یک نوزاد تا سن 2 سالگی چه نوع تمایلات جنسی دارد؟

تمایلات-جنسی-نوزاد

نوزاد خیلی زود درمی یابد که از نوازش و لمس تنش توسط والدین و مراقبين اش، احساس خوبی پیدا می کند و با این عمل، والدين پیامی با مضمون اعتماد و امنیت به کودک منتقل می کنند. این پیام در حقیقت اعتماد به نفس برای کودک می آورد که می تواند بنای مهمی برای ایجاد رابطه جنسی خوب و سالم در بزرگسالی باشد.

موسسه خانواده سلامت بنیان- یکی از مسایلی که در کشور ما جزو تابوهای فرهنگی محسوب می‌ شود و هنوز آموزش جدی و رسمی توسط خانواده ‌ها و مدارس در این رابطه وجود ندارد تربیت جنسی کودکان است. به گونه ای که علیرغم اهمیت بسیار زیاد این موضوع هنوز بسیاری از خانواده ‌ها آگاهی چندانی در این رابطه ندارند و بسیاری از آن‌ها نمی دانند منظور از تربیت جنسی کودکان چیست و چه اقداماتی در این راستا باید انجام گیرد. به همین دلیل، در سلسله گزارش هایی به موضوع تربیت جنسی کودکان در سنین مختلف می‌ پردازیم.

در دوران نوزادی یعنی تا 2 سالگی مهمترین ضرورت برای یک نوزاد تأمین نیازهای اولیه اوست. اگر این نیازها بر آورده نشود، نوزاد احساس خوبی نخواهد داشت و می تواند این نارضایتی را با تنها شیوه ارتباطی اش، که گریه کردن است، نشان دهد. نوزادان از مکیدن احساس خوبی می یابند و دهان برای آنها امکان این لذت را فراهم می آورد. چه در لحظاتی که تنها به مکیدن مشغولند و چه در لحظاتی که این عمل به پر شدن معده شان منجر می‌گردد.

نوزاد - یک نوزاد تا سن 2 سالگی چه نوع تمایلات جنسی دارد؟

دهان برای نوزاد به منزله تنها وسیله ایست که می تواند توسط آن با دیگران تماس برقرار کند. تمایل به مکیدن در نوزادان بسیار قوی است و با رشد کودک دهان همچنان نقش مهم خود را حفظ می کند. کودک از طریق دهان به شناسائی دنیای پیرامون خود می پردازد. هر چیزی را محکم می گیرد و سپس به دهان می برد تا بوسیله لب و زبان و چشیدن تشخیص دهد که این شیء جدید چیست.

حس بویایی نیز در نوزادان قوی است و طفل از استنشاق بوی مادرش احساس خوبی پیدا می کند. قدرت شنوایی آنان نیز به سرعت رشد می یابد. یک نوزاد چند روزه به خوبی می تواند صدای مادر خود را از میان صداهای دیگر تشخیص دهد. بساوایی نوزاد نیز بسرعت رشد می یابد، به گونه ای که تماس با پوست تنش به او احساس رضایت می دهد. نوزاد بسیار دوست دارد که پوست اش نوازش داده شود و یا هنگام شیر خوردن یا نظافت، تنش به آرامی نوازش داده شود؛ یا بعد از حمام کردن، تنش با روغن ماساژ داده شود. والدين و پرستارانی که به این نیاز های کودک توجه می کنند و به آنها پاسخ مثبت می دهند، در حقیقت باعث رشد سالم تمایلات جنسی در کودکان می شوند.

نوزاد خیلی زود درمی یابد که از نوازش و لمس تنش توسط والدین و مراقبين اش، احساس خوبی پیدا می کند و با این عمل والدين (یا هر کسی که از کودک مراقبت می کند) پیامی با مضمون اعتماد و امنیت به کودک منتقل می کنند. اینکه کودک را دوست دارند و جسم و جان او برایشان مهم است. این پیام در حقیقت اعتماد به نفس برای کودک آورد که می تواند بنای مهمی برای ایجاد رابطه جنسی خوب و سالم در بزرگسالی باشد.

کودک به تدریج به امکانات دیگری برای ایجاد رضایت خود دست می یابد و از آموخته های خود در این جهت استفاده می کند: اگر من گریه کنم، کسی می آید و مرا تسکین می دهد. یا اگر گرسنه هستم باید نشان دهم، چون در آن صورت شیشه شیر یا پستان مادر ظاهر می شود. بدین ترتیب کودک به طور تجربی با به خدمت گرفتن آموخته های جدید اش، دنیای خود را به تدریج گسترده تر می سازد.

اگر کودک بتواند با دستانش اشیایی را محکم بگیرد و نگاه دارد (معمولا از سن یک تا چهار ماهگی)، آنگاه می تواند قسمت هایی از بدن خود را، از جمله شست و انگشتان دست، پاها و انگشتان پا، و همینطور آلت تناسلی خود را نیز در دست بگیرد. گرفتن و لمس آلت تناسلی برای کودک احساس خوبی به همراه دارد، ولی نوزاد هنوز قادر به بخاطر سپردن جای الت تناسلی خود نیست تا بتواند مجددا این احساس را تجدید کند. این توانایی زمانی حاصل می شود که کودک حدودا بیش از یک سال داشته باشد. پس از آن رفتار جنسی به صورت خودکار صورت می گیرد. رفتاری که آگاهانه برای کسب یک احساس لذت بخش انجام می شود.

وقتی که کودکی برای نخستین بار آلت جنسی خود را لمس میکند، مشاهده این عمل برای بعضی از والدين و مربیان لحظه دشواری است و سوالاتی را به ذهن آنان متبادر می سازد. آیا باید بلافاصله کودک را به ترک عادت مجبور ساخت؟ باید بی توجه از آن گذشت و یا اینکه آن را مثبت ارزیابی کرد؟

.jpg - یک نوزاد تا سن 2 سالگی چه نوع تمایلات جنسی دارد؟

مربیانی هستند که معتقدند به دلایل بهداشتی می بایست بچه ها را از این رفتار پرهیز داد. اما باکتری های اطراف آلت تناسلی برای کودک خطری به همراه ندارند. چگونگی واکنش شما در قبال این مسئله، ارتباط مستقیم به تربیت شخصی خود شما دارد. در مجموع می توان گفت که رفتار شما در مقابل احساس خوبی که کودک از لمس آلت جنسی خود بدست میاورد (احساسی که نه تنها زیان بار نیست، بلکه بخشی از رشد میل جنسی کودک است) نباید بازدارنده باشد. به علاوه رفتار بازدارنده شما در جهت ترک عادت دادن کودک، می تواند در او احساس تقصیر ایجاد کند.

حتى بعدها که نوزاد به سن بزرگسالی می رسد و باعث شود هر بار که به آلت تناسلی خود دست می زند این احساس گناه، که حسی است نامطلوب، به وی دست دهد. اندیشیدن به رفتار و واکنشی که نشان می دهید بسیار با اهمیت است. چه نپذیرفتن و رد این عمل و چه مثبت انگاشتن آن، به نوعی برای کودک پیامی به همراه دارد. اگر برایتان مشکل است که شاهد باشید کودک تان به لمس کردن آلت تناسلی اش مشغول است، ولی در عین حال چیزی نمی گویید، کودک از طریق نشانه های غیرگفتاری و نگاه شما می فهمد که عمل اش از دید شما کاری منفی و ناپسند است.

منبع:

– کتاب “تمایلات جنسی کودکان و نوجوانان”، نوشته ساندرین فان در دوف، ترجمه گیل آوا.

مطالب مرتبط: 

با کودکی که عادت به لمس ناحیه تناسلی خود دارد چگونه برخورد کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *