با خواندن «وضعیت آخر» متوجه دلیل رفتارهایتان می‌شوید

آخر - با خواندن «وضعیت آخر» متوجه دلیل رفتارهایتان می‌شوید

با این که 50 سال از چاپ کتاب وضعیت آخر می‌گذرد اما این کتاب هنوز هم جزو کتاب‌های مهم روانشناسی در دنیاست.

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، یکی از کتاب‌های جالب و مفید حوزه روانشناسی که به انسان کمک می‌کند بتواند در روح و روان خود به جستجو و کشف و شهود بپردازد کتاب «وضعیت آخر (من خوب هستم – شما خوب هستید)» نوشته تامس ای هریس است. او این کتاب را براساس نظریه «تحلیل رفتار متقابل» دکتر اریک برن تالیف کرده است.  

با وجود این کتاب حدود 50 سال پیش یعنی در سال 1969 منتشر شده است اما هنوز هم به عنوان یک کتاب روانشناسی مهم و قدرتمند در سطح دنیا به حساب می‌آید و با این که 50 سال از چاپ آن می‌گذرد نمی توان به سادگی از کنار آن عبور کرد.

نثر کتاب وضعیت آخر بسیار ساده و به دور از پیچیدگی‌های زبانی است و ترجمه روان اسماعیل فصیح نیز کمک کرده این کتاب برای خواننده بسیار خوش‌خوان و دلنشین باشد.

نویسنده در این کتاب به تحلیل رفتار متقابل می‌پردازد و این کار را براساس تحلیل 3 شخصیت والد، بالغ و کودک انجام می‌دهد. این شخصیت‌ها در همه افراد وجود دارند اما بسته به شرایط سنی، ویژگی‌های شخصیتی و خانوادگی و موقعیت‌های مختلف هر یک از ما ممکن است براساس یکی از این شخصیت‌ها رفتار کند.

تامس ای هریس در کتاب وضعیت آخر تلاش می‌کند عامل رفتارهای درونی ما را به ما معرفی کند تا راحت تر بتوانیم روی رفتار و احساسات خودمان کنترل داشته باشیم. ما در هر وضعیتی از زندگی خود با یکی از 3 حالت والد، بالغ یا کودک وارد ارتباط می‌شویم و بر رابطه ای که با فرد مقابل داریم اثر می‌گذاریم. به این نکته توجه داشته که فرد مقابل نیز در آن موقعیت خاص در یکی از این 3 حالت قرار دارد. 

در بخشی از کتاب آمده است: «این که بنشینیم و بگوییم گرفتاری داریم، دردی را دوا نمی‌کند. نکته اینجاست که بیشتر انرژی زندگی روزمره ما صرف تصمیم‌گیری می‌شود. بیماران اغلب می‌گویند: «نمی‌توانم برای هیچ کاری تصمیم بگیرم. به من بگویید چه بکنم؟ همه‌اش می‌ترسم کاری که دارم می‌کنم یا تصمیمی که می‌خواهم بگیرم غلط باشد.» یا در مواردی که خود را اصلا قادر به تصمیم‌گیری نمی‌بینند، می‌گویند: «احساس می‌کنم دیگر دارم خل می‌شوم و عقلم را از دست می‌دهم… از خودم بدم می‌آید. انگار هیچ کار درستی از دستم بر نمی‌آید. زندگی‌ام شده یک مشت شکست و بدبختی.»

کتاب وضعیت آخر به شما کمک می‌کند از این وضعیت بیرون بیایید و زندگی متفاوتی در پیش بگیرید.

 

مطالب مرتبط: 

کتاب “آدم های سمی” را بخوانید تا مدیریت رابطه با این آدم ها را یاد بگیرید

دلایل اضطراب های انسان امروزی و راهکارهای درمان آن را در کتاب “اضطراب موقعیت” بخوانید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *