روانشناسی

چگونه می توانم چت کردن های افراطی و نادرست را کنار بگذارم؟

در قدم اول باید بررسی کنی که در چه موقعیت هایی بیشتر میل به چت کردن یا گفتگوی آنلاین در شما زیاد می شود و هیجانی که دقیقا قبل از آنلاین شدن تجربه می کنی را مورد ارزیابی قرار دهی. بعضی از افراد دچار بی قراری و حالت های اضطرابی می شوند، برخی ممکن است که افسردگی را تجربه کنند و بعضی ها هم بی حوصله می شوند.

 

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، یکی از همراهان دنیای مجازی درباره روابطی که در این فضا با جنس مخالف دارند از کارشناسان موسسه سوال پرسیده اند و آرش هادیان، مشاور و روانشناس به این سوال پاسخ داده است.

 

در متن سوال آمده است: من شقایق ۲۷ ساله ام. مدت دو ساله از طریق فضای مجازی با پسرهای زیادی رابطه داشتم و دارم. البته هیچ وقت نمی تونم با کسی رابطه ام رو ادامه بدم. یعنی هر وقت یکی از اونا پیشنهاد میده بیرون قرار بذاریم، من زیر بار نرفتم و یه جورایی همیشه اولش که وارد این رابطه های مجازی میشم خیلی هیجان زده ام، اما مدتی که از این رابطه میگذره خودم ارتباطمو قطع می کنم.

 

حتی بارها سیم کارتم رو عوض کردم. اما نمی دونم بعدش باز چی میشه که میرم سراغ طرف، انگار یه حس کنجکاوی من رو به سمتش می کشونه و اگر جوابمو نده سرخورده میشم و البته فوری برای اون جایگزین پیدا می کنم و میرم سراغ کس دیگه و مجددا پشیمونی و احساس گناه از این کار و این سیکل ادامه پیدا می کنه.

 

البته اینم بگم که من تا حدودی یک آدم مذهبی هستم و به طور کلی این نوع روابط من رو اذیت می کنه. اما نمی دونم چرا نمیتونم جلوی خودمو بگیرم؛ با اینکه در بعضی موارد دچار آسیب های روحی هم می شدم چون می دیدم که بعضی از اونها متأهل هستند یا اینکه بعضی هاشون از من درخواست های جنسی داشتن و من در کمال ناباوری در مواردی خودم این مباحث رو ادامه می دادم و خودم رو درگیر رابطه مجازی می کردم. اما مجددا از این کار پشیمون می شدم و باز احساس گناه بود و افسردگی و من.

 

واقعا مستأصل شدم. خواهش می کنم بگید باید چه کار کنم. با اینکه من هیچ نوع رابطه ای خارج از شرع و عرف در محیط واقعی نداشتم چرا در دنیای مجازی این بلاها به سرم میاد؟

 

پاسخ:

دوست گرامی ، ابتدا باید خدمت شما عرض کنم با توجه به گستردگی شبکه های مجازی در کشور و عدم فرهنگ سازی درست در خصوص استفاده از آن، این مشکلی که برای شما به وجود آمده در میان خیلی از جوان ها شایع شده و نوعی عادت غلط و اعتیاد رفتاری است که ما اسم آن را اعتیاد به شبکه های مجازی و یا اعتیاد اینترنتی می گذاریم.

 

البته جنبه خوب ماجرا این است که در حوزه روان درمانی اقدامات خیلی خوبی برای کنترل و از بین بردن این مشکل صورت گرفته و مدل های درمانی مناسبی طرح ریزی شده است. پس جای نگرانی نیست و با برنامه ریزی درست شما می توانید خود را از این مشکل بیرون بکشید.

 

ضرورت شناخت موقعیت هایی که میل به چت کردن را زیاد می کند

در قدم اول باید بررسی کنی که در چه موقعیت هایی بیشتر میل به چت کردن یا گفتگوی آنلاین در شما زیاد می شود و هیجانی که دقیقا قبل از آنلاین شدن تجربه می کنی را مورد ارزیابی قرار دهی. بعضی از افراد دچار بی قراری و حالت های اضطرابی می شوند، برخی ممکن است که افسردگی را تجربه کنند و بعضی ها هم بی حوصله می شوند. خلاصه این که هر کس یکی از هیجانات منفی را تجربه می کند.

 

شما باید در وهله اول آن هیجان منفی را که تجربه می کنی، به طور کامل بشناسی و ببینی که آیا بعد از اتصال به اتاق های گفتگوی مجازی آن هیجان منفی به طور کوتاه مدت و برای لحظاتی از بین می رود یا نه. به این وسیله شما می توانید عامل زیر بنایی به وجود آورنده مشکل خود را کشف کنید و برای درمان آن اقدام نمایید. چون خیلی وقت ها همین مسائل ریشه ای هستند که مشکلات شما را به وجود می آورند.

 

زمان بندی برای چت کردن

بعد از این مرحله شما باید برای چت کردنتان زمانبندی مشخص کنید. یادتان باشد که در این مرحله قرار نیست که شما به طور کل این عمل را کنار بگذارید. چون چت کردن محاسنی هم دارد که در حال حاضر پشت این مسأله شما پنهان شده، محاسنی مثل دادن پیام های محبت آمیز به دوستان و اقوام و با خبر شدن از حال نزدیکان، که اتفاقا باید در همین مرحله سعی کنید که گفتگوهای آنلاین خود را تا جایی که می توانید به این سمت بکشانید تا یک جایگزین مناسب برای شما ایجاد شود.

 

زمان بندی و برنامه ریزیتان برای چت کردن، حتما باید به صورت مکتوب باشد و ساعت های آن را یادداشت کنید. اثبات شده که نوشتن و برنامه ریزی روی کاغذ، از لحاظ روانی حکم نوعی قرارداد را دارد که ما خود را ملزم به انجام آن می دانیم. براساس این برنامه ریزی شما باید به مرور فواصل آنلاین شدن های خود را بیشتر کنی تا زمانی که به حد نرمال برسد.

 

یکی از آسیب های جدی که اعتیاد به چت کردن و فضای مجازی دارد، بیشتر کردن فاصله ما با دنیای حقیقی است و با شما کاری می کند که فعالیت هایی را که روزی برایتان لذت بخش بوده فراموش کنید. از این رو بهتر است مروری بر گذشته خود داشته باشید و ببینید که چه فعالیت های لذت بخشی در گذشته شما وجود داشته که امروز از آن غافل شده اید و سعی کنید دوباره آن را از سر بگیرید.

 

فهرست کردن مشکلاتی که چت های مخرب ایجاد کرده

همچنین فهرستی از عمده ترین مشکلاتی که چت کردن های افراطی با افراد غریبه برای شما ایجاد کرده را یادداشت کنید و خساراتی روحی، روانی و احیانا جسمی که از این طریق به خودتان زده اید را بنویسید. این کار شما را با موقعیتی که در آن قرار گرفته اید، بیشتر آشنا می کند و انگیزه های لازم برای ایجاد تغییر در شما فراهم می آورد.

 

یادتان باشد که در تمام طول این مسیر باید برای خودتان یک خط پایه در نظر بگیرید. یعنی روز اول وضعیت خود را به طور کامل و با تمام جوانب در نظر بگیرید و همینطور که به جلو حرکت می کنید هرگونه تغییر از جمله کم شدن تعداد یا زمان چت کردن را مورد توجه قرار دهید.

 

از همان ابتدا این نکته را هم در نظر داشته باشید که این فرایند زمان بر است و اگر شما در طول مدت متوجه تغییرات نشوید، ممکن است خود را بهبود نایافته تلقی کنید و انگیزه خود را برای ادامه درمان از دست بدهید.

 

اصلی ترین نکته که شاید بهتر بود همان ابتدا درباره اش صحبت می کردم، این است که در شرایط سنی شما این امر کاملا طبیعی است که یک نفر نیاز به یک همدل و همصحبت داشته باشد و کسی که بتواند از لحاظ عاطفی به او تکیه کند که به طور حتم این مسأله از طریق ازدواج میسر است. اما گاهی افراد به دلیل ناآگاهی و شاید فقدان اعتماد به نفس و یا بلد نبودن برخی مهارت های اجتماعی دست به انجام رفتارهایی می زنند که امید دارند آنها را به هدفشان برساند اما کاملا نتیجه عکس می دهد. مخصوصا وارد شدن به روابط مجازی که چون در آن افراد همدیگر را نمی شناسند، بازداری رفتاری و شخصیتی بسیار کمی در آن وجود دارد و باعث می شود که عده ای هر طور که دلشان می خواهد رفتار کنند و یا هر حرفی را به زبان بیاورند که متقابلا آسیبهای زیادی را به همراه می آورد، مخصوصا برای خانم ها.

 

ناامید نشوید

این نکته را فراموش نکن که احتمال دارد در طی کردن برخی از مراحل به مشکل بخوری؛ مخصوصا در مدیریت زمان و کنترل هیجانات منفی ناشی از میل زیاد به چت کردن. اگر بعضی وقتها دچار شکست شدی نباید امیدت را از دست بدهی چون این مسائل برای هر کسی ممکن است پیش بیاید.

 

آخرین نکته این است که برای بهتر عمل کردن باید سعی کنی از یک متخصص روان درمانی کمک بگیری و اگر برای شما مقدور نبود حداقل یک دوست و یا فرد عاقل و مورد اعتماد که حرف هایش روی شما تأثیرگذار است پیدا کنی و از ایشان بخواهی که در این مسیر به شما کمک کند. زمانی که دچار هیجانات منفی می شوید و یا به مشکل بر می خورید بازگویی آنها برای کسی که شما را همراهی می کند، می تواند به میزان قابل توجهی شدت آن را کاهش دهد.

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن