خانه » کارگروه ها » تغذیه » به این نکات تغذیه ای توجه کنید تا بتوانید در روزهای باقیمانده ماه رمضان راحت تر روزه بگیرید
660x330 - به این نکات تغذیه ای توجه کنید تا بتوانید در روزهای باقیمانده ماه رمضان راحت تر روزه بگیرید

به این نکات تغذیه ای توجه کنید تا بتوانید در روزهای باقیمانده ماه رمضان راحت تر روزه بگیرید

یکی از توصیه های مهمی که به روزه داران می شود این است که وعده های افطار و شام را جدا کنند و به یک باره در زمان افطار حجم زیادی از غذا را روانه معده خود نکنند. زیرا معده پس از تحمل گرسنگی و تشنگی آن هم در طی ساعات طولانی این تحمل را ندارد که به یک باره با غذای پر حجم مواجه شود.

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، ماه رمضان به نیمه رسیده و بسیاری از افراد در این روزهای بلند و گرم احساس می کنند دیگر توان چندانی برای ادامه روزه داری ندارند. با این حال با استفاده از برخی نکات تغذیه ای می توان از سختی روزه داری در این روزها کم کرد.

راهکارهایی برای جلوگیری از تشنگی

اگر می خواهید در روزهای طولانی و گرم بهاری کمتر احساس تشنگی کنید بهتر است مراقب تغذیه تان باشید و در وعده سحری از خوردن غذاهایی مثل کوکو، بادمجان، سوسیس و کالباس و غذاهای چرب و پر نمک که احساس تشنگی را زیاد می کنند جدا خودداری کنید.

همیشه می گویند نوشیدن آب زیاد برای سلامتی بسیار مفید است و انسانی که می خواهد سالم باشد باید حداقل ۸ لیوان آب در طی شبانه روز بنوشد. این مساله در روزهای ماه رمضان اهمیت بیشتری دارد چرا که بدن آن خود را سریع تر از دست می دهد. پس سعی کنید بین وعده های افطار و سحر حداقل ۸ لیوان آب بنوشید تا در طی روز کمتر احساس تشنگی کنید.

شما هم قطعا بعدا از خوردن سحری دندان هایتان را مسواک می زنید که کار بسیار خوبی است. اما سعی کنید هنگام مسواک زدن از مقدار کمی خمیر دندان استفاده کنید چون این کار موجب کاهش خشکی دهان و کاهش تشنگی می شود.

خوردن میوه های آبدار و سبزیجات هم کمک زیادی به کاهش تشنگی شما در طی روز خواهد کرد. بهترین نوع سبزی که می توانید در وعده سحری میل کنید کاهو است چرا که آب بسیار زیادی دارد. همچنین، بهتر است در وعده افطار به جای قهوه و چای پر رنگ از چای کمرنگ یا مخلوط آبلیموی تازه با آب یا شربت خاکشیر استفاده کنید.

اما و اگرهای وعده سحری

وعده سحری را به هیچ وجه از لیست وعده های غذایی خود حذف نکنید زیرا این کار ادامه روزه داری را برای شما بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد کرد و در طول ماه رمضان باعث افت بدنی و تحلیل عضلانی شما خواهد شد.

بهتر است در وعده سحری نان و پنیر کم نمک به همراه سبزی و گردو و یک لیوان شیر بخورید. این غذا علاوه بر این که حجم سبکی دارد، دارای قوت بسیار است.

بعضی از افراد بعد از خوردن افطار یا سحری دچار سوزش معده می شوند و به اصطلاح ترش می کنند. برای این که این اتفاق نیفتد بهتر است از غذاهای سبک و کم چرب استفاده کنید. در ضمن بین غذا و تا نیم ساعت پس از صرف غذا، مایعات نخورید و بلافاصله بعد از خوردن سحری نخوابید.

شام و افطار را از هم جدا کنید

یکی از توصیه های مهمی که به روزه داران می شود این است که وعده های افطار و شام را جدا کنند و به یک باره در زمان افطار حجم زیادی از غذا را روانه معده خود نکنند. زیرا معده پس از تحمل گرسنگی و تشنگی آن هم در طی ساعات طولانی این تحمل را ندارد که به یک باره با غذای پر حجم مواجه شود.

عادت های نامناسب و متداول

بعضی از عادت های غذایی در زمان ماه رمضان متداول شده که این عادت ها بسیار نامناسب است و بهتر است اصلاح شود. مثلا خوردن آش رشته همراه با نعنا داغ و پیاز داغ با روغن فراوان یا خوردن زولبیا و بامیه به مقدار زیاد جزو این عادت های نامناسب به شمار می آید.

طبق نظر کارشناسان تغذیه مقدار کالری دریافت در ماه رمضان باید ۳۰ درصد کاهش پیدا کند این در حالی است که بسیاری از افراد پس از ماه رمضان نه تنها لاغر نمی شوند بلکه اضافه وزن پیدا می کنند و این مساله نشان می دهد سبک تغذیه ای سالمی ندارند. پس برای این که سلامت خود را در ماه رمضان حفظ کنید، بتوانید راحت تر روزه بگیرید و همچنین چاق نشوید به نکاتی که در بالا اشاره شد توجه کافی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.