چرا بچه ها دندان قروچه می کنند؟ با این بچه ها چگونه رفتار کنیم؟

دندان قروچه

اگر بچه ای در روز دندان های خود را به هم می ساید بهتر است والدین به این رفتار توجه نکنند، در برابر این رفتار او نخندند و زمانی که کودک دندان قروچه می کند توجه او را به اطراف جلب کنند و از او بخواهند کاری انجام دهد. مثلا بگویند “به من یک لیوان آب بده” یا “عروسکت را از اتاقت بیاور” و … .

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، یکی از عادت های غیر معمول کودکان، ساییدن دندان ها روی هم یا دندان قروچه است که این کار را در هنگام خواب شبانه یا در روز انجام می دهند. سمانه شیرلو؛ مشاور، روانشناس و کارشناس موسسه خانواده سلامت بنیان در این مطلب درباره دلایل به وجود آمدن و درمان این اختلال برای ما می گوید.

عادت رفتاری ساییدن دندان ها روی هم یا دندان قروچه در بعضی از کودکان در شب و هنگام خواب بروز پیدا می کند و در 5 سال اول تولد خیلی شایع است. این مشکل گاهی خیلی خفیف و گاهی به قدری شدید است که صدای ساییدن دندان ها روی هم کسانی که اطراف کودک خوابیده اند را بیدار می کند.

مشکلاتی که دندان قروچه برای کودک ایجاد می کند

اگر دندان قروچه شدید باشد و ادامه پیدا کند باعث ایجاد ضایعات دندانی و جفت نشدن دندان ها روی هم خواهد شد.

چرا کودکان دندان هایشان را روی هم می سایند؟

بروز این رفتار معمولا نتیجه ناراحتی و فشار درونی کودک است که نتوانسته این فشار روانی را بیان کند یا از خود واکنشی نشان دهد. بنابراین، هیجان درونی کودک در هنگام خواب شبانه با ساییدن دندان ها روی هم ظاهر می شود.

کاری که والدین باید انجام دهند

والدین و اطرافیان باید به  کودک کمک کنند تا رنجش و خشم درونی خود را قبل از خواب بیان کند و به آرامش برسد. این کار باعث می شود دندان قروچه کودک کاهش پیدا کند و به تدریج از بین برود. والدین حتما در نظر داشته باشند که قبل از خوابیدن کودک با او صحبت کنند، او را در آغوش بگیرند و نوازش کنند و از او بخواهند هر ناراحتی و مشکلی دارد بیان کند تا کودک ترس و وحشت، خشم و رنجش خود را بازگو کند. در واقع، رفتن کودک به اتاق خواب و خوابیدن او باید همراه با آرامش و فارغ از هرگونه خاطره همراه با رنجش و ناراحتی باشد تا کودک بدون ساییدن دندان هایش روی هم بتواند بخوابد.

اگر کودکی دندان قرچه دارد رفتار اطرافیان و پدر و مادر با او باید همراه با مهر و محبت باشد و شرایط محیط مطابق با میل کودک باشد. چون عامل بسیار مهم و تأثیرگذار در برطرف شدن دندان قرچه بچه رفتار صحیح والدین و اطرافیان و عوامل مساعد محیط است.

انگل روده ممکن است باعث ایجاد دندان قروچه شود

یکی از علل ایجاد دندان قروچه ممکن است داشتن انگل روده باشد. اگر با ایجاد آرامش و شرایط مساعد در محیط دندان قروچه بچه کاهش پیدا نکرد می توانیم به پزشک مراجعه کنیم تا با آزمایش هایی که صورت می گیرد اگر کودک دچار انگل روده است با داروهایی که تجویز می شود این مشکل رفع شود.

کودکانی که در روز دندان هایشان را روی هم می سایند

دندان قروچه در روز هم در بعضی از بچه ها دیده می شود. بعضی از بچه ها به ویژه در سنین 1 تا 2 سالگی در روز دندان هایشان را روی هم می سایند و چون از صدایی که ایجاد می شود خوششان می آید این عمل را تکرار می کنند. بعضی از والدین به این عمل کودک می خندند و او را تشویق می کنند تا این عمل را تکرار کند. اما باید توجه داشته باشند که این کار باعث تخریب دندان های کودک خواهد شد.

اگر بچه ای در روز دندان های خود را به هم می ساید بهتر است والدین به این رفتار توجه نکنند، در برابر این رفتار او نخندند و زمانی که کودک دندان قروچه می کند توجه او را به اطراف جلب کنند و از او بخواهند کاری انجام دهد. مثلا بگویند “به من یک لیوان آب بده” یا “عروسکت را از اتاقت بیاور” و … .

این کار از طرفی، باعث می شود کودک متوجه شود که با دندان قروچه نمی تواند توجه اطرافیان را جلب  کند. از طرف دیگر هم با این کار کودک ساییدن دندان هایش را فراموش می کند و این کار را ادامه نمی دهد و در عوض کاری را انجام می دهد که مورد توجه و تشویق والدین و اطرافیان قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *