فوت و فن‌هایی که از شیر گرفتن کودک را برای مادر راحت‌تر می‌کند

از-شیر-گرفتن-کودک

از شیر گرفتن کودک یکی از مراحل سختی است که مادران دیر یا زود با آن مواجه می‌شوند. البته، شما می‌توانید با یک‌سری راهکارهای ساده، به راحتی این مرحله را پشت سر بگذارید.

 

موسسه خانواده سلامت بنیان – از شیر گرفتن کودک و تغییر در روش تغذیه او، یکی از اتفاقات مهم زندگی کودک محسوب می‌شود و این کار برای بسیاری از مادران مرحله دشواری است. با این حال، اگر با ریزه‌کاری‌های آن آشنا باشید، راحت‌تر می‌توانید از پس این کار بربیایید.

برای بسیاری از مادران این سوال پیش می‌آید که بهترین زمان از شیر گرفتن کودک چه زمانی است. متخصصان معمولا توصیه می‌کنند که مادران تا 2 سالگی به کودک خود شیر بدهند. همچنین، توصیه سازمان بهداشت جهانی WHO این است که نوزادان تا 6 ماهگی به‌طور کامل از شیر مادر تغذیه کنند و تا 2 سالگی نیز در کنار سایر غذاها، شیر مادر نیز به آنها داده شود.

پس از این زمان، شما باید کودک خود را از شیر بگیرید، اما سوال مهم این است که چگونه می‌توان این کار را انجام داد؟

از شیر گرفتن کودک به صورت ناگهانی چه عوارضی خواهد داشت؟

از شیر گرفتن کودک به هیچ وجه نباید به شکل ناگهانی صورت گیرد. در واقع، شما باید این کار را به صورت تدریجی انجام دهید. به یاد داشته باشید که شیر دادن مادر به کودک، تنها به منظور تغذیه کودک نیست و باعث ارتباط عاطفی مادر با کودک و تقویت سیستم ایمنی او می‌شود.

شیر گرفتن کودک 1 - <strong>فوت و فن‌هایی که از شیر گرفتن کودک را برای مادر راحت‌تر می‌کند</strong>

در این شرایط، اگر ناگهان شیر دادن به کودک را قطع کنید، هم باعث تضعیف سیستم ایمنی و گوارش کودک خواهید شد، هم این مساله از نظر عاطفی برای خودتان و کودک سخت خواهد بود. از سوی دیگر، این کار می‌تواند منجر به انسداد مجاری سینه و ورم آن شود.  

شیردهی را در چند مرحله قطع کنید

از شیر گرفتن کودک را می‌توانید به این شکل انجام دهید که با رعایت فواصل زمانی معینی که پزشک مشخص کرده است، ابتدا شیردهی در شب را قطع کنید. سپس می‌توانید یک نوبت شیردهی در روز را نیز حذف کنید. بعد از آن نوبت به قطع شیردهی در صبح می‌رسد و در مرحله آخر نیز نوبت قطع شیردهی قبل از خواب کودک است. با این حال، بهتر است تمام این مراحل را با پزشک کودک خود چک کنید و در صورت تایید او این کارها را انجام دهید.  

مدت زمان شیردهی را کاهش دهید

کار دیگری که می‌توانید انجام دهید این است که مدت زمان شیردهی را کم کنید. مثلا اگر کودک شما معمولا در طول 10 دقیقه شیر شما را می‌خورد، این زمان را به 5 دقیقه کاهش دهید و در دفعات بعدی نیز این زمان را پایین‌تر بیاورید. البته، یادتان باشد که‌ در همان ابتدا و به شکل ناگهانی، وعده شیردهی قبل از خواب شب را کوتاه نکنید، چون این کار باعث می‌شود کودک تا صبح چند ساعت را در گرسنگی بگذراند.  

به خاطر از شیر گرفتن کودک عذاب وجدان نگیرید  

درست است که از شیر گرفتن کودک برای مادر به لحاظ عاطفی کار سختی است، اما به خودتان مسلط باشید و این مساله را تبدیل به یک مشکل بزرگ نکنید. برخی از مادران وقتی تمایل کودک به سینه خود را می‌بینند، از این که به کودک شیر ندهند، عذاب وجدان می‌گیرند. در چنین شرایطی، سراغ فعالیت‌های دیگر بروید و ذهن خود را از این مساله منحرف کنید. به خاطر داشته باشید که این اتفاق، کاملا طبیعی است و شما نباید برای آن احساس گناه داشته باشید.

در ابتدا بهتر است فرایند از شیر گرفتن کودک را تنها با یک غذا آغاز کنید. دو، سه روز اول این غذا را به کودک بدهید و مطمئن شوید که او می‌تواند غذا را بخورد و مشکلی با آن ندارد، سپس یک غذای دیگر را نیز امتحان کنید.

حواس کودک را پرت کنید

یکی از کارهایی که هم به شما و هم به کودک کمک می‌کند تا با قطع شیردهی راحت‌تر کنار بیایید، این است که اگر در محل مخصوصی به کودک شیر می‌دادید، دیگر از آنجا استفاده نکنید تا کودک به یاد شیر خوردن نیافتد و فیلش یاد هندوستان نکند! همچنین، سرگرمی‌های جدیدی، مانند قصه گفتن، بازی جدید، بازی با سایر کودکان، پارک رفتن و غیره برای کودک پیدا کنید تا حواسش پرت شود و کمتر بهانه شیر را بگیرد.

در فرایند از شیر گرفتن کودک ، سعی کنید او شما را بدون لباس نبیند  

اگر کودک، شما را بدون لباس ببیند، با دیدن سینه‌های شما باز هم هوس شیر خوردن به سرش می‌زند. پس بهتر است در فرایند از شیر گرفتن کودک جلوی او بدون لباس نباشید تا سینه‌های شما را نبیند و به تدریج نسبت به شیر خوردن از آنها بی علاقه شود.

.jpg - <strong>فوت و فن‌هایی که از شیر گرفتن کودک را برای مادر راحت‌تر می‌کند</strong>

روشی که می‌توانید درد و تورم سینه خود را کاهش دهید

بسیاری از مادران در فرایند از شیر گرفتن کودک دچار تورم و درد سینه می‌شوند. در چنین شرایطی، استفاده از داروهای مسکن برای کاهش درد و التهاب، کمک‌کننده است. همچنین، می‌توانید سینه خود را با دست فشار دهید‌ یا با استفاده از پمپ دستی، کمی شیر از سینه خود خارج کنید تا تورم آن کمتر شود. البته، یادتان باشد که سینه خود را کاملا از شیر خالی نکنید، چون این کار باعث تولید بیشتر شیر خواهد شد.

در چه شرایطی باید به پزشک و روانشناس مراجعه کنید؟

اگر تمام راهکارهای بالا را امتحان کردید و باز هم کودک شما تمایلی به رها کردن سینه‌تان و خوردن غذاهای جامد پیدا نکرد، وقت آن است که این مساله را با پزشک خود در میان بگذارید. اگر کودک به غذا تمایلی نشان ندهد و شما هم روی از شیر گرفتن او تاکید داشته باشید، این مساله منجر به سوءتغذیه کودک خواهد شد. همچنین، اگر در فرایند از شیر گرفتن کودک با مشکلاتی مانند تورم پستان، تب و غیره مواجه شدید، حتما با پزشک خود مشورت کنید. اگر هم این کار از نظر روحی و روانی برای شما سخت است، حتما به روانشناس خود اطلاع دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *