند.

پژوهشگران معتقدند مواد غذایی فرآوری شده و کارخانه ای مثل کنسروها و کمپوت ها به دلیل وجود نگه دارنده ها و رنگ و طعم دهنده های مصنوعی می توانند آلرژی شما را بدتر تحریک کنند. همچنین، غذاهای سرشار از چربی های اشباع مثل شیرینی های خامه ای، سس مایونز، روغن های جامد و فست فودها تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن هستند و می توانند به تشدید عوارض ناشی از آلرژی فصلی کمک کنند.

به عقیده کارشناسان تغذیه در آمریکا میوه هایی مثل موز، طالبی پوست زرد، گرمک و خربزه هم می توانند باعث تحریک آلرژی در افراد مستعد شوند. کسانی که مستعد آلرژی هستند بهتر است از خوردن خوراکی هایی مانند پنیر، خامه ترش، غذاهای پخته و نان حاوی مخمر سرکه، نوشیدنی های الکلی، گوشت و ماهی دودی، میوه خشک شده و سس سویا نیز خودداری کنند.

تا اینجای گزارش از موادی گفتیم که بهتر است خورده نشوند اما اگر این مواد غذایی را کنار بگذاریم پس چه چیزهایی بخوریم که علایم آلرژی ما را کاهش دهد؟

خوراکی های مناسب برای آلرژی

متخصصان معتقدند که مصرف انواع ویتامین‌های گروه B مانند غلات، گوشت، لبنیات، انواع سبزی‌های برگ سبز تیره مثل اسفناج، کرفس و انواع ویتامین‌های گروه C، مانند مرکبات و سبزی‌های تازه و نیز سبزیجات غنی از ویتامین A همچون هویج می‌تواند شدت عوارض ناشی از آلرژی را کاهش دهد.

نوشیدن چای سبز نیز به دلیل آنتی اکسیدان بالایی که دارد علایم التهابی را در فرد مبتلا کاهش می دهد.

مصرف سیر هم به دلیل میزان بالای آنتی اکسیدان های مصرفی باعص کاهش علایم حساسیت می شود. توصیه می شود به غذایتان سیر تازه اضافه کنید. می توانید یک حبه سیر را به قطعات کوچکی تقسیم کنید و در طول روز این قطعات را مانند قرص میل کنید.

مصرف ماست کم‌چرب بخصوص ماست پروبیوتیک هم می توانید حساسیت را در افراد مستعد آلرژی کمتر کند. بر این اساس افرادی که به گرما و حتی گرده گیاهان حساسیت دارند، با خوردن روزانه 2 تا 3 لیوان ماست از ماه‌های قبل از شروع فصل آلرژی‌زا در مقابل حساسیت‌های فصلی ایمن می‌شوند.

یکی از کارهایی که می تواند به کاهش آلرژی بهاری کمک کند خوردن غذا در حجم کم است. پس سعی کنید به جای خوردن دو یا سه وعده غذایی پر حجم وعده های غذایی خود را به تعداد بیشتر و کم حجم تر تقسیم کنید.

نوشیدن عرق‌های گیاهی به ویژه عرق‌هایی که از گیاهان بهاره مانند شاه‌تره، کاسنی و خرفه تهیه می‌شود نیز در پیشگیری از ابتلا به حساسیت‌ها و آلرژی‌های فصلی توصیه شده است.

روغن بنفشه یا بادام را در بینی بچکانید

درمانگران طب سنتی برای درمان عطسه‌های ناشی از آلرژی و حساسیت فصلی، استفاده از روغن بنفشه و بادام را به بیماران‌شان توصیه می‌کنند. این درمانگران به بیماران‌شان که از دست عطسه‌های بی وقفه کلافه می‌شوند، توصیه می‌کنند روزی دو بار، یک قطره از روغن بنفشه را درون حفره‌های بینی خود بچکانند. علاوه بر این با استفاده از همین روغن، پیشانی خود را نیز ماساژ دهند. این کار موجب می‌شود از شدت عطسه‌ها کم و در مواردی نیز به طور کامل برطرف شود.

مطالب مرتبط: 

چگونه می توان بیماری آسم را کنترل کرد و تنفس راحت تری داشت؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *