چرا بعضی زنان در سکس منفعل هستند؟

زنان در سکس - چرا بعضی زنان در سکس منفعل هستند؟

ما 6 ماه است که ازدواج کردیم ولی همسرم قبل از شروع رابطه جنسی هیچ میلی برای داشتن رابطه از خود نشان نمی دهد. او در هنگام سکس هم هیج همکاری از خود نشان نمی دهد ولی از رابطه جنسی بسیار لذت می برد. به نظر شما من برای جلب همکاری او باید چه کاری انجام دهم؟

موسسه خانواده سلامت بنیان- یکی از مشکلات زناشویی که زیاد در مشاوره ها شنیده می شود این است که یکی از طرفین تمایلی برای سکس از خود نشان نمی دهد و این مساله مشکلات زیادی را حتی در روابط عادی آنها به وجود می آورد. یکی از دوستان در فضای مجازی در این باره سوالی از دکتر علی شیخ الاسلامی پرسیده بود و از آن جایی که ممکن است این سوال برای شما یا نزدیکانتان هم پیش آمده باشد پاسخ این سوال را در اختیار شما هم قرار می دهیم.

سوال:

آقای دکتر ما 6 ماه است که ازدواج کردیم ولی همسرم قبل از شروع رابطه جنسی هیچ میلی برای داشتن رابطه از خود نشان نمی دهد. بارها استفاده من از داروهای افزایش شهوت جنسی موثر بوده ولی باز میل خود را نسبت به رابطه جنسی از من پنهان می کند و در هنگام رابطه من مجبور هستم به نوعی حالت تجاوز را نسبت به او انجام دهم و بارها مجبور به بستن دست پا و توسل به زور شده ام! او در هنگام سکس هیج همکاری از خود نشان نمی دهد ولی از رابطه جنسی بسیار لذت می برد. به نظر من او بسیار از رابطه جنسی لذت می برد ولی می خواهد این تصور را در من ایجاد کند که از این کار خوشش نمی آید. به نظر شما من برای جلب همکاری او باید چه کاری انجام دهم؟

پاسخ دکتر شیخ الاسلامی:

بر اساس اصول رابطه جنسی صحیح یک سکس درست سکسی است که دوسویه و بهنگام باشد یعنی زن و مرد در آن با رضایت و میل و رغبت وارد شوند و هر دو نقشی فعال داشته باشند. بارها این سوال را شنیده ام که چه کسی باید آغازگر سکس باشد؟ باید گفت هیچ تفاوتی نیست و هم زن و هم مرد باید در صورت نیاز به راحتی نیاز خود را اعلام کنند و از طرف مقابل بخواهند که به برقراری رابطه بپردازند و اگر مشکلی برای یکی از طرفین وجود داشت و تمایل به برقراری رابطه نبود سکس را به زمان مناسب دیگری موکول کنند.

زنان در سکس 1 - چرا بعضی زنان در سکس منفعل هستند؟

در جامعه ما زنان معمولا ماخوذ به حیا هستند و در صورتی که نیاز به سکس داشته باشند آن را بیان نمی کنند و ترس و واهمه دارند که اگر این نیاز طبیعی خود را بر زبان آورند به آنها انگ زده شود و به بی حیایی متهم شوند. این تفکر و باور کاملا غلط است و زنان باید با پوشیدن لباس های سکسی و آرایش و فراهم کردن شرایط مناسب برای رابطه این تمایل خود را به همسر خویش اعلام کنند و مردان نیز باید در صورت نیاز به راحتی موضوع را با همسر خویش در میان بگذارند و از او بخواهند که برای سکس آماده شود.

(در همین زمینه بخوانید: درباره نیاز جنسی خود بی پرده حرف بزنید)

در واقع، برای آغاز سکس باید هر یک از طرفین که آمادگی دارد این آمادگی را به طرف مقابل اعلام نماید و در صورتی که هر دو آمادگی داشتند نسبت به سکس اقدام نمایند.

وقتی مردی از نقش غیر فعال همسرش در سکس شاکی است و برای داشتن سکس به زور و خشونت متوسل می شود و به نظر خودش همسرش از رابطه جنسی با او حتی در صورت بستن دست و پا و انجام سکس بصورت تجاوز نیز لذت می برد، باید بداند که در ارتباط آنها اصول رابطه جنسی صحیح رعایت نمی شود و موارد متفاوتی برای این موضوع می توان مطرح کرد.

یکی اینکه زن علاقه ای به شوهر ندارد و تمایلی هم به رابطه ندارد و وقتی مرد به زور متوسل می شود او تسلیم است و خود را در اختیار مرد قرار می دهد. دیگر اینکه زن علاقه به سکس دارد ولی چون اعلام این آمادگی را به منزله بی حیایی خود تعبیر می کند چیزی نمی گوید و مشارکتی در سکس ندارد چون تصور می کند اگر نقش فعالی در سکس داشته باشد نشانه بی حیایی اوست و به همین علت نقش منفعلانه ای دارد و خود را تسلیم شوهر می کند.

نکته دیگر این است که زن دچار مازوخیسم یا خود آزاری جنسی است و دوست دارد از رابطه جنسی ابا کند تا مرد به زور و خشونت متوسل شود و در اینصورت از سکس لذت می برد.

برای اینکه بخواهیم بفهمیم کدام سناریو درست است و یا سناریوی دیگری مطرح است نیاز به مشاوره حضوری با این زوج می باشد تا بسیاری از مسایل از جمله روابط عاطفی ایشان و جزییات رابطه جنسی نیز مورد بررسی قرار گیرد و از زبان هر دو نفر مسایل مطرح قرار گیرد.

جنسی - چرا بعضی زنان در سکس منفعل هستند؟

برای رفع مشکل باید این زن و مرد ابتدا در این رابطه با هم به صراحت سخن بگویند و در صورت عدم رفع مشکلات برای مشاوره بصورت حضوری مراجعه کنند.

باید به این نکته هم اشاره کنم که اکثریت قریب به اتفاق مردان از سکس دو سویه و فعالی که هم زن و هم مرد در آن نقش فعال دارند و قصد لذت بردن و لذت رساندن به دیگری را دارند لذت می برند و احساس آرامش می کنند. توسل به خشونت در سکس فقط در افرادی که دچار سادیسم جنسی یا دیگر آزاری جنسی هستند وجود دارد. هیچ مردی از منفعل بودن زن در رابطه لذت نمی برد و دوست دارد زن نیز نقش فعالی در رابطه داشته باشد.

مشکلی که در جامعه ما وجود دارد عدم آموزش صحیح مسایل جنسی درست به زوجین است به طوری که بسیاری از زوجین نمی دانند باید چه رفتاری در سکس داشته باشند و رابطه جنسی را به چه صورت پیش ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *