روش درست برخورد با بچه‌هایی که عکس‌ها و فیلم‌های پورن تماشا می‌کنند

فیلم-های-پورن

تحقیقات نشان می‌دهد 93 درصد پسران و 62 درصد دختران در دنیا، قبل از سن 18 سالگی با تصاویر و فیلم‌های پورن مواجهه داشته‌اند.

دکتر علی شیخ‌الاسلامی، سکس‌تراپ و مدیرعامل موسسه خانواده سلامت بنیان- با ورود اینترنت به زندگی و در دسترس بودن اینترنت برای کودکان یکی از مشکلاتی که والدین نسبت به آن نگرانی دارند و ممکن است با آن روبرو شوند، مراجعه کودک به فیلم‌های پورن و دیدن صفحات است.

رفتارهای متفاوتی که والدین در برابر تماشای فیلم‌های پورن توسط فرزندانشان دارند

بسیاری از والدین نمی‌دانند که ممکن است فرزندشان با چنین صحنه‌هایی در اینترنت روبرو شود. برخی نیز ممکن است به این مساله اهمیت ندهند. بعضی از والدین هم امکان دارد به دلیل نگرانی از حضور فرزند خود در این فضا جلوگیری کنند و با چالش‌های دیگری روبرو شوند. برخی نیز ممکن است بیش از حد کنترل‌گر شوند.

آمارهایی در مورد دختران و پسرانی که به تماشای پورنوگرافی می‌نشینند

باید دانست که مواجهه فرزند با چنین صحنه‌هایی برخلاف انتظار والدین اتفاق خواهد افتاد. تحقیقات نشان می‌دهد 93 درصد پسران و 62 درصد دختران در دنیا، قبل از سن 18 سالگی با تصاویر و فیلم‌های پورن مواجهه داشته‌اند. 79 درصد این موارد به‌صورت تصادفی و در منزل اتفاق افتاده است.

.jpg - روش درست برخورد با بچه‌هایی که عکس‌ها و فیلم‌های پورن تماشا می‌کنند

باید توجه داشت که حدود 12 درصد وبسایت‌ها در این حوزه فعالیت می‌کنند و حدودا 25 میلیون وبسایت دارای تصاویر و فیلم‌های پورنوگرافی هستند. 67 درصد فرزندان نیز تاریخچه فعالیت خود در فضای مجازی و اینترنت را پاک می‌کنند.

با توجه به تحقیقات و مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته است، بسیاری از کودکان در معرض چنین تصاویر و فیلم‌هایی قرار می‌گیرند. برخی از ایشان اعتیاد به پورنوگرافی پیدا می‌کنند و ساعت‌های زیادی را برای تماشای فیلم‌های پورن صرف می‌کنند. اگر آموزش لازم داده شده باشد و برخورد مناسبی از جانب والدین صورت گیرد، پیامدهای مواجهه با پورنوگرافی و اعتیاد به آن به حداقل ممکن کاهش پیدا خواهد کرد.

porn1 - روش درست برخورد با بچه‌هایی که عکس‌ها و فیلم‌های پورن تماشا می‌کنند

کارهایی که والدین باید انجام دهند تا جلوی اعتیاد فرزندشان به پورنوگرافی را بگیرند

برای همین لازم است والدین اقدامات زیر را در مواجهه با اعتیاد به فیلم‌های پورن توسط فرزندان انجام دهند:

 1. نشان دادن علاقه و عشق به همسر و فرزندان: اولین و مهمترین اقدام والدین، نشان دادن عشق و علاقه‌شان به هم و به فرزندان در خانه است. والدین باید نشان دهند هم به هم عشق می‌ورزند و هم به فرزندانشان. آنها باید نشان دهند فرزندان خود را دوست دارند و نشان دهند زندگی شاد و موفقی برای فرزندانشان می‌خواهند. آنها باید نگرانی‌هایشان راجع به تاثیرات فیلم‌های پورن بر شادی و موفقیت فرزندان را بیان کنند. ایشان باید با فرزند خود رابطه‌ای سرشار از دوستی، باز و تاثیرگذار داشته باشند و نگرش‌ها و ارزش‌های سالم نسبت به تمایلات جنسی را به فرزندان بیاموزند.

2. آموزش: والدین باید به فرزندان خود بیاموزند که پورنوگرافی، روابط جنسی را تحریف می‌کند. کاربران در پورنوگرافی، دیگران را به‌عنوان اشیا جنسی می‌بینند و این موضوع بسیار اعتیادآور است. باید به بچه‌ها آموزش داد که تکرار چنین صحنه‌هایی چگونه باعث حساسیت‌زدایی می‌شود و چه عواقبی از نظر ذهنی به همراه دارد.

pornography1 - روش درست برخورد با بچه‌هایی که عکس‌ها و فیلم‌های پورن تماشا می‌کنند

 3. باز نگه داشتن راه‌های ارتباطی: والدین وقتی متوجه شدند فرزندشان درگیر اعتیاد به فیلم‌های پورن شده است، باید راه‌های ارتباطی با او را کاملا باز نگه دارند. اعتیاد در خلوت پنهان می‌شود اما وقتی راجع به آن با همدلی و حساسیت صحبت شود کمتر عود می‌کند.

4. حفظ آرامش و برخورد با طمانینه: والدین نباید با شوک و عصبانیت با فرزندان برخورد کنند، بلکه باید با احترام، بیان نگرانی و همدلانه با هم ارتباط داشته باشند.

5. به دست آوردن اطلاعات بیشتر: والدین باید سوال کنند که چگونه مشکل شروع شده، چه مدت ادامه پیدا کرده و چگونه کودک با این موضوع درگیر شده است. هرچقدر والدین اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری داشته باشند بهتر می‌توانند به فرزندان خود کمک کنند.

6. حساب شده رفتار کردن: والدین باید بدون ایجاد حساسیت، با استفاده از فیلترهای مخصوص والدین و بدون ایجاد محدودیت در استفاده از اینترنت، راه‌های دستیابی به سایت‌ها و فیلم‌های پورن و مستهجن را محدود کنند. آنها باید اطلاعات و آگاهی خود را نسبت به اینکه از چه راه‌هایی ممکن است فرزندشان به محتوای نامناسب دسترسی پیدا کنند، افزایش دهند و در صورت لزوم، آمادگی لازم را برای عدم دسترسی به تلفن و اینترنت فراهم کنند.

.jpg - روش درست برخورد با بچه‌هایی که عکس‌ها و فیلم‌های پورن تماشا می‌کنند

7. بهره گرفتن از مشاوره حرفه‌ای: لازم است پدر و مادرها دسترسی خود و فرزندشان را به مشاوران حرفه‌ای، آموزش‌دیده و دارای صلاحیت حرفه ای فراهم نمایند.

8. قاطعیت در عین حساسیت و مهربانی: به‌جای نصیحت و موعظه، تهدید یا محکوم کردن، باید قضاوت بهتری نسبت به فرزند داشت. ضمن داشتن قاطعیت باید با مهربانی به فرزند آموزش داد و حرف‌های او را نیز شنید.

9. حفظ و استمرار ارتباط: والدین باید ارتباط خود را با فرزندشان حفظ کنند و راجع به احساسی که فرزندشان نسبت به این مساله دارد و برنامه و قصد او برای چگونگی مدیریت این موضوع صحبت کنند.

10. کمک و یاری: والدین باید فرزند خود را با کمک و تشویق به موقع یاری کنند تا بتواند بر مشکل تماشای تصاویر و فیلم‌های پورن غلبه پیدا کند.

11. محافظت: والدین باید از خانواده خود محافظت کرده و عادات سالم رسانه‌ای اعضای خانواده را با گفتگو و صحبت و یکسری اقدامات محافظتی تقویت کنند. مثلا محدود کردن ساعات تماشای تلویزیون و استفاده از کامپیوتر، نصب فیلترهای اینترنت روی کامپیوتر و موبایل، قرار دادن تلویزیون یا صفحه نمایش کامپیوتر در مکان‌هایی که در معرض دید سایرین نیز می‌باشد.

12. آموزش عملی: والدین می‌توانند چگونگی دور شدن از تماشای تصاویر صریح یا صحنه‌های نامناسب فیلم‌های پورن را به فرزندان نشان دهند و بخواهند که آنها نیز همین کار را انجام دهند.

13. هشدار: والدین باید نسبت به توانایی پورنوگرافی برای آسیب به افراد و کنترل رفتار آنها، هشدارهای لازم را ارائه دهند.

 

 

یک نظر

  • ت گفت:

    من دیدم ک برادرم ک کلاس هشته توی این سایتا میچرخه…نمیدونم چیکار کنمم

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *