در چه فضاهایی می توانیم با همسر آینده مان آشنا شویم؟

.jpg - در چه فضاهایی می توانیم با همسر آینده مان آشنا شویم؟

در گذشته خانم ها اکثرا در خانه بودند و در فضای عمومی حضور نداشتند بنابراین، حق انتخاب آنها برای ازدواج و انتخاب همسر محدودتر بود اما الان با حضور زنان در فضاهای عمومی این حق انتخاب بیشتر شده است.

موسسه خانواده سلامت بنیان- دکتر علی شیخ الاسلامی؛ در گذشته که جامعه ما سنتی بود نحوه انتخاب همسر به این شکل بود که مادر یا اقوام پسر، دختری را در مجالس سنتی مانند مجالس روضه، مراسم عروسی و حتی حمام های عمومی می دیدند و می پسندیدند و همراه با پسر خود به خواستگاری او می رفتند. در آن فضای سنتی غالب ازدواج ها از همین طریق شکل می گرفت. اما سال هاست جامعه ما دچار تغییرات زیادی شده و آن فضای سنتی تا حدود زیادی از بین رفته است، هرچند هنوز هم این مساله وجود دارد و برخی از ازدواج ها از طریق سنتی شکل می گیرند.  

در چنین فضایی، یکی از سوالاتی که برای بسیاری از افرادی که قصد ازدواج دارند مطرح می شود این است که گزینه ازدواج خود را از کجا می توانیم پیدا کنیم؟

.jpeg - در چه فضاهایی می توانیم با همسر آینده مان آشنا شویم؟

برای انتخاب همسر به فضای مجازی اعتماد کنیم یا خیر؟

یکی از فضاهایی که امروزه می تواند باعث آشنایی دختران و پسران و در برخی موارد، انتخاب همسر شود فضای مجازی است. درست است که بسیاری از افراد در جامعه ما به این فضا اعتماد ندارند اما با در نظر گرفتن برخی موارد این فضا هم می تواند بابی برای آشنایی باشد. اگر چارچوب های رفتار در فضای مجازی را بلد باشیم آسیب نمی بینیم اما نمی توان به هر کسی در این فضا اعتماد کرد.

چه ویژگی هایی باعث می شود که بتوانیم به یک نفر در این فضا اعتماد کنیم؟ فردی که هویت آشکاری دارد و نام و نام خانوادگی و سایر اطلاعات او مشخص است، قابل اعتمادتر از سایر افراد است. از سوی دیگر، شما می توانید در گروه های مجازی مطمئن مانند گروه های اجتماعی، فرهنگی، هنری و … حضور داشته باشید و اگر در این گروه ها مورد مناسبی برای ازدواج ایجاد شد آن را مورد بررسی قرار دهید.

اما و اگرهای دوستی های قبل از ازدواج و انتخاب همسر

مساله ای که الان زیاد دیده می شود این است که بسیاری از جوان ها می گویند ما حتما باید با کسی ازدواج کنیم که قبل از ازدواج او را دوست داشته باشیم. وقتی فضای موجود در دبیرستان را بررسی می کنیم می بینیم فشاری روی بچه ها و گروه همسالان وجود دارد که باید حتما دوست دختر یا دوست پسر داشته باشند.

مساله مهم این است که هدف از این دوستی ها چیست و با این دوستی ها می خواهیم به چه چیزی برسیم و آیا این دوستی ها با هدف انتخاب همسر هستند یا خیر. وقتی در این زمینه هدف و چارچوبی وجود ندارد قطعا آسیب ها و پیامدهای زیادی برای هر دو طرف خواهد داشت و این گونه دوستی ها هیچ کمکی به ازدواج نمی کنند.

همسر 1 - در چه فضاهایی می توانیم با همسر آینده مان آشنا شویم؟

حتی در سنین بالاتر هم می بینیم که می گویند مدتی با هم دوست باشیم تا ببینیم چه می شود. در اکثر این موارد یکی از طرفین امید دارد که این ارتباط به ازدواج ختم شود اما طرف مقابل به چشم دوستی صرف به این رابطه نگاه می کند. مراجعان زیادی داریم که بعد از چند سال رابطه این چنینی و آسیب های متعددی که تجربه  کردند به ما مراجعه می کنند تا مشکلاتشان برطرف شود. باید این مساله را در نظر داشته باشیم که دوستی ضرورتا به ازدواج ختم نمی شود.

در فضاهای حقیقی مورد علاقه تان مشارکت و فعالیت داشته باشید

فضاهای حقیقی که درباره مباحث مورد علاقه ما شکل گرفته اند نیز یکی از جاهایی است که می توان همسر آینده را در آنجا ملاقات کرد. مثلا اگر شما به موضوع خاصی علاقه دارید می توانید در فضاها و گروه هایی که پیرامون آن موضوع در فضای حقیقی شکل گرفته حضور پیدا کنید. در این فضاها احتمال پیدا کردن مورد مناسبی که نزدیک به علایق و سلایق شما باشد بیشتر است.

گروه های ادبی، اجتماعی، تفریحی و ورزشی، سازمان های مردم نهاد و خیریه که افراد کارهای داوطلبانه انجام می دهند از جمله این فضاها هستند. در این فضاها دختران و پسران با حفظ حریم در کنار هم فعالیت می کنند و می توانند شناخت بیشتری نسبت به یکدیگر به دست بیاورند.

ثبت نام در طرح همسرگزینی

در گذشته خانم ها اکثرا در خانه بودند و در فضای عمومی حضور نداشتند بنابراین، حق انتخاب آنها و گزینه های انتخاب همسر برای آنها محدودتر بود اما الان با حضور زنان در فضاهای عمومی این حق انتخاب بیشتر شده است.

یکی دیگر از فضاهایی که افراد می توانند همسر آینده خود را انتخاب کنند حضور در موسسه ما و ثبت نام در طرح همسرگزینی است. در چنین فضایی دختران نیز حق انتخاب دارند و می توانند پسری را که تشخیص می دهند مناسب با شرایط آنهاست انتخاب کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *