بیانیه جمعی از فعالان حوزه سلامت روان درباره حادثه تلخ هواپیمای اکراینی و حوادث آبان

سلامت-روان

وظیفه فعالان مدنی و نخبگان دانشگاهی اعم از جامعه شناسان، روانشناسان و اندیشمندان علوم انسانی در سراسر دنیاست که در این زمان به صحنه آمده و راهکاری برای رسیدن جوامع به آرامش ارائه دهند تا سلامت روان مردم حفظ شود.

موسسه خانواده سلامت بنیان- دکتر علی شیخ الاسلامی؛ سلامت روان مردم به خطر افتاده است. جهان امروز پر شده از اتفاقات زنجیره وار دردناکی که باعث جنگ و ویرانی و خشونت و انتقام گردیده و انسانهای بی گناه زیادی را به کام مرگ کشانده است و سیاستمداران و دیپلماتها و نظامیان نتوانسته اند جلوی بروز زنجیره وار حوادث انتقامجویانه و تلخ را بگیرند. در اقصی نقاط عالم شورش و جنگ و کشتار در کنار حوادث تلخ دیگری روزانه موجب مرگ انسانها می شود.

همه روزه اخباری از کشتار انسانها برخی بر اثر جنگ و انتقام، برخی بر اثر شورش و برخی بر اثر حوادث طبیعی و تکنولوژیک ساخت بشر به گوشمان می رسد و جمعی دیگر را داغدار عزیزانشان می بینیم. چرخه خشونت سالهاست در حال بازتولید است و گستره خشم و خشونت و انتقام وسعت پیدا کرده است.

هم اکنون همه مردم جهان نیازمند آرامش و خسته از سیاستهای جنگ طلبانه اند. تنها کسانی که از این وضعیت خوشحالند کارخانه های اسلحه سازی و موشک سازی و سرمایه گذاران این عرصه نامبارکند. آنها به سودهای کلان خویش فکر می کنند و برای این جنگ افروزان عالم تفاوتی نمی کند در کدام سوی جبهه قرار گرفته باشند. آنان تنها به تجارت خویش سرگرمند و برای جان انسانها ارزشی قائل نیستند.

وظیفه فعالان مدنی و نخبگان دانشگاهی اعم از جامعه شناسان، روانشناسان و اندیشمندان علوم انسانی در سراسر دنیاست که در این زمان به صحنه آمده و راهکاری برای رسیدن جوامع به آرامش ارائه دهند. تا هر چه سریعتر چرخه خشونت شکسته شود و ادبیات سیاستمداران و دیپلماتها و نظامیان و همه مردم جهان از خشم و نفرت و خشونت پراکنی به سمت دعوت به صلح و مهربانی تغییر یابد و جهانی مملو از آرامش ایجاد شود. همه باید تلاش کنیم تا خشونت در شکلهای مختلف آن محکوم و مهربانی و صمیمیت و همدلی جای آنرا بگیرد.

بازماندگان کلیه حوادث تلخ اخیر در همه دنیا می توانند منادیان صلح و دوستی باشند و شعار مهربانی بجای خشونت را فراگیر سازند تا این جهان جای بهتری برای زیستن باشد و همه انسانها در کنار هم و در آرامش زندگی کنند.

قطعا گسترش مهربانی و همدلی و صمیمیت بجای خشونت و انتقام می تواند کمک کند تا جهان جایی امن تر برای زیستن باشد و خون انسانهای بی گناه به هدر نرود و سلامت روان مردم بیشتر تامین شود.

نیاز ضروری مردم جهان و از جمله مردم عزیز ایران ما در حال حاضر حفظ آرامش، امنیت و گسترش مهربانی و همدلی است. همه ما نیازمند پرهیز از افزایش خشونت و انتقام هستیم و باید همگان را دعوت به مهربانی و همدلی کنیم.

از همه مسئولین و مقامات درگیر در حوادث در اقصی نقاط جهان می خواهیم رویکرد صلح طلبی را برای پایان دادن به التهاب و تنش و توقف چرخه خشونت و انتقام برگزینند. لازم است بدون اینکه دنبال مقصر و اتهام زنی به هم باشیم و قضاوت کنیم راههای مسالمت آمیزی که می تواند به چرخه خشونت پایان دهد را بیابیم و عملی کنیم. خشونت برنده حقیقی نخواهد داشت و خسران همه طرفها را در بر خواهد داشت.

بیایید انسانها را فارغ از رنگ و نژاد و قومیت و عقیده و باوری که دارند بعنوان انسانهایی که اشرف مخلوقاتند و واجد ارزشهای انسانی ببینیم و تلاش کنیم این نگاه انسانی فراگیر شود.

اینجانبان جمعی از فعالان مدنی، روانشناسان و مشاورین و فعالان عرصه سلامت روان ایران علاوه بر عرض تسلیت به همه داغدیگان حوادث اخیر و اعلام همدلی با ایشان بواسطه رنج و دردی که تحمل می کنند آماده ارائه حمایتهای روانی اجتماعی به تمامی آنان که در پی اتفاقات چند ماهه اخیر رنجیده خاطر شدند فارغ از دین، مذهب، نژاد، قومیت، مواضع سیاسی و فرهنگی و اجتماعی هستیم و از همه فعالان حوزه سلامت روان و فعالان اجتماعی می خواهیم به ما برای این امر بپیوندند.

مطالب مرتبط: 

چگونه به‌طور موثری به بحران کرونا پاسخ دهیم و سلامت روان خود را حفظ کنیم؟

سلامت روانی- اجتماعی و راهکارهای بهبود آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *