کتاب «خوش‌بینی آموخته شده» و حرکت از بدبینی به خوش‌بینی

خوش-بینی-آموخته-شده

دکتر سلیگمن در کتاب خوش‌بینی آموخته شده درباره این موضوع صحبت می‌کند که خوش‌بینی هم مانند بدبینی یک مساله یاد گرفتنی است.

موسسه خانواده سلامت بنیان- کتاب خوش‌بینی آموخته شده توسط مارتین سلیگمن، پدر روانشناسی مثبت‌گرا و رییس سابق انجمن روانشناسی آمریکا نوشته شده است. رامین کریمی و الهام افراز این کتاب را ترجمه کرده‌اند و انتشارات بهار سبز آن را منتشر کرده است.

سلیگمن در طول مدت فعالیت خود مطالعات زیادی درباره افسردگی و خوش‌بینی انجام داده و معتقد است موضوع افسردگی بیشتر از آن چیزی که باید در بین مردم و روانشناسان فراگیر شده است. از دیدگاه سلیگمن ما دیدگاه بدبینی را از همان دوره کودکی از مادر و پدر، رسانه‌ها، معلم‌ها و مربیان و … یاد گرفته‌ایم. پس می‌توانیم خوش‌بینی را هم یاد بگیریم.

نویسنده کتاب خوش‌بینی آموخته شده معتقد است خوش‌بینی یک مساله ثابت، ذاتی و غیر قابل تغییر نیست که بعضی آدم‌ها داشته باشند و بعضی دیگر از نعمت آن محروم باشند. خوش‌بینی یک مهارت یاد گرفتنی است و کسی که تلاش کند می‌تواند به راحتی به این مهارت دست پیدا کند.

خوش بینی آموخته شده - کتاب «خوش‌بینی آموخته شده» و حرکت از بدبینی به خوش‌بینی

آنطور که در کتاب خوش‌بینی آموخته شده آمده است، خوش‌بینی و بدبینی به طرز نگرش و اندیشه‌های ما بستگی دارند و اگر اندیشه ما تغییر کند مشکلاتی مانند بدبینی و افسردگی و حتی عوارض جسمی ناشی از آنها هم درمان می‌شوند. به طوری که تحقیقات نشان داده‌اند آدم‌های خوش‌بین از لحاظ جسمی و روحی سالم‌تر از دیگران هستند و از لحاظ اجتماعی هم موفق‌تر از دیگران عمل می‌کنند.

از دیدگاه نویسنده کتاب خوش‌بینی آموخته شده نظر افراد خوش‌بین در مورد مشکلات این است که مشکلات را موقتی و بیرونی می‌دانند این در حالی است که نگاه افراد بدبین به مشکلات نگاهی دائمی و شخصی است.  

البته، به نظر دکتر سلیگمن، باید بین خوش‌بینی و بدبینی تعادل لازم رعایت شود و همیشه باید قبل از خوش‌بینی صرف نسبت به هر موضوعی، واقع‌بین باشیم.

مطالب مرتبط: 

«باج‌گیری عاطفی» و آموزش رهایی از قربانی شدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.