مقدمات عاطفی رابطه جنسی لذت بخش

مقدمات عاطفی

یکی از مشکلات این است که افراد فکر می کنند وقتی محبتی را شروع می کنند حتما باید به یک رابطه جنسی ختم شود. خیر، این مساله ضرورت ندارد. تأکید ما این است که معاشقه و روابط عاطفی زیادی داشته باشید بدون این که ضرورتا به رابطه جنسی بیانجامد.

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، زوجینی که به مقدمات عاطفی رابطه جنسی توجه بیشتری کنند و حساسیت بیشتری روی تقویت این مقدمات داشته باشند از عملکرد جنسی بهتری برخوردار خواهند بود و دفعات رسیدن به ارگاسم در روابط جنسی آنها افزایش پیدا می کند.

یکی از این مقدمات عاطفی، توجه به همسر و نیازهای اوست. خانم ها معمولا در زندگی مشترک نیاز به توجه، محبت و احترام دارند. انتظار مردان نیز از همسرشان ایجاد آرامش، امنیت و اقتدار است. یکی از مشکلات جامعه ما این است که این نیازها در زندگی مشترک تأمین نمی شود به طوری که خانم ها به همسرانشان آرامش، امنیت و اقتدار نمی دهند و آقایان نیز نیاز زنانشان به توجه، محبت و احترام را برطرف نمی کنند. این مساله باعث ایجاد مشکلات زیادی در روابط زوجین می شود که بخش عمده ای از این مشکلات هم به روابط جنسی بر می گردد.

بسیاری از زوجینی که در رابطه با اختلال به ما روانشناسان مراجعه می کنند وقتی سوال می کنیم می بینیم دفعات رابطه جنسی آنها به شدت کم شده، فاصله این روابط زیاد شده و در این روابط جنسی رفتارهایی وجود دارد که برای طرفین آزاردهنده است.

سرمایه گذاری عاطفی و محبت کردن به همسر

باید به زوجین یاد بدهیم از زمانی که آنها ازدواج می کنند یک حساب عاطفی مشترک باز می کنند و هر چقدر به هم محبت، توجه و احترام داشته باشند ذخیره این حساب را بیشتر می کنند و بالعکس. این حساب مشترک پنجاه، پنجاه نیست بلکه به نسبت سرمایه گذاری سود می دهد یعنی هر کس سود بیشتری می خواهد باید سرمایه بیشتری باید داخل این حساب واریز کند. زوجین باید یاد بگیرند بدون توجه به رفتارهای طرف مقابل به این حساب مشترک توجه، محبت و احترام واریز کنند و مطمئن باشند که آثار آن را در رفتارهای همسرشان می بینند.

منوط نکردن محبت به اتاق خواب و زمان رابطه جنسی

یکی از مشکلات این است که افراد فکر می کنند وقتی محبتی را شروع می کنند حتما باید به یک رابطه جنسی ختم شود. خیر، این مساله ضرورت ندارد. تأکید ما این است که معاشقه و روابط عاطفی زیادی داشته باشید بدون این که ضرورتا به رابطه جنسی بیانجامد. این مساله به بهبود رابطه کمک می کند اما کسانی که محبت را به اتاق خواب منوط می کنند به مرور حس بدی را در طرف مقابل ایجاد می کنند که من فقط یک ابزار رفع نیاز جنسی هستم.

خیلی از خانم ها این شکایت را دارند که همسرم به من توجهی ندارد و تنها زمانی سراغ من می آید که نیاز جنسی او ایجاب کند. این احساس یک رابطه جنسی را کاملا خدشه دار می کند چون وقتی به فرد حس ابزار بودن دست دهد از آن رابطه لذتی نمی برد و به مرور زمان نسبت به رابطه جنسی سرد می شود و احساس نفرت از این رابطه در وجودش تقویت می شود.

استفاده از هر فرصتی برای معاشقه

بسیاری از زوجین می ترسند جلوی بچه هایشان معاشقه کنند و حتی کلمات محبت آمیز به هم بگویند. اما باید بدانند که این رفتار مخرب رشد سالم فرزندانشان است. محبت پدر و مادر به یکدیگر جلوی بچه ها یکی از ضروریات رشد سالم آنهاست. این در حالی است که دعواها و تنش ها باید از بچه ها پنهان شود.

بچه ها از رفتاری که پدر و مادر با هم دارند باید متوجه شوند که روابط محبت آمیز زن و مرد در بستر ازدواج مجاز است. امروز جامعه ما در روابط دختر و پسر دچار مشکلات زیادی است چون دعواهای پدر و مادر جلوی بچه ها و محبت آنها مخفی است. این مساله باعث می شود این طرحواره در ذهن بچه شکل بگیرد که زن و شوهر فقط به هم پرخاش و بی احترامی می کنند و هیچ محبتی هم نسبت به یکدیگر ندارند. اما در مقابل می بیند که دوست دختر و دوست پسر با هم به گردش می روند، محبت می کنند، همدیگر را در آغوش می گیرند و می بوسند. پس نتیجه می گیرد که این رابطه از رابطه زناشویی بهتر است.

بیان کلامی دوست داشتن و عشق به همسر

این که محبت بر زبان جاری شود بسیار اهمیت دارد و باید در گفتگوها هم این دوست داشتن بیان شود. بسیاری از افراد از گفتن جملات محبت آمیز به خصوص جلوی بچه ها می ترسند. اتفاقا این جملات را باید جلوی بچه ها گفت تا بدانند پدر و مادرشان همدیگر را دوست دارند.

البته دوست داشتن باید غیر مشروط باشد یعنی نباید دوست داشتن را مشروط به انجام وظیفه خاصی کنید. من تو را دوست دارم چون تو همسر من هستی و ممکن است از یک رفتارت ناراحت شوم اما قبل از آن دوستت دارم. حتی وقتی می خواهید از همسرتان انتقاد کنید اول تأکید کنید که من تو را خیلی دوست دارم اما از این حرفی که زدی ناراحت شدم. چنین انتقادی شنیده می شود و تغییر رفتار رخ می دهد.

گفتگوی با همسر و شنیدن فعال حرف های او

گفتگوهای بسیاری از زوجین منوط به مسایل روزمره زندگی است و بیش از آن با هم صحبت نمی کنند اما یک زن و شوهر گاهی اوقات لازم است راجع به مسایل مختلف گفتگو و نظرات و دیدگاه های خودشان را نسبت به مسایل مختلف بیان کنند. در جریان این گفتگو باید رو به روی هم بنشینند و با هم تماس چشمی داشته باشند و بتوانند گوش دادن فعال را تجربه کنند. اگر مرد نیم ساعت در روز در رابطه با همسرش گوش دادن فعال را تجربه کند گویی دنیا را به همسرش داده است. این گوش دادن فعال به رابطه جنسی کمک می کند.

بسیاری از زوجین حتی درباره روابط جنسی شان هم با یکدیگر صحبت نمی کنند و بازخوردی به هم نمی دهند. اما باید بیان هم به روابط جنسی اضافه شود تا رابطه جنسی، بهتر و اثربخش تر باشد.

* دکتر علی شیخ الاسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *