افرادی که هیچ وقت از توجه و تحسین دیگران سیراب نمی شوند

شخصیت نمایشی

برخی افراد حتی در بزرگسالی نیز به شیوه ای کودکانه از طریق جلب توجه دیگران به دنبال ارضای نیازهای خود هستند. این افراد معمولا در دوران کودکی، تایید و تحسین لازم را دریافت نکرده اند یا اگر دریافت کرده اند، احساس می کنند که به حد کافی نبوده است.

موسسه خانواده سلامت بنیان، زینب یاری گل؛ همه ما انسان ها از بدو تولد به شکل های مختلف به دنبال جلب توجه دیگران به ویژه افراد مهم زندگی (والدین و …) هستیم. نوزاد با گریه کردن ابراز وجود می کند و از دیگران می خواهد تا نیازهای او را برآورده کنند. به تدریج با رشد توانایی ها، کودک می آموزد که چگونه مستقل از دیگران نیازهایش را برآورده سازد و در مواقع لزوم از دیگران کمک بگیرد. اما این فرایند همواره به این صورت طی نمی شود.

وقتی دنیا صحنه نمایش برخی افراد می شود

برخی افراد حتی در بزرگسالی نیز به شیوه ای کودکانه از طریق جلب توجه دیگران به دنبال ارضای نیازهای خود هستند. این افراد معمولا در دوران کودکی، تایید و تحسین لازم را دریافت نکرده اند یا اگر دریافت کرده اند، احساس می کنند که به حد کافی نبوده است. گویا احساس ارزشمندی این افراد در گرو جلب توجه و تحسین دیگران است. از این رو همواره تلاش می کنند تا در میهمانی ها و جمع دوستان فرد محبوبی باشند و به اشکال مختلف دیگران را تحت تاثیر قرار دهند و اغلب در این کار موفق می شوند. گویی دنیا برای آن ها صحنه نمایش است، نمایشی که در آن همواره باید بازیگر اصلی باشند.

به توجه - افرادی که هیچ وقت از توجه و تحسین دیگران سیراب نمی شوند

برخی از اطرافیان ممکن است آن ها را افراد جذابی بدانند و حتی گاهی اوقات از اینکه نمی توانند مانند آن ها دیگران را تحت تاثیر قرار دهند، نسبت به آن ها احساس حسادت داشته باشند و برخی دیگر ممکن است حركات اغراق آمیز آن ها را مورد تمسخر قرار دهند. اما در ورای این توجه طلبی، چه احساسی نهفته است؟

این افراد با وجود اینکه ممکن است حتی ظاهر زیبایی داشته باشند، به صورت ناخودآگاه، احساس پوچی، بی کفایتی یا عدم جذابیت می کنند و برای سرپوش گذاشتن روی این احساسات ناخوشایند، پیوسته به توجه دیگران نیاز دارند. توجه دیگران به آنان پیام می دهد که تو جذاب، دوست داشتنی و ارزشمندی. اما این پیام به عمق درون فرد نفوذ نمی کند و فقط به صورت موقت آن ها را ارضا می سازد. بنابراین همچنان به جلب توجه ادامه می دهند.

در اثر تکرار این رفتار، آن ها در کسب توجه دیگران مهارت خاصی پیدا می کنند و به اصطلاح دیگران اغواگر ماهری هستند چرا که به خوبی می دانند چه رفتاری انجام دهند تا دیگران را تحت تاثیر قرار دهند. نحوه حرف زدن و توضیحات آن ها با جزئیات زیاد و حاشیه پردازی و ابراز احساسات و حرکات بدنی شان همراه با اغراق است. حتی ظاهر و پوشش آن ها نیز ممکن است به نحوی باشد که توجه دیگران را به خود جلب کند.

افرادی که هیچ وقت از کسب توجه سیراب نمی شوند

نکته مهم اینجاست که اهمیتی ندارد آن ها تا چه حد توجه دریافت کنند، به هر حال این توجه هیچ گاه برایشان کافی نیست و شبیه ریختن آب در غربال است. افرادی که تشنه نگاه و تایید دیگران هستند، گویی هیچ گاه از کسب توجه سیراب نمی شوند. آن ها معمولا از شکل دهی ارتباط سالم و صمیمی ناتوان اند چرا که دلبستگی به یک فرد واحد، آن ها را ارضا نمی کند و همواره مجذوب فردی می شوند که توجه زیادی به آن ها داشته باشد.

طلبی - افرادی که هیچ وقت از توجه و تحسین دیگران سیراب نمی شوند

این افراد قادر به تحمل جدایی نیستند، هنگام تنهایی احساس بیچارگی و ناامیدی می کنند و نمی توانند مدت زیادی منتظر باشند تا به تدریج رابطه جدیدی شکل گیرد بلکه فعالانه به دنبال یافتن فرد جدیدی هستند تا به آن ها توجه کند. ممکن است در روابط خود را صمیمی تر از آنچه که هستند، نشان دهند و به صورت افراطی نسبت به دیگران ابراز – علاقه کنند. اگر طرف مقابل از برآورده کردن نیاز بی پایان آن ها به توجه غافل شود، به هر روشی متوسل می شوند تا توجه او را به خود معطوف کنند.

احساس خشم و ناراحتی در صورتی که به آنها توجه نشود

در موقعیت هایی که فرد نمی تواند مرکز توجه باشد، به شدت احساس خشم و ناراحتی می کند. تحت چنین شرایطی معمولا از رفتارهای نمایشی و گریه های افراطی استفاده می کنند تا از طرد شدن اجتناب کنند. طرد شدن برای آن ها بدین معناست که تو دوست داشتنی و جذاب نیستی. بنابراین احساس ناخودآگاه آن ها در مورد خودشان تایید می شود و چرخه توجه طلبی همچنان ادامه می یابد.

اگر میزان نیاز شما به جلب توجه شدید است چه کاری باید انجام دهید؟

حال چند دقیقه ای در این مورد بیندیشید که شما تا چه حد نیازمند توجه هستید؟ نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که ویژگی های مطرح شده را باید به صورت پیوستاری در نظر بگیریم که هر کدام از ما در این طیف جایگاه خاصی داریم. بی تردید همه انسان ها نیازمند توجه دیگران اند اما شدت آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. شاید توجه دیگران دغدغه اصلی برخی افراد نباشد، اما در برخی دیگر این موضوع محور اصلی رفتارهای فرد قرار گیرد. هدف از ارائه این مطلب آگاه شدن از نیازهایی است که فرد در تلاش برای ارضای آن ها با مشکل مواجه می شود و احساس نارضایتی می کند. چنانچه این سبک رفتاری برای شما الگوی آشنایی است و خواهان تغییر آن هستید، توصیه می کنیم از مشاوره و روانشناس کمک بگیرید.

مطالب مرتبط: 

مهرطلبی چیست؟ ویژگی های افراد مهرطلب و پرسشنامه مهرطلبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *