اما و اگرهای ازدواج با زنی که 20 سال بزرگتر است

weding2 1024x684 - اما و اگرهای ازدواج با زنی که 20 سال بزرگتر است

من 26 سال دارم و با زنی که 20 سال از من بزرگتر است و 46 سال دارد مدتی است در ارتباط هستم و ازدواج موقت کرده ایم. ارتباط ما به دور از هوا و هوس است و می توانم بگویم همدیگر را در حد افراطی دوست داریم. سوالی که برای من پیش آمده این است که ممکن است در آینده برای من مشکلی پیش بیاید؟

  

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، آقایی از مراجعان موسسه سوالی از دکتر علی شیخ الاسلامی، روانشناس و مدیر موسسه داشتند در مورد ازدواج با زنی که فاصله سنی زیادی با ایشان دارد. از آن جایی که این سوال ممکن است سوال بسیاری از افراد باشد پاسخ آقای دکتر را منتشر می کنیم تا شما و عزیزانتان نیز از مطالب ایشان استفاده کنید.

آقای مراجع پرسیدند: من 26 سال دارم و با زنی که 20 سال از من بزرگتر است و 46 سال دارد مدتی است در ارتباط هستم و صیغه کرده ایم. البته، خانم از لحاظ ظاهری 10 سال کوچکتر از من نشان می دهد. در مسایل جنسی هم کم و کاستی ندارد و از هم راضی هستیم. ارتباط ما به دور از هوا و هوس است و می توانم بگویم همدیگر را در حد افراطی دوست داریم. سوالی که برای من پیش آمده این است که ممکن است در آینده برای من مشکلی پیش بیاید؟ 

پاسخ دکتر شیخ الاسلامی را بخوانید:

در پاسخ به این دوست عزیز باید بگویم رعایت فاصله سنی مناسب در روابط زن و مرد کمک خواهد کرد که رابطه مستحکم تر باشد. چون این رابطه در حد صیغه است به شرط آنکه طولانی مدت نباشد و افراط نیز در آن نباشد مشکل زیادی ایجاد نخواهد کرد. ولی از لحاظ روانی ممکن است تاثیراتی داشته باشد.

اگر این دوست عزیز ازدواج کرده اند و در کنار این موضوع این ازدواج موقت صورت گرفته است در روابط ایشان و همسرشان مشکل ایجاد خواهد نمود و لازم است در این رابطه تجدیدنظر جدی داشته باشند. اگر هم ازدواج نکرده اند و قصد دارند در آینده ازدواج کنند این موضوع می تواند برای ایشان مشکلاتی ایجاد کند.

البته من احتمال دوم را بیشتر می دانم یعنی احتمالا ایشان ازدواج نکرده اند و برای رفع نیاز جنسی و نیاز عاطفی خود تن به این ازدواج داده اند. اما با توجه به این اختلاف سن باید در روابطشان افراط را کنار بگذارند. در این شرایط، دوست داشتن افراطی به خاطر در دسترس نبودن یک همسر مناسب است.

بهتر این است که در رابطه ازدواج موقت نیز شرایط سنی و سایر شرایطی که در ازدواج دایم مدنظر افراد است رعایت شود تا رابطه گرمتر و بهتری بین طرفین شکل بگیرد و حتی در صورت فراهم شدن شرایط به ازدواج دایم ختم شود. این دوست عزیز بعدا که ازدواج دایم کنند از همسر جوان خود انتظار رفتارهایی مشابه این خانم میانسال را دارند و همین موضوع منجر به ایجاد اختلافاتی فیمابین ایشان و همسرشان خواهد شد.

تفاوت های رفتاری، ذهنی، فکری و حتی عاطفی بین یک زن جوان و میانسال بسیار زیاد است. به خصوص تفاوت های فکری زیادی بین این دو وجود خواهد داشت. حتی نوع دوست داشتن و نوع بیان احساسات این دو نفر نیز با هم متفاوت خواهد بود. لذا از آن جایی که این دوست عزیز با این خانم مراوده دارند بعد ها که ازدواج کنند انتظار همین گونه رفتار را از همسر جوان خود خواهند داشت و چون رفتارهایی متفاوت را می بینند دچار مشکلاتی خواهند شد.

نکته دیگری که وجود دارد این است که چون فاصله سنی ایشان زیاد است در روابط عاطفی فیمابین، خانم در نقش مادر و ایشان در نقش فرزند ظاهر خواهد شد. یعنی در ناخودآگاه این دو نفر چنین وضعیتی شکل خواهد گرفت که در زندگی بعدی امکان اصلاح آن نیست لذا این دوست عزیز انتظار خواهند داشت همسر آینده شان مانند مادر با ایشان رفتار کند و مراقب او باشد و نکات مختلف را به او گوشزد کند. این موضوع باعث خواهد شد اگر همسر آینده نتواند این نقش را ایفا کند دچار مشکل شوند و یا خود بخود رابطه زن و شوهری به سمت رابطه مادر و فرزندی سوق پیدا کند.

توصیه من به این دوست عزیز این است که افراط در دوست داشتن را تعدیل کنند و در رفتار فیمابین دقت لازم را داشته باشند تا در آینده مشکلی پیدا نکنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *