تفاوت ازدواج با روش های جایگزین آن

ازدواج

ازدواج یک سرمایه گذاری بلند مدت است که شاید سود آن در ظاهر کمتر باشد ولی بازده آن تضمین شده است. در مقابل، بازده روش های جایگزین، تضمین شده نیست و ممکن است با آسیب های بیشتری همراه باشد.

موسسه خانواده سلامت بنیان- دکتر علی شیخ الاسلامی، مشاور خانواده و سکس تراپیست؛ امروزه در بسیاری از اقشار جامعه چه در میان خانم ها و چه در میان آقایان نگرش مثبتی نسبت به ازدواج وجود ندارد.

دلایل نگرش منفی به تشکیل خانواده

به طور کلی، در جامعه ما نگرش منفی به ازدواج به دلایل زیر ایجاد شده است: مشکلات اقتصادی شامل نداشتن شغل مناسب، نداشتن درآمد مناسب، نداشتن خانه و یا توان اجاره خانه مناسب و نداشتن حمایت مالی از جانب خانواده. مشکلات ناشی از انتظارات نادرست مثل کمال گرایی آقایان و خانم ها، توقعات و انتظارات زیاد خانم ها از همسر و خواسته های نابجای طرفین از هم. مشکلات و موانع فرهنگی و خانوادگی شامل مانع و سختگیری های خانواده ها، تجمل گرایی، چشم و هم چشمی و زیاده خواهی ها.

ترس ها از از دواج شامل ترس از شکست در زندگی و طلاق، ترس از انتخاب نادرست، ترس از خیانت و عدم وفاداری و بی اعتمادی ناشی از آن، ترس از شکاک و بدبین بودن همسر و ترس از مسئولیت و تعهد. مشکلات فردی مثل آگاهی نداشتن از دلایل درست ازدواج، هدف نادرست برای ازدواج داشتن، عدم شناخت فردی و نداشتن خودآگاهی، نداشتن هدف در زندگی و افسردگی و مشکلات روانشناختی فردی.

شیوه های جدید ارتباطی جایگزین ازدواج مثل روابط آزاد بین دختران و پسران، داشتن سکس بدون ازدواج و همباشی نیز از دیگر دلایلی هستند که باعث منفی شدن نگرش نسبت به این امر شده اند.

فواید ازدواج

این در حالی است که ازدواج فواید بسیار زیادی دارد و در تحقیقات علمی این فواید مورد تأیید قرار گرفته اند. این تحقیقات نشان می دهند افراد متاهل طول عمر بیشتری دارند، سبک زندگی آنها سالم تر و سلامت جسمی شان بیشتر است، رضایت بیشتری از روابط جنسی خود دارند، ثروت و دارایی آنها بیشتر است و در مقایسه با خانواده های تک والد فرزندان سالم تری به لحاظ شخصیتی پرورش می دهند.

کسانی که به دلیل مشکلات موجود نگرش منفی نسبت به ازدواج دارند باید توجه داشته باشند که ازدواج یک سرمایه گذاری بلند مدت است که شاید سود آن در ظاهر کمتر باشد ولی بازده آن تضمین شده است. در مقابل، روش های جایگزین ازدواج شاید به ظاهر سود بیشتری داشته باشند ولی بازده آنها تضمین شده نیست و ممکن است با آسیب های بیشتری همراه شود.

یک نظر

  • علی گفت:

    در مقاله ای علمی خواندم دلیل رغبت کم به ازدواج جذابیت کمتر آن نسبت به سایر شیوه های ارتباطی است و افراد از نظر اطمینان به زندگی مشترک ازدواج سنتی را ترجیح می دهند

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *