جوکر و روایت دلقکی که تبدیل به قاتل شد

260690 424 - جوکر و روایت دلقکی که تبدیل به قاتل شد

فیلم جوکر دارای لایه های روانشناختی عمیق و روایت گر تبدیل یک انسان طرد شده به یک قاتل است.

موسسه خانواده سلامت بنیان- حتی اگر این روزها فیلم جوکر را ندیده باشید بعید است که اسم آن به گوش‌تان نخورده باشد. چون این فیلم تبدیل به پر فروش‌ترین فیلم سال 2019 شده و در دنیا سر و صدای زیادی به پا کرده است.

این فیلم که در ژانر تریلر روانشناسی دسته بندی می شود به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی تاد فیلیپس در سال جاری روی پرده سینماهای دنیا رفت. جوکر توانست تحسین منتقدان سخت گیر را جلب کند و برنده شیر طلایی بهترین فیلم شود پس با این حساب، ارزش دیدن دارد.

این فیلم نمایش‌گر زندگی مردی با نام آرتور فلک با بازی واکین فینیکس در سال 1981 است. آرتور با مادرش پنی در شهر گاتهام زندگی می کند و سعی دارد از طریق خنداندن دیگران در قامت یک دلقک هم خرج زندگی خود را به دست بیاورد هم محبوب شود. اما در این کار موفق نیست و کسی اهمیتی برای تلاش های او قائل نمی شود شاید به این دلیل که به قول خودش تمام افکارش منفی است.

رخ دادن اتفاقاتی باعث می شود آرتور که دارای اختلال روانشناختی عمیقی است کنترل خود را از دست دهد و تبدیل به یک قاتل شود. اقدامی که آرتور انجام می دهد کم کم جنبه اجتماعی هم پیدا می کند و نتیجه آن شورش فقرا علیه ثروتمندان در شهر گاتهام است؛ شورشی که جنبه سیاسی هم پیدا می کند.

در واقع، جامعه ای که در دوران کودکی و بعد هم بزرگسالی آرتور را پس زده بود و نهایت بی توجهی و بی تفاوتی را در حق او داشت حالا تاوان همین بی تفاوتی ها را پس می داد و مردمی که هر یک از آنها طعم این بی تفاوتی را چشیده بودند سعی می کردند از طریق شورش و بلوا به حقوق خود برسند.

آرتور تشنه محبت، توجه و احترام است؛ چیزی که در تمام عمر چه در خانواده و چه در جامعه از او دریغ شده بود و همیشه مورد تمسخر قرار می گرفت اما حالا سعی می کند از هر کسی که باعث ایجاد این وضعیت بوده انتقام بگیرد. با این حال، تنها کسی که از تیر کینه آرتور جان سالم به در می برد کسی است که به او محبت می کرد و احترام می گذاشت.

جوکر روایت گر آدم ها و جامعه ای است که از بی توجهی و بی عدالتی رنج می برد و به دنبال رهایی از بار روانی این رنج از طریق خشونت است. اتفاقی که در جامعه ما هم کاملا قابل لمس است و باید قبل از این که تبدیل به یک بحران اجتماعی شود فکری به حال آن کرد.

یک نظر

  • علی گفت:

    فیلم جوکر یکی از پر فروش ترین فیلم های سال بود نه پرفروش ترین
    فیلم انتقامجویان : پایان بازی پر فروش ترین فیلم سال یود

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *