در زندگی زناشویی حساب عاطفی هم را پر کنیم

1 - در زندگی زناشویی حساب عاطفی هم را پر کنیم

تفاوت های ذهنی و فیزیولوژیک یک زن و مرد باعث می شود تا نوع نگاه و رفتار ایشان با هم متفاوت باشد و چون هر یک از این دو جنس با تفاوت های جنس دیگر با خویش آشنا نیست برداشت غلطی از رفتارهای ساده طرف مقابل می کند و در پاسخ به این برداشت رفتاری می کند که برای طرف مقابل معنای بدی داشته و او را وادار به واکنشی بدتر می کند و همین چرخه ادامه می یابد.

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، مسایل عاطفی در یک زندگی زناشویی از اهمیت زیادی برخوردار است. در یک زندگی زناشویی زن و مرد با محبت و ابراز عشق و تایید هم به حساب هم عاطفه واریز می کنند و هر چقدر این حساب عاطفه بیشتری در خود داشته باشد زندگی شیرین تر است و روابط زن و مرد نیز بهتر خواهد بود.

زن و شوهر باید حساب عاطفی هم را پر کنند

وقتی حساب عاطفی یک زن با سرمایه عاطفی همسرش پر باشد زن بسیاری از سختی ها و تنگناها را تحمل می کند و وقتی این حساب خالی باشد زن کوچک ترین مسایل را به مسایلی مهم تبدیل و مایه آزار مرد را فراهم می کند. این موضوع بالعکس نیز می باشد یعنی وقتی مردی از حمایت همسرش برخوردار شود و احساس کند زن به غرور او بها می دهد و به حساب او عاطفه واریز می کند برای زن هر کاری که لازم باشد انجام خواهد داد و اگر این حساب خالی شود به ساده ترین نیازهای زن نیز پاسخ مناسبی نخواهد داد.

بسیاری از مردان و زنان ایرانی متاسفانه به جای واریز عاطفه به حساب همدیگر به برداشت عاطفه می پردازند و این حساب را نه تنها خالی که منفی می کنند و همین باعث بروز مشکلاتی در بین ایشان می گردد تا جاییکه از هم متنفر می شوند.

از کنایه زدن و لجبازی پرهیز کنید

در یک زندگی مشترک افراد باید از سرزنش کردن همدیگر و گفتن حرف های کنایه آمیز به هم بپرهیزند. از لجبازی با هم بپرهیزند و تلاش کنند تا با هم راحت حرفشان را بزنند و از هم توضیح بخواهند. بسیاری از رفتارهای زن و مرد بد تعبیر می شود و همین بد تعبیر شدن باعث می شود واکنشی بد در پی داشته باشد و سیکل معیوب لجبازی با هم از همین جا شروع می شود.

چرخه ای معیوب که بر اثر ناآگاهی از تفاوت های یکدیگر ایجاد می شود

تفاوت های ذهنی و فیزیولوژیک یک زن و مرد باعث می شود تا نوع نگاه و رفتار ایشان با هم متفاوت باشد و چون هر یک از این دو جنس با تفاوت های جنس دیگر با خویش آشنا نیست برداشت غلطی از رفتارهای ساده طرف مقابل می کند و در پاسخ به این برداشت رفتاری می کند که برای طرف مقابل معنای بدی داشته و او را وادار به واکنشی بدتر می کند و همین چرخه ادامه می یابد. اگر یکی از طرفین این زنجیره یا چرخه را بشکند و با توضیح خواستن و توضیح دادن سعی کند ذهن دیگری را روشن کند مساله حل شده و زنجیره لجبازی شروع نمی شود.

برای روشن شدن بحث مثالی می زنم. زنی بیمار شده و در بستر خوابیده است و در حال استراحت است. مرد با این فکر که مزاحم استراحت زن نشود تا زن بتواند بهتر استراحت کند تا زود تر خوب شود مشغول روزناممه خواندن می شود و از تماشای تلویزیون که سر و صدا دارد می پرهیزد. زن این مساله را بدین شکل تعبیر می کند که مرد به او علاقه ای ندارد و به همین علت به بیماری او بها نمی دهد و به جای مراقبت از او خود را با روزنامه سرگرم نموده است و به او بی توجهی می کند.

اگر این زن بر این مبنا قضاوت کند و رفتاری تلافی جویانه داشته باشد مرد نیز برای جبران دست به تلافی می زند. ولی اگر زن از مرد سوال کند که چرا در حالیکه او مریض است و نیاز به مراقبت و توجه دارد مشغول روزنامه خواندن است و مرد نیز با ذکر نیت خود و توضیحات ذهن او را روشن کند زن به جای برداشت از حساب عاطفی سرمایه ای به این حساب اضافه می سازد.

نیت خواهی را جایگزین نیت خوانی کنیم

من این پروسه را نیت خوانی و سیکل ایجاد شده را لجبازی می نامم و معتقدم به جای آن باید نیت خواهی را جایگزین کرد یعنی به جای نیت خوانی باید از طرف مقابل خواست نیت خود از رفتارش را تشریح کند تا سوء تفاهم حل شود و حساب عاطفی نه تنها تخلیه نشود بلکه بر اندوخته آن افزوده شود.

در نهایت بار دیگر تاکید می کنم عمده مشکلات زندگی زناشویی از کمبود سرمایه گذاری عاطفی نشات می گیرد و باید تلاش کرد تا روابط عاطفی بین زن و مرد تقویت شود. تقویت این روابط به افزایش کیفیت سکس و رابطه جنسی نیز منجر شده و بیش از پیش زندگی زناشویی را مستحکم می نماید.

** دکتر علی شیخ الاسلامی، پزشک و متخصص روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *