چرا بعضی از زنان و مردان به همسرشان خیانت و بی وفایی می ‌کنند؟

خیانت

در جامعه فعلی ما بنا به وجود دلایلی از جمله امکان صیغه کردن و یا داشتن حق شرعی چهار زن برای مردان، اغماض‌هایی در زمینه خیانت مردان صورت گرفته است.

فاطمه رمضانی، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی- یکی از مشکلاتی که این روزها حیات خانواده‌ها را تهدید کرده و حتی گاهی سبب ازهم پاشیدگی آن می‌شود، مشکل خیانت است.

خیانت یا بی‌وفایی زناشویی به داشتن هرگونه رابطه صمیمانه یا جنسی با فرد دیگری غیر از همسر گفته می‌شود. حتی برخی معتقدند هر نوع پنهان‌کاری از همسر در روابط خارج از چارچوب ازدواج، نوعی خیانت محسوب می‌شود.

طی چند سال اخیر، بحث خیانت به یکی از مشکلات جدی خانواده‌ها تبدیل شده و روز به روز در حال گسترش است. با نگاهی به آمار خیانت در جامعه، این سوال در ذهن ایجاد می‌شود که علت بروز و گسترش خیانت چیست و چه مسایلی می‌توانند زمینه‌ساز شکل‌گیری این پدیده باشند.

به‌طور قطع می‌توان گفت عوامل متعددی در بروز خیانت و بی وفایی مؤثر است و تک بعدی دیدن این مسئله بسیار ساده‌انگارانه بوده و نه تنها نشانه کج فهمی ما از این مسئله است بلکه سبب ارایه راهکارهای نه چندان مؤثر برای مقابله با این مشکل می‌شود.

Betrayal5 - چرا بعضی از زنان و مردان به همسرشان خیانت و بی وفایی می ‌کنند؟

3 عاملی که باعث می‌شود یک نفر به همسر خود خیانت کند

در زمینه بررسی عوامل مؤثر در بروز خیانت می‌توان به سه دسته از عوامل اشاره کرد:

  • عوامل فردی
  • عوامل عاطفی و رفتاری
  • عوامل فرهنگی و اجتماعی


وقتی پای افراد تنوع‌طلب به خیانت باز می‌شود

در بحث از عوامل فردی ما با مسائلی از قبیل ویژگی‌های شخصیتی فرد خیانت‌کننده روبه‌رو هستیم. افرادی که مرتکب خیانت‌های متعدد می‌شوند غالبا میل زیادی به تنوع‌طلبی داشته و در کنترل تکانه‌های جنسی خود ناتوان هستند. فرد تنوع‌طلب توانایی پای‌بندی به قوانین و چارچوب‌های زندگی زناشویی را نداشته و علاقه زیادی به داشتن روابط با افراد دیگر دارد. روابطی که این دسته افراد برقرار می‌کنند غالبا سطحی و کوتاه مدت بوده و نشانه‌ای مبنی بر تعهد و پای‌بندی در آنها به چشم نمی‌خورد.

بررسی‌ها نشان داده افرادی که قبل از ازدواج سابقه روابط دوستی متعدد داشته‌اند، غالبا بعد از ازدواج نیز تمایل به ادامه این روند داشته و نمی‌توانند پای‌بند به زندگی زناشویی باشند. بنابراین، مرتکب خیانت می‌شوند.

 

خلأ عاطفی چگونه یک نفر را به بی وفایی سوق می‌دهد؟

دسته دیگری از عوامل دخیل در خیانت، عوامل عاطفی و رفتاری در روابط زناشویی است که از جمله مهمترین عوامل به شمار می‌رود.

وجود خلاء عاطفی یکی از عوامل بسیار شایع در بروز خیانت است. خلاء عاطفی به دلایل مختلفی می‌تواند در وجود زن و مرد و در روابطشان با هم ایجاد شود. بی توجهی به همسر و گذراندن وقت زیاد با دوستان یا خانواده یا مشغولیات کاری و همچنین عدم ابراز علاقه و محبت به همسر به تدریج سبب ایجاد فاصله عاطفی در طرفین شده و از آنجا که نیازهای عاطفی زن و مرد ارضا نمی‌شود، هرکدام از آنها به منظور تأمین این خواسته‌ها ممکن است وارد روابط خارج از چارچوب زناشویی شده یا به اصطلاح مرتکب خیانت شوند.

Betrayal1 - چرا بعضی از زنان و مردان به همسرشان خیانت و بی وفایی می ‌کنند؟

برخی از افراد فقط به خاطر تلافی کردن تهمت‌های همسرشان، خیانت می‌کنند

خشونت و پرخاشگری نسبت به همسر، کنترل زیاد وی و حساسیت بیش از حد داشتن نسبت به رفتارها و روابط همسر نیز یکی دیگر از عوامل زمینه‌ساز خیانت است. گاهی دیده شده زن یا مرد بدون دلیل روشن و کافی، همسر را متهم به خیانت کرده و همین امر نه تنها سبب ایجاد اختلاف بین زن و شوهر می‌شود، بلکه حتی اگر همسر تابه‌حال هیچ قصد و اندیشه‌ای برای خیانت نداشته، با این رفتار بذر خیانت در ذهن او کاشته شده و چه بسا به تلافی تهمت‌های ناروای همسر به سمت خیانت سوق پیدا کند.

 

چه اتفاقاتی باعث می‌شود آدم‌ها برای رفع نیازهای جنسی‌شان خیانت کنند؟

یکی دیگر از مسایل بسیار مهم در روابط زناشویی که سبب بروز خیانت می‌شود، مسائل جنسی است. روابط جنسی از جمله حساس‌ترین و مهمترین روابط فی مابین زن و شوهر بوده و وجود مشکل در این زمینه سبب بروز اختلال در سراسر زندگی زناشویی می‌شود.

عدم ارضاء زوجین در رابطه جنسی (بنا به دلایلی از جمله ناتوانی جنسی زوجین، نداشتن مهارت‌های جنسی، سرد مزاج بودن همسر)، کیفیت پایین رابطه جنسی (به دلیل مواردی چون یکنواخت بودن رابطه یا انجام رابطه زناشویی صرفا به عنوان یک وظیفه)، کم شدن میزان رابطه جنسی (به دلیل مواردی چون محدودیت فضا، وجود فرزندان در خانه و یا قهر و مشاجرات طولانی مدت) و همچنین مواردی چون از بین رفتن عشق و علاقه میان زن و شوهر و عدم جذابیت جنسی همسر (برای مثال به دلیل بی توجهی همسر به وضع ظاهری‌اش) همه و همه سبب بروز مشکلات جنسی در روابط زوجین شده و همین امر سبب می‌شود تا زن و مرد برای رفع نیازهای جنسی‌شان وارد ورابط خارج از چارچوب زندگی زناشویی شوند.

 

وقتی امکان تعدد زوجات و صیغه، باعث اغماض در زمینه خیانت مردان می‌شود

آخرین دسته از عوامل مؤثر بر خیانت، عوامل فرهنگی و اجتماعی است. در جامعه فعلی ما بنا به وجود دلایلی از جمله امکان صیغه کردن و یا داشتن حق شرعی چهار زن برای مردان، اغماض‌هایی در زمینه خیانت مردان صورت گرفته است. بدین ترتیب مردان غالبا بدون احساس گناه و بی‌توجه به پیامدهای رفتاری‌شان اقدام به برقراری ارتباط خارج از چارچوب زناشویی کرده و آن را حق مسلم خود می‌دانند و از سوی دوستان و همکاران نیز مورد تشویق قرار گرفته و به عنوان مرد توانمند (یا به اصطلاح زرنگ) شناخته می‌شوند.

 

تاثیر پیشرفت تکنولوژی‌های ارتباطی در افزایش بی وفایی زناشویی

از سوی دیگر، پیشرفت تکنولوژی‌های ارتباطی مانند اینترنت و موبایل و ماهواره و عدم استفاده صحیح از آنها باعث گسترش بیش از پیش خیانت در جامعه می‌شود. تماشای فیلم‌های ماهواره‌ای که مضمون بسیاری از آنها ترویج خیانت و داشتن روابط متعدد و عدم پای‌بندی به حریم خانواده است، سبب شده نوعی آمادگی ذهنی و نگرش مثبت نسبت به این قضیه در اذهان مردم شکل گرفته و رفته رفته قبح این مسئله از بین برود.

Betrayal4 - چرا بعضی از زنان و مردان به همسرشان خیانت و بی وفایی می ‌کنند؟

سهولت در دسترسی به موبایل و وجود شبکه‌های اجتماعی متعدد (مجددا خاطرنشان می‌شود در صورت استفاده نادرست) سبب شده نوعی بی مرزی در روابط شکل بگیرد که همین مسئله نیز به تدریج موجب بروز خیانت می‌شود.

با توجه به مطالب عنوان شده می‌توان گفت خیانت مسئله‌ای بسیار جدی و چند بعدی است و رفع این معضل نیاز به اقدام همه جانبه در سطح فردی و اجتماعی دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *