بلاهایی که سیگار کشیدن سر پوست افراد سیگاری می‌آورد

عوارض-سیگار

مهمترین آسیب و عارضه‌ ای که در مورد پوست افراد سیگاری وجود دارد، چروک‌ های خیلی عمیق دور چشم‌ شان است که آنها را از افراد دیگر متمایز می کند.

 

موسسه خانواده سلامت بنیان- کسانی که دخانیات استعمال می کنند باید خودشان را برای انواع و اقسام آسیب‌ها و عوارض جسمانی آماده کنند و به یاد داشته باشند که حتی پوست و موی آنها هم بی نصیب نمی‌ماند. دکتر زهره خداشناس، متخصص پوست و مو در این مطلب درباره عوارضی صحبت کرده است که پوست افرادی سیگاری را تهدید می‌کند. 

 

استعمال دخانیات برای زنان خطرناک‌تر از مردان است 

 

  • در حال حاضر بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در جامعه ما، از جمله استفاده از سیگار در حال زنانه شدن است. به نظر شما استعمال دخانیات برای زنان و کودکان آسیب‌های بیشتری نسبت به مردان به همراه دارد یا خیر؟

به‌طور کلی، مضرات استعمال دخانیات برای زنان و کودکان بیشتر از مردان است. مقالات متعدد علمی نیز اثبات کرده‌اند که زنان بیشتر از مردان در معرض آسیب‌های مربوط به ریه و پوست که در نتیجه سیگار کشیدن ایجاد می‌شود، قرار دارند. البته، علت این موضوع هنوز مشخص نشده است. 

سیگار - بلاهایی که سیگار کشیدن سر پوست افراد سیگاری می‌آورد

زیاد بودن مضرات سیگار برای کودکان، بیشتر به این دلیل است که وقتی کسی مثلا از 14 سالگی سیگار می‌کشد، نسبت به کسی که از 30 سالگی شروع به این کار می‌کند، آسیب بیشتری خواهد دید. 

استفاده از قلیان هم عوارض و مضرات مختلفی دارد و حتی درصد آسیب‌هایی که وارد می‌کند از سیگار بیشتر است. قسمتی از آسیب‌های قلیان به دلیل استفاده از تنباکو است. آسیب دیگر آن، مربوط به سر قلیان می‌شود که در دهان قرار می‌گیرد و بسیاری از اوقات، بدون این که تعویض شود، افراد متعدد از آن استفاده می‌کنند. این کار، خطر انتقال ویروس HSV یا تبخال، ویروس EBV، ویروس CMV و زگیل مخاطی را از طریق بزاق ایجاد می‌کند. 

 

سیگار را در سنینی ترک کنید که پوست هنوز قدرت کلاژن‌سازی دارد

 

  • آیا مضرات سیگار بر پوست و مو به‌گونه‌ای است که پس از ترک هم اثرات نامطلوب آن باقی می‌ماند یا اینکه پس از مدتی که از ترک بگذرد شادابی و سلامت لازم به پوست بر‌می‌گردد؟ 

یک‌سری از اثرات استفاده از سیگار، پس از ترک آن قابل برگشت نیست. در واقع، بهتر است سیگار هر چه زودتر و در سنینی ترک شود که پوست همچنان قدرت کلاژن‌سازی دارد. در این صورت، احتمال بیشتری وجود دارد که شادابی و سلامتی پوست افزایش پیدا کند.

با افزایش سن، قدرت کلاژن‌سازی پوست پایین می‌آید و فردی که در 30 سالگی سیگار را ترک می‌کند، نسبت به کسی که در 50 سالگی سراغ ترک آن می‌رود، چون هنوز قدرت کلاژن‌سازی دارد، درصدی از شادابی پوست خود را به دست می‌آورد. اما به یاد داشته باشید که تاثیرات منفی روی پوست و مو، حتی بعد از ترک آن در سنین مناسب هم هیچ‌وقت به صفر نمی‌رسد.

 

بلاهایی که سر پوست افراد سیگاری می‌آید

 

  • در ارتباط با تخصص شما، کدام یک از عارضه‌ها، افراد سیگاری را تهدید می‌کند؟

مهمترین عارضه‌ای که در مورد پوست افراد سیگاری وجود دارد، چروک‌های خیلی عمیق دور چشم‌شان است. این عارضه در مورد کسانی که مدت زمان طولانی در معرض نور آفتاب قرار دارند، مثل کشاورزان نیز دیده می شود. 

مشکل دیگری که پوست این افراد را تهدید می‌کند، خطوط زیاد دور لب است که به‌خاطر جمع شدن لب حین استعمال دخانیات ایجاد می‌شود.

های سیگار - بلاهایی که سیگار کشیدن سر پوست افراد سیگاری می‌آورد

همچنین، تجربه من نشان داده که دوره بوتاکس مریض‌های سیگاری کوتاه‌تر از سایر افراد است و بوتاکس آنها زودتر می‌رود. البته، این موضوع هنوز از نظر علمی اثبات نشده است.  

مشکل دیگری که برای این افراد ایجاد می‌شود، مختل شدن فرایند ترمیم زخم است. به همین دلیل، توصیه ما برای افراد سیگاری این است که اگر می‌خواهند جراحی زیبایی یا جراحی درمانی انجام دهند، دو هفته قبل و دو هفته بعد از عمل، از سیگار استفاده نکنند. در صورتی که این توصیه رعایت نشود، جای بخیه بیشتر می‌ماند و ترمیم زخم‌های ناشی از جراحی بیشتر طول می‌کشد.  

مطالب مرتبط: 

با مصرف این غذاها راحت تر می توانید سیگار را ترک کنید 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *