متاهل ها سالم‌تر می‌مانند و بیشتر عمر می‌کنند یا مجردها؟

و سلامت - متاهل ها سالم‌تر می‌مانند و بیشتر عمر می‌کنند یا مجردها؟

نتایج تحقیقات زیادی نشان می‌دهند که افراد متاهل نسبت به افراد مجرد از سلامتی جسمی و سلامتی روحی و روانی بیشتری برخوردار هستند و عمر بیشتری می‌کنند.

موسسه خانواده سلامت بنیان- دکتر مهین عظیمی؛ اینکه یک ازدواج موفق و مطلوب می‌‌تواند به بهره‌مندی از زندگی شادتر و کم استرس‌تر منجر شود و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و مرگ‌های ناشی از سرطان را به دنبال داشته باشد، واقعیتی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

متاهل‌ها گرایش بیشتری برای شناخت زودرس بیماری‌هایشان دارد

نتیجه بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهد که بیشتر مردان متاهل از سطح سلامت جسمی و روانی بیشتری در مقایسه با همسالان مجرد خود برخوردارند. اما نکته مهمی در این میان وجود دارد و آن هم اینکه بر اساس بسیاری از تحقیقات بین المللی، افراد متاهل گرایش بیشتری به انجام غربالگری‌های متداول برای شناخت زودرس بیماری‌های مزمنی مانند سرطان پروستات، سرطان ریه، سرطان روده بزرگ و بیماری‌هایی از این قبیل دارند و برای همین است که بیماری‌شان زودتر شناخته و درمان می‌‌شود و کمتر و دیرتر دچار مرگ‌های ناشی از این قبیل بیماری‌ها در سنین بالاتر می‌‌شوند.

رابطه بیماری‌های قلبی و عروقی با تجرد و تاهل افراد

اگر بخواهم به آمار‌های بین المللی اشار‌ه‌ای کنم، باید بگویم مردان متاهل که بیش از 50 سال سن دارند ۱۲ درصد کمتر از همسالان مجرد خود دچار بیماری‌های قلبی عروقی می‌‌شوند و ۴ درصد کمتر از همسالان مجردشان دچار مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی می‌‌شوند.

تاهل خطر حمله‌های قلبی را در زنان کاهش می‌دهد

احتمال کمتر ابتلا به دیابت، استعمال سیگار، پرفشاری خون، چاقی، مصرف الکل و دیگر عوامل خطر ساز ابتلا به بیماری‌های مزمن را نیز می‌‌توان به این فهرست افزود. علاوه بر این، گروهی از پژوهشگران فنلاندی در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که ازدواج می‌‌تواند خطر حمله‌های قلبی را در زنان نیز کاهش دهد.

در حالی که بررسی‌های پیشین نشان می‌داد که تجرد یا تنها زندگی کردن، خطر دچار شدن به بیماری‌های قلبی یا مرگ در اثر این بیماری‌ها را عمدتا در مردان افزایش می‌‌دهد، برخی تحقیقات جدید حاکی از آنند که این پیامد می‌تواند هر دو جنس را در برگیرد.

ازدواج ناموفق سطح سلامت زوجین را کاهش می‌دهد

البته، آن روی سکه را نیز نباید نادیده گرفت؛ چرا که ازدواج ناموفق باعث می‌‌شود سطح سلامت زوجین کاهش یابد و سطح ایمنی بدن آنها تنزل پیدا کند. با این حال، یک رابطه موفق و عاشقانه که در یک ازدواج مطلوب شکل می‌‌گیرد، همراه با مراقبت‌هایی که همسران از یکدیگر به عمل می‌‌آورند، نتیجه‌اش طول عمر بیشتر و کیفیت بهتر زندگی است.

در واقع، خرسندی ناشی از زندگی زناشویی موفق می‌‌تواند پایداری ازدواج را افزایش دهد و در مقابل، ناخرسندی ناشی از زندگی زناشویی ناموفق می‌‌تواند منجر به افزایش استرس، بروز مشکلات قلبی فشار خون بالا و کاهش طول عمر زوجین شود.

نقش تاهل در پیشگیری از سرطان و درمان آن

اگرچه نقش ازدواج موفق و سالم در بهبود سلامت جسمی، به ویژه سلامت قلبی عروقی، به اثبات رسیده است، اما نقش آن در پیشگیری از سرطان و حتی درمان آن را نیز نباید نادیده گرفت. مطالعات متعددی به این نکته اشاره کرده‌اند که خطر ابتلا به سرطان در افراد متاهل بسیار کمتر از افراد مجرد است؛ ضمن اینکه میزان بقای متاهلان پس از ابتلا به سرطان نیز در سنین میانسالی و سالمندی بیشتر از میزان بقای همسالان مجرد آنهاست.

سلامت روان متأهل‌ها

علاوه بر این، نقش ازدواج موفق در بهبود وضعیت سلامت روان مردان و زنان متاهل نیز ثابت شده است؛ به طوری که متاهلان در معرض خطر كمتری از ابتلا به افسردگی در مقایسه با همسالان مجرد خود قرار دارند و این مساله به ویژه در دوران بازنشستگی چشمگیرتر است. آنها همچنین کمتر دچار سوء مصرف مواد مخدر و الکل می‌شوند و زندگی جنسی رضایتبخش‌تری را نیز در دوران میانسالی خود تجربه می‌‌کنند.

تفاوت معنادار در سلامتی مردان میانسال متاهل و مجرد

ازدواج می‌‌تواند در بهبود عملکرد شناختی، کاهش خطر ابتلا به آلزایمر، بهبود وضعیت بیماران بستری در بیمارستان و خیلی از موارد دیگر نیز نقش چشمگیری داشته باشد. مطالعات تطبیقی که در سنین بالاتر بین مردان متاهل و مردان جداشده صورت گرفته نیز به این نکته اشاره دارد که سطح سلامت مردان گروه دوم به موازات افزایش سن به طرز معناداری کاهش می‌‌یابد؛ به نحوی که وقتی این مردان به سن ۵۰ سالگی می‌‌رسند، وضعیت سلامت شان بسیار زودتر از مردان متاهل همسالشان به خطر می‌‌افتد. برای این گروه از مردان نیز معمولا ازدواج مجدد می‌‌تواند سودمند باشد و سطح سلامت شان را ارتقا دهد.

به طور معمول، با افزایش سن مردان معمولا سطح سلامت آنها افول می‌‌کند و احتمال مرگ آنها افزایش می‌‌یابد؛ این در حالی است که میزان مرگ و می‌ر مردان متاهل در سنین ۵۰ تا ۷۰ سالگی بسیار کمتر از همسالان مجرد آنهاست. این مرگ و میر در مردان جداشده نیز با افت وضعیت سلامت‌شان قابل توجیه است؛ چراکه مردان مجرد معمولا عادت‌های غذایی ناسالمی دارند، کمتر به پزشک مراجعه می‌‌کنند و رفتار‌های پرخطر بیشتری از آنها سر می‌‌زند.

مجرد بودن بهتر از ازدواج ناموفق است

البته در برخی از موارد، شاید مجرد بودن بهتر از ازدواج ناموفق باشد ولی به هر حال، ازدواج در مردان بالای ۲۵ سال می‌‌تواند زمینه ساز افزایش طول عمر آنها شود و هر چه طول مدت ازدواج بیشتر باشد. آثار سلامت بخش ناشی از ازدواج نیز بیشتر خواهد بود.

با این اوصاف، شواهد حاکی از آن است که اگر چه وضعیت تاهل در میزان مرگ و میر افراد نقش دارد، اما عوامل تعیین کننده این تاثیر همیشه مشخص و قطعی نیستند. مردانی که در سنین سالمندی از همسر خود جدا می‌‌شوند، دچار افت سطح سلامت محسوسی می‌شوند و معمولا طول عمرشان کاهش می‌‌یابد. مردانی که هرگز ازدواج نکرده‌اند، حتی در مواردی که وضعیت سلامت شان با افراد متاهل تفاوتی نمی‌کند، باز هم طول عمر کوتاه تری نسبت به همسالان متاهل خود دارند. بنابراین در حالی که سلامت مردان متاهل می‌تواند توجیهی برای طول عمر بیشتر آنها باشد، اما هنوز نیاز به تحقیقات بیشتر در این زمینه احساس می‌‌شود.

مطالب مرتبط: 

خانواده سالم چه ویژگی هایی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *