این کارها را انجام دهید تا کرونا شما را دوست نداشته باشد و سمت تان نیاید

کرونا1

اواخر سال گذشته بود که زنگ خطر ابتلا به ویروس کووید 19 در ایران نواخته شد و بعد از مدتی نیز پاندمی این بیماری از راه رسید. تاکنون که قریب به یک سال از اعلام پاندمی کرونا می گذرد نه تنها وضعیت این بیماری بهتر نشده که بدتر هم شده و تعداد مبتلایان و قربانیان آن روز به روز بالاتر می رود. آن طور که از پژوهش ها و خبرها بر می آید در خوشبینانه ترین حالت، حداقل تا سال آینده نیز این ویروس در میان ما حضور دارد، پس باید حواس مان به آن باشد. در این مطلب، در رابطه با علایم و نشانه های ابتلا به بیماری کرونا و روش های پیشگیری از آن با شما صحبت کرده ایم.   

 

وجود چه علایمی نشان می دهد که به کرونا مبتلا شده ایم؟

کووید 19 علایم مختلفی دارد و در این چند ماه نشان داده که علایم جدیدی می تواند به آن اضافه شود. این علایم در طیفی از خفیف به شدید نوسان دارند و این گونه نیست که وقتی فردی مبتلا به کرونا می شود همه علایم را بتوان در او مشاهده کرد. در افراد مختلفی که به این بیماری مبتلا می شوند، می توان علایم متفاوتی را تشخیص داد.

1 - این کارها را انجام دهید تا کرونا شما را دوست نداشته باشد و سمت تان نیاید

با این حال، مهمترین علایم ابتلا به این ویروس به شرح زیر هستند:

  • تب
  • سرفه های خشک
  • درد، خستگی و کوفتگی بدن
  • گرفتگی و آبریزش بینی
  • گلو درد
  • اسهال
  • تنگی نفس
  • سردرد
  • از بین رفتن حس بویایی و چشایی

این علایم معمولا حدود 2 تا 14 روز بعد از ابتلا به بیماری بروز پیدا می کند و در صورت بروز آنها، فرد باید از دیگران فاصله بگیرد و با مراجعه به پزشک، در صورتی که بیماری او، کرونا تشخیص داده شود، پروسه قرنطینه و درمان خود را آغاز کند.

 

نکاتی که رعایت آنها باعث می شود کرونا سمت ما نیاید

رعایت یک‌سری از نکات بهداشتی به ظاهر ساده، می‌تواند تا حد زیادی در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر باشد. در ادامه به برخی از این نکات اشاره می‌کنیم.

.jpg - این کارها را انجام دهید تا کرونا شما را دوست نداشته باشد و سمت تان نیاید

  1. تا جایی که می توانید در خانه بمانید

رعایت همین نکته به ظاهر ساده می‌تواند تا حد زیادی شما را از ابتلا به کرونا مصون نگه دارد. هر چه بیشتر در محیط امن خانه بمانید، با افراد دیگر کمتر ارتباط فیزیکی داشته باشید و از شرکت در تجمعات و مکان های شلوغ خودداری کنید، ویروس کرونا کمتر دور و بر شما می پلکد. با این حال، نمی توانید همیشه خودتان را در خانه حبس کنید. پس اگر مجبور شدید به هر دلیلی از خانه بیرون بروید، نکات زیر را رعایت کنید.

 

  1. مرتب دست هایتان را بشویید

وقتی به سطوح مختلف دست می زنید، بعد از آن دست هایتان را با آب و صابون بشویید. بهتر است زمانی که برای شستن دست ها صرف می کنید، حداقل 20 ثانیه طول بکشد. اگر هم جایی هستید که امکان شستشوی دست ها را ندارید، حتما از محلول های ضدعفونی کننده الکلی برای پاک کردن دست هایتان استفاده کنید.

 

  1. از دیگران فاصله بگیرید

تا جایی که می توانید، در خیابان، محل کار، وسایل حمل و نقل عمومی و غیره، فاصله ایمنی خودتان را با دیگران حفظ کنید. این فاصله حداقل باید حدود یک و نیم تا 2 متر باشد.

 

  1. به چشم ها، دهان و بینی تان دست نزنید

وقتی دست تان آلوده است، به هیچ وجه آن را به سمت چشم ها، دهان و بینی نبرید تا وقتی که آن را بشویید، وگرنه امکان ابتلای شما به کرونا بالا می رود.

 

  1. ماسک زدن را جدی بگیرید

برخی از افراد اهمیت زیادی به ماسک زدن نمی دهند، در حالی که یکی از راه های مهم انتقال ویروس از طریق تنفس است. شما اگر با فردی برخورد کنید که مبتلا به ویروس است و هیچ کدام از شما ماسک نزده باشید، به احتمال بسیار زیاد مبتلا خواهید شد. اما استفاده از ماسک این احتمال را تا حد چشمگیری پایین می آورد.

 

  1. سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید

ویروس کووید 19 ارتباط چندان خوبی با کسانی که سیستم ایمنی بدن شان قوی است، ندارد و احتمال ابتلای این افراد به این ویروس پایین تر است. با استفاده از راهکارهای زیر، سیستم ایمنی بدن تان قوی تر می شود:

  • کاهش استرس و اضطراب
  • خواب مناسب و کافی
  • پرهیز از مصرف سیگار و الکل
  • رژیم غذایی مناسب (شامل انواع ویتامین‌ها مانند ویتامین E، ویتامین D و ویتامین C، و موادغذایی مختلف مانند عسل، سیاه دانه، سیر، زنجبیل و غیره)

.jpg - این کارها را انجام دهید تا کرونا شما را دوست نداشته باشد و سمت تان نیاید

دستورالعمل های سازمان بهداشت جهانی برای مراقبت خانگی از بیماران مبتلا به کرونا

افرادی که مبتلا به ویروس کرونا می شوند باید مراحل درمان خود را با مراجعه به مراکز درمانی طی کنند. بعضی از این افراد نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند، اما برخی دیگر باید در منزل تحت مراقبت قرار گیرند.   

سازمان بهداشت جهانی (WHO) دستورالعمل هایی را درباره مراقبت خانگی از بیماران مبتلا به این ویروس ارایه داده است. در ادامه، به برخی از مفاد این دستورالعمل اشاره شده است:  

  1. بیمار به یک اتاق جداگانه منتقل شود. این اتاق باید تهویه مناسبی داشته باشد و بتوان درها و پنجره های آن را باز کرد.
  2. بیمار نباید در فضاهای مشترک خانه مثل پذیرایی، آشپزخانه و حمام حرکت کند. در صورت ضرورت نیز، این فضاها باید از تهویه مناسبی برخوردار باشند.
  3. افراد زیادی دور و بر بیمار نباشند و تنها، کسی مراقبت از او را برعهده بگیرد که کاملا سالم و سلامت باشد. همچنین، نباید کسی به عیادت بیمار بیاید.
  4. بعد از تماس با بیمار یا بعد از استفاده او از دستشویی یا دست زدن به هر سطحی در خانه، حتما دست های خود و محل هایی که بیمار با آنها تماس داشته را ضد عفونی کنید.
  5. بیمار باید از یک ماسک پزشکی استفاده کند تا به این ترتیب، ترشحات تنفسی او محدود شود.
  6. بیمار موقع سرفه یا عطسه دهان و بینی خود را با دستمال کاغذی یک بار مصرف بپوشاند و بعد از استفاده، آنها را دور بیندازد.
  7. کسی که مراقب بیمار است حتما از ماسک پزشکی استفاده کند و مرتب دست های خود را بشوید.
  8. بیمار لباس و ظرف مخصوص غذا داشته باشد و این موارد بعد از استفاده، کاملا با استفاده از شوینده ها تمیز شوند.

مطالب مرتبط: 

روابط جنسی در دوران کرونا و پیشگیری از بارداری در این دوران باید چگونه باشد؟

 

 

یک نظر

  • یه نفر گفت:

    ممنون

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *