اخبار موسسهتغذیه و سلامت

ورزش هایی که سالمندان باید انجام دهند

سالمندانی که ورزش می‌کنند بیشتر از سایر هم‌سن و سالان خود که تحرک لازم را ندارند، سلامت جسمی و روحی دارند و می‌توانند زندگی خود را با سلامتی بیشتری سپری کنند.

موسسه خانواده سلامت بنیان- آدمیزاد وقتی پا به سن می‌گذارد تغییرات زیادی در بدنش اتفاق می‌افتد و انرژی و توانایی‌های بدنی‌اش دیگر مثل یک جوان 20، 30 ساله نیست. یکی از مهمترین تغییراتی که در سالمندی اتفاق می‌افتد کاهش ذخایر ارگان‌های مختلف بدن است. اما نگران نباشید، این مشکلی نیست که چاره نداشته باشد و یک فرد سالمند می‌تواند ذخایر ارگان‌های بدنش را حفظ و حتی تقویت کند.

می‌پرسید از چه طریق؟ جوابش ساده‌ است. از طریق ورزش کردن. ورزش باعث می‌شود ارگان‌های مختلف بدن، ذخایر خود را به خوبی تقویت کنند و عملکردشان به درستی انجام شود. اما سالمندانی که تحرک کافی ندارند و ورزش نمی‌کنند، عوارض زیادی برایشان به وجود می‌آید که این عوارض تمام سیستم‌ و اعضای بدن را درگیر می‌کند و سلامتی آنها را به خطر می‌اندازد.

فواید ورزش کردن برای سالمندان

ورزش کردن برای همه سنین فواید زیادی دارد اما در مورد سالمندان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در ادامه، به چند مورد از این فواید اشاره می‌کنیم.

  • کنترل راحت‌تر بیماری‌ها: ورزش منظم در سالمندان باعث می‌شود آنها بهتر بتوانند بیماری‌هایی مانند فشار خون، دیابت و چربی خون خود را کنترل کنند. همچنین، سالمندانی که ورزش می‌کنند کمتر احتمال دارد که زمین بخورند و استخوان‌هایشان بشکند.
  • کاهش نیاز به مراقبت: نتایج تحقیقی که روی 400 نفر انجام گرفت نشان داد سالمندانی که حداقل روزانه 10 دقیقه ورزش می‌کنند نسبت به هم‌سن و سالان خود که هیچ تحرکی ندارند از کیفیت زندگی بالاتری برخوردار هستند. همین، مساله باعث می‌شود نیاز آنها به مراقبت دیگران کمتر باشد و به اصطلاح روی پای خودشان بایستند.
  • بهبود دردها: یکی از فواید بسیار مهمی که ورزش کردن برای سالمندان دارد، بهبود دردهای عضلانی و اسکلتی آنهاست. به گفته محققان، ورزش کردن باعث می‌شود دردهای شانه، کمر و زانو بهبود پیدا کند. براساس نتایج یکی از تحقیقات، ورزش‌های هوازی‌ در 73 درصد از مبتلایان به زانودرد، 80 درصد از مبتلایان به شانه درد و 88 درصد از مبتلایان به کمردرد باعث بهبود کامل می‌شود.
  • بهتر شدن روحیه و احساس رضایت: سالمندانی که ورزش می‌کنند روحیه بهتری دارند و احساس رضایت بیشتری را از زندگی تجربه می‌کنند. به گفته متخصصان، ورزش کردن درست مثل داروی ضد افسردگی عمل می‌کند و می‌تواند روحیه آدم‌ها و به ویژه سالمندان را به شکل قابل توجهی بهتر کند. دلیل این مساله هم این است که ورزش باعث می‌شود خون راحت‌تر به مغز و سایر اندام‌های بدن جریان پیدا کند.
  • بهبود روابط اجتماعی: یکی از مشکلاتی که سالمندان به ویژه بعد از بازنشستگی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند کم شدن روابط اجتماعی و فرو رفتن در انزواست. این در حالی است که ورزش کردن در باشگاه یا پارک محله و هر جایی که محل اجتماع هم سن و سال‌هاست، باعث می‌شود روابط اجتماعی سالمند افزایش پیدا کند. این مساله پیامدهای منفی تنهایی را به شدت کاهش می‌دهد.

شدت ورزش را کم و ایمنی آن را بیشتر کنید

البته، یادتان باشد که شما وقتی پا به سن می‌گذارید قرار نیست به شدت یک جوان 20 ساله ورزش کنید. شما می‌توانید ورزش‌هایی که قبلا انجام می‌دادید را پیگیری کنید اما وقتی سن‌تان از 60 سال می‌گذرد باید شدت ورزش را کمتر کنید و حواستان حسابی به ایمنی خودتان در حین ورزش باشد. چون افراد سالمند بیشتر مستعد آسیب دیدن در حین ورزش هستند و در صورت آسیب دیدن، به سرعت و به همان اندازه که در جوانی ریکاوری می‌شدند، بهبود پیدا نمی‌کنند.

ورزش‌های مناسب برای سالمندان

اما چه ورزش‌هایی برای سالمندان مناسب‌تر هستند و بهتر است سالمندان به این ورزش‌ها رو بیاورند؟ در ادامه، چند حرکت ورزشی سبک را به شما معرفی می‌کنیم

1. پیاده‌روی

یکی از ورزش‌های مفیدی که برای همه سنین توصیه می‌شود و به‌عنوان یک ورزش سبک، حسابی به کار سالمندان هم می‌آید پیاده‌روی است. پیاده‌روی نه تنها وضعیت جسمی شما را بهتر می‌کند بلکه باعث جلوگیری از افسردگی و منزوی شدن شما می‌شود.

برای پیاده‌روی حتما باید یک کفش راحت بپوشید و لباس مناسب فصل را به تن داشته باشید. ابتدا پیاده‌روی خود را با سرعت کم شروع کنید سپس سرعت خود را افزایش دهید. نکته دیگری که در هنگام پیاده‌روی باید رعایت کنید این است که سرتان را بالا نگه دارید و آن را به طرف پایین خم نکنید. همچنین، گام‌هایتان را بلند برندارید.

2. شنا

یکی از مناسب‌ترین ورزش‌ها برای سالمندان، شناست. شنا کردن باعث تقویت عضلات، بهبود عملکرد سیستم تنفسی و سیستم گردش خون و تقویت استخوان‌ها می‌شود. همچنین، شنا تعادل فرد سالمند را بیشتر می‌کند و احتمال زمین خوردن او را کاهش می‌دهد. به همین دلیل، بهتر است این ورزش را حتما در لیست برنامه‌های هفتگی خود قرار دهید. البته، سعی کنید همیشه از استخرهای کم عمق استفاده کنید.

3. یوگا

یکی دیگر از ورزش‌هایی که در دوران سالمندی کمک زیادی به سلامت شما می‌کند، یوگاست. دلیل این مساله هم این است که حرکات اصلی یوگا طوری طراحی شده‌اند که باعث طبیعی شدن فشار خون و ایجاد تعادل در سیستم عصبی می‌شوند. همچنین، از مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی و عروقی و عصبی جلوگیری می‌کنند.

نکته مهمی که در انجام حرکات یوگا باید به یاد داشته باشید این است که بدن خود را بشناسید و از محدودیت‌های بدنی خود در انجام حرکات آگاه باشید تا دچار آسیب نشوید. همچنین، در هنگام انجام حرکات، به بدن خود فشار نیاورید.

4. ایروبیک

انجام تمرینات ورزشی ایروبیک نه تنها به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند بلکه در تقویت توان مغزی افراد سالمند نیز تأثیرات مطلوبی دارد. نتایج تحقیقات دانشمندان هلندی نشان داد انجام این تمرینات در افراد بالاتر از 55 سال تأثیرات مثبتی روی تقویت حافظه، تمرکز و سایر توانایی‌های ذهنی آنها می‌گذارد.

مطالب مرتبط: 

سالمندان با رعایت این نکات تغذیه‌ای، سالم و شاداب خواهند ماند

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن