غذاهای خوشمزه‌ای که مردان را دچار سرطان پروستات می‌کنند و غذاهایی برای مبارزه با این بیماری

پروستات

ماده غذایی دیگری که می تواند در پیشگیری از سرطان پروستات نقش تعیین کننده داشته باشد گوجه فرنگی است. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که میزان بالای لیکوپن در خون، ارتباط زیادی با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات دارد، و حتی به کاهش تکثیر سلول‌های سرطانی کمک زیادی می‌کند.

موسسه خانواده سلامت بنیان، رعایت برخی از توصیه های غذایی می تواند در پیشگیری و کاهش عوارض بیماری ها موثر باشد و از سوی دیگر، مصرف برخی از مواد غذایی در رشد و پیشرفت بیماری تأثیرگذار هستند. یکی از این بیماری ها سرطان پروستات است که برای آن نیز پزشکان توصیه هایی دارند.

برای مبارزه با سرطان پروستات دور لبنیات چرب خط قرمز بکشید

طبق تحقیقات صورت گرفته، مواد غذایی چرب بخصوص لبنیات چرب برای سرطان پروستات خطر آفرین است. بر این اساس، احتمال خطر سرطان پروستات برای مردانی که معمولا در هر روز دو لیوان شیر کامل می خورند در مقایسه با کسانی که در هر روز یك لیوان شیر کامل می خورند، دو برابر بوده است و اگر سه لیوان در روز شیر پر چرب بخورند احتمال مبتلا شدن به سرطان پروستات 2.5 برابر می شود.

.jpg - غذاهای خوشمزه‌ای که مردان را دچار سرطان پروستات می‌کنند و غذاهایی برای مبارزه با این بیماری

همچنین، برای اشخاصی که در خوردن پنیر چرب، تخم مرغ، گوشت قرمز چرب و ماست چرب اسراف می کنند احتمال خطر سرطان پروستات زیاد است. مهمترین عامل سرطان‌زا در این موادغذایی ظاهر چربی است. در تحقیقی که در مؤسسه مموریال روزولت پارك در شهر بافلو نیویورك انجام شده و در آن رژیم غذایی اشخاصی که مبتلا به سرطان پروستات شده اند با رژیم غذائی اشخاصی که مبتلا نشده اند مقایسه شده است دیده می شود که مسئول اصلی شیر کامل پرچربی است و شیر بی چربی چنین ضرری ندارد.

از کباب و گوشت قرمز دوری کنید

یکی از موادی که خوردن آن در بیماری سرطان پروستات توصیه نمی شود خوردن گوشت قرمز و به ویژه گوشت قرمز چرب است. بررسی ها نشان می دهد افرادی که در خوردن گوشت قرمز اسراف می کنند بیشتر احتمال دارد مبتلا به سرطان بخصوص سرطان رکتوم و کولون و هم چنین سرطان پروستات و لوزالمعده و پستان بشوند.

از نظر علمی دلائل متعددی برای مساله رابطه گوشت قرمز با سرطان مطرح است از جمله دکتر کلنل می گوید: در گوشت قرمز سوخته و یا در حرارت فوق العاده زیاد پخته شده ترکیباتی ایجاد می شود بنام هتروسایکليك آمين که از مواد سرطان زای قوی در جانوران است و وقتی که چربی گوشت قرمز ذوب شده و به داخل شعله آتش و یا روی فلز کباب پز و ذغال سرخ شده می چکد و می سوزد ترکیبات شیمیایی سرطان‌زای دیگری به نام پلی سایكلیك آروماتيك هایدرو کاربن تشکیل می شود. هر دو این مواد ظاهرا برای انسان نیز تأثیر سرطان زایی شبیه حیوانات دارند.

.jpg - غذاهای خوشمزه‌ای که مردان را دچار سرطان پروستات می‌کنند و غذاهایی برای مبارزه با این بیماری

این مواد سرطان‌زا توام با دود پختن یا کباب شدن گوشت روی شعله آتش به فضا برخاسته و ممکن است روی گوشت کباب شده بنشیند. و بعلاوه وجود چربی اشباع شده در گوشت قرمز خود منبع سرطان زانی است که احتمال خطر سرطان ریه و کولون ورکتوم و پستان و رحم و پروستات را افزایش می دهد.

به این دلایل است که مصرف گوشت قرمز از نظر چربی اشباع شده که در آن است به حداکثر ۱۰ درصد کالری روزانه آن هم از گوشت قرمز که چربی آن گرفته شده باشد محدود می شود و بجای گوشت قرمز توصیه می شود که از گوشت سفید پرندگان و ماهی و با از گوشت شکار استفاده شود.

سبزیجات هر چه رنگی‌تر باشند مفیدتر هستند

یکی از توصیه هایی که در مورد سرطان پروستات می شود این است که تا جایی که می توانید از سبزیجات استفاده کنید. پیاز، فلفل، چغندر و گوجه را خرد، در روغن زیتون سرخ وبا تخم مرغ مخلوط کنید. اسفناج یا سبزیجات دیگر را خرد و به سوپ خود اضافه کنید. روزانه یک بشقاب بزرگ سالاد سبزیجات همراه با سس خانگی روغن زیتون و سرکه سیب مصرف کنید. در واقع، از انواع سبزیجات با رنگ و طعم متفاوت استفاده کنید. هر چه سبزیجات رنگی‌تر باشند بهتر است، چرا که سبزیجات رنگی دارای آنتی اکسیدان های بیشتری هستند.

پروستات - غذاهای خوشمزه‌ای که مردان را دچار سرطان پروستات می‌کنند و غذاهایی برای مبارزه با این بیماری

تأثیر شگفت انگیز گوجه فرنگی در پیشگیری از سرطان پروستات

ماده غذایی دیگری که می تواند در پیشگیری از سرطان پروستات نقش تعیین کننده داشته باشد گوجه فرنگی است. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که میزان بالای لیکوپن در خون، ارتباط زیادی با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات دارد، و حتی به کاهش تکثیر سلول‌های سرطانی کمک زیادی می‌کند.

tomato - غذاهای خوشمزه‌ای که مردان را دچار سرطان پروستات می‌کنند و غذاهایی برای مبارزه با این بیماری

محققان بر این عقیده هستند که لیکوپن دریافت شده از منابع طبیعی مانند مواد غذایی تازه، مؤثرتر از دریافت مکمل است. به این نکته هم توجه داشته باشید که تفت دادن گوجه‌فرنگی با کمی روغن، به خصوص روغن زیتون، باعث آزاد شدن هر چه بیشتر لیکوپن موجود در آن می‌شود و می تواند برای شما مفیدتر باشد.

‫2 نظر

  • حسین میرزایی گفت:

    مطلب خیلی خوبی بود
    یه سوال هم داشتم تمام این مطالب روی کانال تلگرامتون هم قرار میگیره ؟

    • ناشناس گفت:

      ممنون از نظر و همراهی شما دوست عزیز
      بله لینک مطالب از طریق کانال تلگرام اطلاع رسانی می شه.
      برای ورود به کانال روی آیکون تلگرام که در انتهای صفحه هست بزنید

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *