سوالاتی که زن و شوهرهای در آستانه طلاق درباره فرزندانشان دارند

طلاق روی بچه ها - سوالاتی که زن و شوهرهای در آستانه طلاق درباره فرزندانشان دارند

والدینی که در کش و قوس طلاق هستند سوالاتی در مورد وضعیت فرزندشان و نوع رفتار با او دارند که در این مطلب به برخی از این سوالات، پاسخ می‌دهیم.

موسسه خانواده سلامت بنیان- سمانه شیرلو، روانشناس؛ این روزها طلاق افزایش پیدا کرده و بسیاری از زن و شوهرها به ویژه‌ آنهایی که دارای فرزند هستند، سوالات و چالش‌هایی در این زمینه دارند.

در ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که اگر زن و شوهری دچار مشکل شدند نباید اولین اقدامی که انجام می‌دهند رفتن به دادگاه و پر کردن دادخواست طلاق باشد. هر دوی آنها باید در گام اول به مشاور و روانشناس مراجعه کنند. حتی اگر یکی از زوجین از این کار امتناع کرد، طرف مقابل که آگاهی بیشتری دارد باید به تنهایی به مشاور مراجعه کند. شاید همان یک نفر بتواند بعضی از مشکلات را اصلاح کند و باعث شود زندگی به حالت طبیعی برگردد.

طلاق چه تاثیری روی فرزندم می‌گذارد؟ 

یکی از سوالاتی که والدین در مورد طلاق می‌پرسند این است که طلاق چه تاثیراتی بر کودک می‌گذارد؟

پاسخ این سوال این است که طلاق تاثیرات عمیقی روی کودک و حتی بچه‌های بالغ می‌گذارد. طلاق این پیام را به بچه می‌رساند که امنیت وجود ندارد و کودک احساس می‌کند حالا که پدرومادرم همدیگر را دوست ندارند ممکن است روزی برسد که مرا هم دوست نداشته باشند. یک‌سری از بچه‌ها هم خودشان را در این جدایی مقصر می‌دانند و سرزنش می‌کنند و احساس گناه به آنها دست می‌دهد.

.jpg - سوالاتی که زن و شوهرهای در آستانه طلاق درباره فرزندانشان دارند

عده دیگری از بچه‌ها هم دائم نگران هستند که قرار است بعد از طلاق چه کسی از آنها نگهداری کند. این نگرانی‌ها باعث می‌شود دچار ترس و وحشت شوند، از مدرسه رفتن امتناع کنند، در خواب و تغذیه آنها اختلال ایجاد شود و مشکلات عدیده روحی و روانی برایشان پیش بیاید.

چگونه طلاق را برای بچه‌ها آسان‌تر کنیم؟

سوال دیگر والدین این است که چه کنیم طلاق برای بچه‌ها آسان‌تر باشد؟

در پاسخ باید بگویم اگر شما به سنی رسیده که مسایل را می‌فهمد، قبل از جدا شدن با یک زبان قابل درک، به او اطمینان بدهید که او را دوست دارید.‌ همچنین، تلاش کنید که هیچ وقت فرزندتان پیغام‌بر و پیغام‌آور شما نشود و سعی نکنید با حرف‌ها و رفتارتان او را وادار کنید که از شما حمایت کند. این رفتار واقعا مخرب است.

به او اطمینان بدهید که همه چیز سر جای خود خواهد بود و می‌تواند به مهد یا مدرسه برود و با بچه‌ها بازی کند. همچنین، دروغ نگویید و اگر مساله نگران کننده یا غمگینی وجود دارد به او نگویید که قرار است همه چیز بهتر شود چون این اتفاق نمی‌افتد.

مساله دیگری که اهمیت دارد این است که جلوی کودک گریه نکنید و از این طریق احساسات کودک را تحریک کنید تا از این طریق، طرف مقابل خود را محکوم کنید.

های طلاق - سوالاتی که زن و شوهرهای در آستانه طلاق درباره فرزندانشان دارند

چطور به کودک بگوییم قرار است طلاق بگیریم؟

سوال دیگری که پرسیده می‌شود این است که چطور به کودک بگوییم قرار است طلاق بگیریم؟

مساله‌ای که اهمیت دارد این است که جدا شدن یا ترک منزل به صورت یک باره نباید اتفاق بیفتد چون کودک دچار وحشت و غم و اندوه زیادی می‌شود. اگر زن و شوهری واقعا تصمیم دارند از هم طلاق بگیرند باید با هم توافق کنند و در یک زمان مناسب به فرزندشان بگویند که او را دوست دارند اما بنا به دلایلی باید از هم دور زندگی کنند.

وقتی جدایی اتفاق می‌افتد باید چه چیزهایی به کودک بگوییم و چه چیزهایی نگوییم؟

باید کودک را در آغوش بگیریم و نوازش کنیم و به او بگوییم ما همیشه پدر و مادر تو هستیم و تو را دوست داریم و از تو حمایت می‌کنیم. همچنین، باید به او بگوییم که کجا زندگی می‌کنیم و به او شماره تماس خودمان را بدهیم. همچنین، درباره افراد خانواده خودمان هم صحبت کنیم و آنها را با او آشنا کنیم.

در نقطه مقابل، هیچ وقت نباید جلوی کودک همسر سابق‌مان را محکوم کنیم و به او ناسزا ندهیم. همچنین، درباره مادربزرگ یا پدربزرگ چیزی به کودک نگوییم و آنها را محکوم نکنیم. از سوی دیگر، نباید به کودک بگوییم که تو باید مرا بیشتر از مادر یا پدرت دوست داشته باشی و از من حمایت کنی.

مطالب مرتبط: 

ناسازگاری والدین چه بلایی سر بچه ها می آورد؟ 

طلاق با سرنوشت فرزندان چه می کند؟ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *