تاثیر ویتامین C در باروری اسپرم ها و جلوگیری از نقایص مادرزادی نوزاد

ویتامین-C

مردانی که از نظر کمبود ویتامین C در خون رنج می برند ممکن است دچار نقص ساختمانی اسپرم شده و در جنین و نوزادان آنها نقایصی رخ دهد و خوردن حتی حداقل يك عدد پرتقال در روز ممکن است برای ترمیم نقائص اسپرم مؤثر باشد.

موسسه خانواده سلامت بنیان، اگر اسپرم مردی قدرت کافی برای بارور نمودن ندارد، ممکن است ناشی از علل متعددی باشد، ممکن است اسپرم از نظر تعداد و از نظر حجم، ناکافی و غیر عادی باشد و یا ممکن است تحرك کافی برای لقاح و بارور نمودن تخمك نداشته باشد و یا ممکن است اسپرم ها متمایل به لختی و روی هم انباشته شدن باشند که آن را اصطلاحا “آگلوتی نیشن” می نامند و عملا تحرك و سرعت لازم را ندارند و غیره.

تأثیر سن در باروری اسپرم ها

تمام علائم فوق با افزایش سن مرد بیشتر احتمال ظهور دارد. وجود اسپرم فعال و با تحرک سریع از خصوصیات سنین جوانی است. به طور متوسط سنین حدود ۲۵ و ۲۴ سالگی قله تحرک فعال اسپرم مرد است و از آن به بعد کم و بیش تنبلی و کم تحرکی اسپرم آغاز می شود. در تحقیقی که تحرك اسپرم مرد ۴۵ ساله ای با مرد حدود ۲۴ ساله ای مقایسه شده مشاهده شده است که تعداد اسپرم و تحرك اسپرم در مورد مرد ۴۵ ساله، ۳۰ درصد کمتر از مرد ۲۴ ساله بوده است و ۵۰ درصد اسپرم ها کم تحرك داشته و تحرك حيات، در اسپرم های مرد ۴۵ ساله ۵۰ درصد کمتر بوده است و در نتیجه بررسی ها نشان می دهد که سه، چهارم مردان سالخورده بیش از ۵۰ سال سن، قدرت باروری را از دست می دهند.

قدرت معجزه آسای ویتامین C برای تحرک اسپرم ها

ویتامین C ممکن است برای ایجاد تحرك در اسپرم های پیر و خسته اثر معجزه آسا داشته باشد. تحقیقات متعددی نشان داده است که خوردن ویتامین C می تواند به اسپرم، حیات تازه ای ببخشد. آزمایش هائی در مورد جانوران نشان داده است که کمبود این ویتامین در خون به طور قطع به تخمدانها آسیب می رساند و موجب کاهش تولید اسپرم فعال می شود.

در مورد انسان تحقیقات نشان می دهد مصرف ویتامین C در افزایش قدرت باروری اسپرم مرد مؤثر است و در آزمایش هائی به طور محسوس مشاهده شده است مردانی که بیش از ۲۵ درصد از این نوع اسپرم های کم تحرك دارند نمی توانند بچه دار شوند ولی طبق تحقیقاتی که توسط دکتر ویلیام هریس استاد مامائی و رحم شناسی در شاخه پزشکی دانشگاه تگزاس در گالوستون انجام شده همین که به این نوع بیماران خود روزی 1000 میلی گرم ویتامین C تجویز کرده پس از دو ماه نتیجه مثبت چشم گیری در مورد رمان این بیماران داشته است و شماره اسپرم های فعال آنها به بیش از ۶۰ درصد رسیده و اسپرم ها ۳۰ درصد بیشتر تحرك داشته اند و نسبت اسپرم های غیر فعال به میزان محسوسی کاهش یافته است.

اسپرم - تاثیر ویتامین C در باروری اسپرم ها و جلوگیری از نقایص مادرزادی نوزاد

جالب این بوده که همسران تمام بیمارانی که تحت درمان با ویتامین C  قرار داشتند پس از دو ماه باردار شدند، در حالی که هیچیك از افراد گروه شام آزمایش که ویتامین C نخورده بودند به چنین موفقیتی دست نیافتند.

تأثیر آلودگی های سمی بر اسپرم ها

حال سؤال این است که چقدر ویتامین C در این قبیل موارد برای فعال کردن اسپرم باید خورد؟ به نظر دکتر “داوسن” یکی از همکاران دکتر هریس که در اجرای این تحقیقات شرکت داشته است، نمی توان مقدار قطعی و مشخصی برای مصرف ویتامین C در جوان کردن و فعال نمودن اسپرم در تمام اشخاص مؤثر باشد تعیین نمود. این بستگی به عوامل متعددی دارد که در اشخاص مختلف متفاوت اندوم شخص روزانه چقدر در معرض آلودگی های سمی نظیر آلودی سنگین و آلودگی با مواد شیمیایی فرآورده های نفتی، و دود سیگار و امثال آنهاست.

این نوع آلودگی ها طی سالیان دراز بتدریج در نسوج غدد تولید منی مردان انباشته می شود، . بنابراین، مردانی که در يك پالایشگاه نفت کار می کنند و یا معتاد به سیگار بوده و روزی ۳-۲ پاکت سیگار دود می کنند، قطعا به مقدار ویتامین C بیشتری احتیاج دارند تا بتوانند بدن خود را از  سمومی که مرتبا می بلعند سم زدایی کنند.

این نظریه در ضمن توجيه روشنی است که چرا بتدریج که سن شخص بالا می رود ناراحتی بی تحرکی و غیر فعال بودن اسپرم در مردان تشدید می شود، زیرا به مرور زمان سموم بیشتری وارد بدن شده و انباشته می شود. نظر دکتر داوسن این است که مردانی که به عللی مدت زیادی در برخورد شدید با آلودگی های مسموم کننده بوده اند و دچار این بیماری شده اند می توانند ضمن پرهیز از آلودگی ها در ابتدا با مصرف روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم ویتامین C شروع و پس از دو سه ماه کم کم مقدار آنرا به سطح ۲۰۰ میلی گرم در روز برسانند. و جالب این است که این مقدار این ویتامین را می توان به راحتی و به آسانی ضمن رژیم غذایی روزانه با خوردن مواد غذایی سرشار از ویتامین C تأمین نمود.

C - تاثیر ویتامین C در باروری اسپرم ها و جلوگیری از نقایص مادرزادی نوزاد

رژیم غذایی حاوی ویتامین C

موارد زیر نشان دهنده نمونه ای از مواد غذائی است که این مقدار ویتامین C را تأمین می کند.

  • 1.5 عدد فلفل قرمز تند حدود ۲۱۲ میلی گرم از این ویتامین را داراست
  • دو پیمانه بروکلی تازه پخته حدود ۱۹۶ میلی گرم ویتامین C دارد
  • سه عدد کیوی متوسط حدود ۲۲۲ میلی گرم ویتامین C دارد
  • يك عدد طالبی متوسط حدود ۲۲۶ میلی گرم ویتامین C دارد
  • سه عدد پرتقال متوسط حدود ۲۱۰ میلی گرم ویتامین C دارد
  • دو لیوان متوسط آب پرتقال تازه حدود ۲۰۸ میلی گرم ویتامین C دارد
  • چهار پیمانه سالاد میوه تازه یا منجمد حدود ۲۳۴ میلی گرم ویتامین C دارد
  • دو پیمانه توت فرنگی تازه رسیده حدود ۲۱۰ میلی گرم از این ویتامین را دارد

توجه شود که مصرف ویتامین C به شرح بالا فقط برای بازسازی باروری مردانی مؤثر است که عقیم بودن آنها ناشی از مسائل پیچیده دیگری نباشد و لذا توصیه این است که این روش درمان باید پس از معاینه دقیق پزشك و تشخیص دقیق منشا بیماری و یافتن علت اصلی انجام گیرد و میزان مصرف ویتامین C و رژیم غذایی مناسب طبق نظر او تعیین شود.

از نقایص مادرزادی - تاثیر ویتامین C در باروری اسپرم ها و جلوگیری از نقایص مادرزادی نوزاد

ویتامین C و جلوگیری از نقایص مادرزادی

مردانی که از نظر کمبود این ویتامین در خون رنج می برند ممکن است دچار نقص ساختمانی اسپرم شده و در جنین و نوزادان آنها نقایصی رخ دهد و خوردن حتی حداقل يك عدد پرتقال در روز ممکن است برای ترمیم نقائص اسپرم مؤثر باشد. دکتر بروس ایمز از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی در تحقیقی اسپرم ۲۴ مردرامورد بررسی قرار داده و در ۱۵ نفر آنها مقدار ویتامین C خیلی کم و غیر عادی بوده و ۸ نفر از این ۱۵ نفر آسیب های ژنتیکی زیادی در اسپرم آنها دیده شده است و این آسیب ها موجب ایجاد نقائصی مادرزادی در جنین شده است. تعجب این است که همه این مردان در صورت اطلاع از این روش می توانستند از روزانه یک عدد پرتقال استفاده کنند تا مواجه با چنین ناراحتی هائی در نوزادان خود نباشند.

مطالب مرتبط: 

تغذیه مردان برای بچه دار شدن باید از چه اصولی پیروی کند؟ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *