چرا رابطه جنسی مقعدی ممنوع است؟ و توصیه‌هایی که در صورت انجام رابطه باید رعایت کنید

مضرات-رابطه-مقعدی

سیستم گوارشی مقعدی برای رابطه جنسی کاربردی نداشته و رابطه جنسی مقعدی به دلیل عوارض آن از نظر پزشکی توصیه نمی‌شود.

موسسه خانواده سلامت بنیان- دکتر علی شیخ‌الاسلامی، سکس‌تراپیست؛ رابطه جنسی توسط افراد به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود که یکی از انواع آن، رابطه جنسی مقعدی است. این در حالی است که به‌طور طبیعی، مقعد برای رابطه جنسی کاربردی ندارد و قرار نیست جهت لذت جنسی مورد استفاده قرار گیرد. ولی به دلیل باورهای فرهنگی در مورد بکارت، نبود آموزش‌های رسمی و به تصویر کشیدن چنین رابطه‌ای در تصاویر و فیلم‌های پورنوگرافی، استفاده از این نوع رابطه به‌ویژه در میان جوانان رو به گسترش است.

ویژگی‌های سیستم تناسلی که آن را مناسب رابطه جنسی می‌کند

سیستم تناسلی به دلیل اینکه کاربرد مشخصی برای رابطه جنسی و لذت جنسی دارد دارای ویژگی‌هایی است که در سیستم روده و مقعد وجود ندارد. این در حالی است که دهانه واژن خاصیت ارتجاعی دارد و پوشش مخاطی مجرای تناسلی برای رابطه جنسی آمادگی دارد و با دخول آسیبی نمی‌بیند.

غدد مترشحه‌‌ای در دهانه و داخل واژن وجود دارد که ماده لغزنده‌سازی را هنگام برانگیختگی جنسی ترشح می‌کنند تا مانع از ساییدگی و زخم شدن واژن بشود و عمل دخول را تسهیل نماید. گیرنده‌های حسی فراوانی در یک سوم ابتدایی واژن قرار دارد که باعث تحریک و ایجاد ارگاسم می‌شود.  

چرا نباید رابطه جنسی مقعدی داشته باشید؟  

بافت روده به‌ویژه در قسمت انتهایی روده بزرگ بسیار پرخون بوده و دارای عروق خونی سطحی فراوانی است که هنگام رابطه جنسی امکان آسیب به عروق و خونریزی وجود دارد. همچنین، ناحیه روده پر از باکتری‌ها و میکروب‌هاست که می‌تواند منجر به عفونت مقاربتی بشود.

جنسی مقعدی - چرا رابطه جنسی مقعدی ممنوع است؟ و توصیه‌هایی که در صورت انجام رابطه باید رعایت کنید

دو اسفنکتر یا دریچه داخلی و خارجی(مقعد) نیز در این ناحیه در حالت عادی بسته هستند و فقط هنگام دفع مدفوع باز می‌شوند. رابطه جنسی مقعدی می‌تواند باعث اختلال در کارکرد این اسفنکترها شده و مشکل بی‌اختیاری در دفع مدفوع را ایجاد کند. همچنین، پارگی اسفنکتر خارجی می‌تواند به فیشر یا زخم مقعد منجر گردد. از سوی دیگر، گیرنده‌های حسی که منجر به ارگاسم شوند در این ناحیه وجود ندارند و امکان رسیدن به ارگاسم در عمل با این رابطه وجود ندارد.

توصیه‌هایی که در صورت رابطه از پشت حتما باید به خاطر داشته باشید

یک بار رابطه مقعدی می‌تواند منجر به عوارض آن شود و مشکلاتی را برای فرد ایجاد نماید، لذا از نظر پزشکی چنین رابطه‌‌ای توصیه نمی‌شود. اما از آنجا که عدم توصیه پزشکی مانع انجام این رابطه نیست و افراد اقدام به چنین رابطه‌‌ای می‌نمایند لازم است نکات و تذکراتی در این زمینه ارائه شود تا میزان آسیب ناشی از این رابطه به حداقل برسد.

رابطه جنسی مقعدی بدون رضایت شریک جنسی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و افراد باید از تحت فشار قراردادن طرف مقابل برای اخذ رضایت او برای انجام چنین رابطه‌‌ای پرهیز کنند.

در صورت رضایت شریک جنسی، بهتر است قبل از این رابطه دفع مدفوع صورت گیرد تا قسمت انتهایی روده بزرگ خالی از مدفوع باشد.

برای برقراری رابطه مقعدی حتما از کاندوم استفاده شود و بعد از اتمام،  کاندوم دور انداخته شود. همچنین، از این کاندوم برای دخول در واژن یا مجرای تناسلی به هیچ وجه استفاده نشود. به یاد داشته باشید که به هیچ وجه بدون کاندوم نباید چنین رابطه‌‌ای برقرار نمایید.

قبل از ورود آلت به داخل مجرا ابتدا با انگشت آغشته به ژل بیرون و داخل مقعد کاملا به ژل لوبریکانت یا لغزنده ساز آغشته شود و بدون ژل از برقراری این رابطه پرهیز شود. همچنین، روی کاندوم نیز ژل زده شود.

مقعدی - چرا رابطه جنسی مقعدی ممنوع است؟ و توصیه‌هایی که در صورت انجام رابطه باید رعایت کنید

در رابطه جنسی مقعدی، ورود آلت تناسلی به داخل مقعد به آهستگی صورت گیرد و از فشار بیش از حد و سریع وارد کردن پرهیز شود. حرکات آلت تناسلی در داخل مقعد به آهستگی صورت گیرد و از سرعت و فشار بیش از حد خودداری شود.

بدون تعویض کاندوم بعد از اتمام این رابطه، آلت وارد مجرای تناسلی یا واژن نشود.

در صورت ایجاد زخم مقعد و وقوع خونریزی رابطه متوقف شده و ادامه نیابد.

به یاد داشته باشید که در صورت وقوع هرگونه عارضه در اثر رابطه مقعدی حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

لازم است مجددا متذکر گردد که سیستم گوارشی مقعدی برای رابطه جنسی کاربردی نداشته و این رابطه به دلیل عوارض آن از نظر پزشکی توصیه نمی‌شود. رابطه جنسی مطلوب رابطه‌‌ای است که توام با ارتباطی عاطفی و احساسی و از طریق سیستم تناسلی با رعایت اصول رابطه جنسی صحیح انجام شود.

مطالب مرتبط: 

اندازه آلت تناسلی مردان چه تاثیری در رابطه جنسی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *