چند اشتباه متداول که قبل از ازدواج مرتکب می شویم؛ این افراد گزینه های مناسبی برای ازدواج نیستند

مهارت های پیش از ازدواج

جذابیت ظاهری فرد را درگیر ازدواج می کند اما ارتباط طولانی و شادی را به همراه ندارد. طبق پژوهش های انجام گرفته افراد عنوان کردند ویژگی های شخصیتی مثبتی مانند درستکار بودن، فهیم بودن، وفاداری، با هوش بودن، با ملاحظه بودن، خونگرم و مهربان بودن برای ازدواج مورد توجه آنهاست. 

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، ازدواج از مرحله آشنایی گرفته تا عقد و عروسی فراز و نشیب های زیادی دارد و کسی می تواند ازدواج درست و پایداری را شکل دهد که به قول قدیمی ها با چشم باز وارد این میدان شود و همه جوانب امر را بسنجد. دکتر مریم ملکان، مشاور و روانشناس در این مطلب برای ما از مهارت ها و نکاتی می گوید که اگر قبل از ازدواج به آنها توجه داشته باشیم می توانیم با خیال راحت تر وارد زندگی مشترک شویم و زندگی مان دوام بیشتری داشته باشد.

مراحل پیش از ازدواج

پیش از ازدواج نیاز داریم مهارت هایی بیاموزیم و گواهینامه ای دریافت کنیم تا به این نتیجه برسیم که آمادگی و آگاهی لازم در مورد ازدواج کردن را داریم. مراحل پیش از ازدواج شامل آشنایی، نامزدی، عقد و عروسی می شود. برخی نیز این مراحل را به آشنایی، عشق و انتخاب تقسیم بندی می کنند. من گزینه عشق و انتخاب را در مرحله آشنایی می گنجانم چون دوره آشنایی نهایتا باید به عشق و انتخاب منجر شود تا بعد از آن نامزدی شکل بگیرد.

جذابیت هایی که در دوره آشنایی افراد را به هم جذب می کند

در دوره آشنایی به ترتیب جذابیت های ظاهری و ویژگی های شخصیتی مورد توجه قرار می گیرد. جذابیت ظاهری شامل جذابیت جسمانی یعنی در درجه اول چهره فرد سپس اندام او و حتی جذابیت های کلامی و غیر کلامی می شود. در مرحله بعد افراد با هم رفت و آمد می کنند و شاید فعالیت یا پروژه مشترکی با هم داشته باشند. در این مرحله ویژگی های شخصیتی مانند فهیم بودن، مهربان بودن، باهوش بودن و … نمود پیدا می کند.

جذابیت ظاهری فرد را درگیر ازدواج می کند اما ارتباط طولانی و شادی را به همراه ندارد. طبق پژوهش های انجام گرفته افراد عنوان کردند ویژگی های شخصیتی مثبتی مانند درستکار بودن، فهیم بودن، وفاداری، با هوش بودن، با ملاحظه بودن، خونگرم و مهربان بودن برای ازدواج مورد توجه آنهاست. همچنین، ویژگی های منفی که به آنها اشاره کردند عبارت بود از: دروغگویی، بی رحمی، نفرت انگیز بودن، نامهربانی، ریاکاری، غیر قابل اعتماد بودن، حریص بودن، خودپسند بودن، کوته فکر بودن، گستاخی و وراج بودن.

در دوران آشنایی به این تفاوت ها توجه کنید

مواردی که در دوران آشنایی باید مانند یک تحلیل گر در مورد آن پردازش داشته باشیم تفاوت هایی است که دو طرف با یکدیگر دارند. تفاوت هایی که در موارد زیر داریم را باید مورد توجه قرار دهیم:

  • طبقه و شأن و منزلت اجتماعی
  • موقعیت اقتصادی
  • شهرت و اعتبار
  • اصالت خانوادگی
  • تحصیلات
  • شغل
  • قومیت
  • مذهب
  • زبان

اشتباهاتی که در زمان آشنایی باید از آنها پرهیز کنیم

در زمان آشنایی معمولا یک سری اشتباهات انجام می شود که باید از این اشتباهات پرهیز کنیم. یکی از اشتباهات این است که از هم سوالات کافی نمی پرسیم. مثلا برخی از افراد به من مشاور مراجعه می کنند و می گویند «باید در دوره آشنایی چه به هم بگوییم؟ سوالی نداریم که از هم بپرسیم». در حالی که اگر سوالی برای پرسیدن نداریم به این معناست که هنوز نمی دانیم چرا می خواهیم ازدواج کنیم.

وقتی که مدتی از دوره آشنایی شما گذشت و درباره شباهت ها و تفاوت های یکدیگر آشنایی کلی پیدا کردید، توصیه می کنیم که حتما به یک متخصص پیش از ازدواج و یک مشاور و روانشناس مراجعه کنید تا تحلیل هایی هم از جانب متخصص صورت بگیرد. حتی گاها به واسطه تست هایی که می گیریم یک سری از لایه های پنهان شخصیت فرد هویدا می شود که اگر سال ها هم دوره آشنایی شما به طول بینجامد ممکن است متوجه آنها نشوید. پس مشاوره پیش از ازدواج را جدی بگیرید.

اشتباهات متداول دیگری هم وجود دارند که بسیاری از افراد در دوران آشنایی این اشتباهات را مرتکب می شوند. برخی از این اشتباهات عبارتند از این که:

  • نشانه های هشدار دهنده را نادیده می گیریم و از باورها و ارزش های خودمان چشم پوشی می کنیم
  • از دوستان و خانواده خودمان کناره گیری می کنیم
  • تسلیم نیازهای جنسی و ظواهر مادی می شویم
  • تعهد را مقدم بر تفاهم می دانیم
  • تردیدهای خودمان را نادیده می گیریم
  • می خواهیم طرف مقابل را تغییر دهیم یا او را نجات دهیم
  • فکر می کنیم بعد از ازدواج مشکلاتمان کم می شود
  • از روی لجاجت با خانواده می خواهیم ازدواج کنیم

افرادی که گزینه های مناسبی برای ازدواج نیستند

بعضی از افراد گزینه های مناسبی برای ازدواج نیستند و بهتر است چندان روی آنها حساب باز نکنیم. این افراد عبارتند از:

  • افراد معتاد به موادمخدر، الکل و برخی داروها
  • کسانی که به سرعت خشمگین می شوند و کنترل خشم ندارند
  • افرادی که مسئولیت زندگی خودشان را برعهده نمی گیرند
  • کسانی که دیگران را کنترل می کنند
  • افراد دارای اختلالات جنسی
  • افرادی که بالغ آنها شکل نگرفته و کودک مانده اند
  • کسانی که بلد نیستند عواطف و احساسات خود را بیان کنند
  • کسانی که هنوز از روابط قبلی التیام پیدا نکرده اند
  • افرادی که خانواده آزاردهنده ای دارند و نمی توانند در مقابل آزار آنها از همسرشان دفاع کنند
  • کسانی که وابستگی بیش از حد به خانواده شان دارند و بالعکس کسانی که روابط آنها با خانواده شان بسیار ضعیف است
  • کسی که هنوز در ارتباط با فرد دیگری است

چه میزان تفاوت سنی برای ازدواج مناسب است؟

در مورد تفاوت سن مناسب برای ازدواج چیزی که اهمیت دارد سن عقلی است و سن تقویمی در درجه اهمیت زیادی قرار نمی گیرد. اما اگر تفاوت سنی بین زن و شوهر خیلی زیاد باشد باید دقت و درایت بیشتری در مورد این ازدواج داشته باشید. این مساله در مورد تفاوت های دیگر از جمله تفاوت های مذهبی، قومی، تحصیلی، اقتصادی و … نیز صدق می کند.

بده بستان های قومی که چالش ایجاد می کند

یکی از مواردی که آمارها نشان می دهد بعد از ازدواج چالش ایجاد می کند به اصطلاح دختر دادن و دختر گرفتن از یک خانواده است. به طوری که در برخی از خانواده ها نوعی بده بستان قومی وجود دارد اما چنین ازدواج هایی اصلا توصیه نمی شود. مورد دیگری که برای ازدواج توصیه نمی شود افرادی هستند که خیلی از همدیگر دور هستند و روند شناخت و آشنایی به درستی شکل نمی گیرد و طی نمی شود.

نکته حایز اهمیت دیگری که وجود دارد این است که باید از فقدان معنادار قبلی فاصله معناداری بگذرد سپس فرد وارد رابطه جدید شود.

مدت مناسب برای دوران آشنایی

مدت آشنایی باید حداقل 6 ماه باشد ولی اگر این مدت بیشتر از 3 سال باشد قطعا طرفین در این رابطه دچار مشکل خواهند شد.

مهارت های 10 گانه زندگی را بیاموزیم

ما باید حتما گواهینامه مهارت های پیش از ازدواج را دریافت کنیم. یک گواهینامه دیگری که باید دریافت کنیم تا منجر به ازدواج موفقی شود و پس از ازدواج نیز پایداری وجود داشته باشد گواهینامه مهارت های زندگی است. این گواهینامه شامل مهارت های 10 گانه ای است که نیاز داریم یاد بگیریم تا به سمت آگاه تر شدن در زندگی پیش برویم. این مهارت ها به ما یاد می دهند که چگونه روابط درست و مناسبی با همسرمان برقرار کنیم.

ویژگی های ازدواج موفق

ازدواج موفق یعنی انتظارات واقع بینانه ای از ازدواج داشته باشیم و در رویا سیر نکنیم. ازدواج موفق یعنی زن و شوهر به خوبی با ارتباط برقرار کنند که بخشی از این فرایند برقراری ارتباط خوب به دانشنامه مهارت های زندگی مربوط می شود. از طریق این مهارت ها یاد می گیریم چگونه می توانیم حل مساله داشته باشیم و تعارض ها را به درستی حل کنیم. در ازدواج موفق احساس خوبی از شخصیت همسرمان داریم و بر سر ارزش های اخلاقی و مذهبی با هم توافق داریم. همچنین، در یک ازدواج موفق زن و شوهر نقش برابر دارند.

حداکثر مدت مناسب برای زمان نامزدی

بعد از دوران آشنایی وارد دوران نامزدی می شویم. در این دوران، تعهد شکل می گیرد و این تعهد را به هم می دهیم که در انتهای این دوران با هم ازدواج کنیم. هدف از دوران نامزدی این است که خانواده ها کاملا در جریان روابط ما قرار گیرند و در این دوران روابط خانوادگی خواهیم داشت. بهتر است دوران نامزدی حداکثر 6 ماه باشد و نهایتا بعد از آشنایی خانواده ها و تهیه تدارکات لازم منجر به عقد و عروسی شود.

سخن پایانی: زمانی می توانید فرد مناسبی برای ازدواج پیدا کنید که خودتان فرد مناسبی شده باشید.

مطالب مرتبط:

در انتخاب همسر باید به چه ویژگی هایی توجه کنیم؟

چه زمانی می توانیم در مورد گذشته با همسر آینده مان صحبت نکنیم؟/ راهکاری برای سنجیدن میزان مادی بودن طرف مقابل قبل از ازدواج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *