چرا فصل تابستان بهترین زمان برای مراجعه به روانشناس است؟

روانشناس

تابستان بهترین زمانی است که می‌توانیم به روحمان رسیدگی کنیم. اما این کار، بسیاری از اوقات بدون کمک گرفتن از یک روانشناس به راحتی ممکن نیست. 

موسسه خانواده سلامت بنیان- سمانه شیرلو، روانشناس؛ زمانی که دندان‌مان درد می‌گیرد، به دنبال شماره دندانپزشک می‌گردیم و هنگام گفتگو با منشی مطب، اولین وقت ممکن را خواستاریم اما وقتی روان مان درد می‌گیرد چه کار می‌کنیم؟ وقتی مشکلی در روابط یا برای فرزندان‌مان پیش می‌‌آید چه می‌کنیم؟ چقدر انتظار داریم مشکل خودش حل شود؟ چقدر گمان می‌کنیم زمان درستش می‌کند؟ چقدر هزینه ویزیت مانع گرفتن وقت می‌شود و وقتی لیست کارهایمان را می‌نویسیم؛ مراجعه به روانشناس در اولویت چندم ماست؟

 

وقتی زخم‌های روح‌مان عفونت می‌کند

شاید ماه‌ها و سال‌ها بگذرد و زخم روان ما که چسب زخمی رویش قرار دادیم، لایه پوستی بسته اما زخم کماکان وجود دارد، گاهی تیر می‌کشد و دردمان می‌گیرد، به مسکنی اکتفا می‌کنیم تا دردش آرام شود، زخم  هر روز عمیق‌تر و ریشه دار‌تر می‌شود؛ به استخوان می‌رسد، با دیگر مشکلات و مسائل زخم عفونت می‌کند؛ کار به جایی می‌رسد که دیگر مسکن درد را کاهش نمی‌دهد.

آن زمان نیز افراد دو دسته می‌شوند؛ دسته‌ای پیش روانشناس می‌روند و روانشناس، زخمی را می‌بیند که زمان زیادی برای درمانش لازم است در حالی که در گذشته زخمی سطحی بود! دسته دیگر باز هم پیش روانشناس نمی‌روند و عضو عفونت کرده را قطع می‌کنند تا درد تمام شود.

این در حالی است که به هیچ وجه نباید اجازه دهیم زخم‌های روان‌مان عمیق و عفونی شوند.

 

چرا تابستان بهترین زمان مراجعه به روانشناس است؟

فصل‌های پاییز و زمستان فصل‌های شایع شروع اختلالات افسردگی می‌‌باشند و افسردگی یکی از عواملی است که در ما ایجاد ناامیدی و بی انگیزگی کرده، در نتیجه اقدام به درمان و خوب شدن حالمان در این فصول کاهش می‌‌یابد.

پاییز و زمستان شب‌ها طولانی است و روزها کوتاه، پس اگر شاغل باشیم و بعد از اتمام کار شب آغاز شود، دیگر زمانی برای مراجعه به روانشناس باقی نمی‌ ماند، زیرا که معمولا افراد علاقه دارند کارهایشان را در طول روز انجام دهند و شب‌ها را برای استراحت، خانواده و خرید اختصاص دهند در حالی که در تابستان روزها طولانی هستند.

psychologist1 - چرا فصل تابستان بهترین زمان برای مراجعه به روانشناس است؟

ضمن اینکه اگر مسئله و مشکل در فرزندان محصل ما باشد در فصول تحصیلی به دو دلیل مراجعه به روانشناس سخت می‌‌باشد، یکی وجود  مدرسه رفتن و باقی روز درس خواندن و انجام تکالیف، زمانی برای فرزند ما باقی نمی‌گذارد که او را پیش درمانگر ببریم، ضمن اینکه همواره مسائل درسی در خانواده‌ها مهمتر از مسائل رفتاری و خلقی کودکان است، پس درس در اولویت است.

دوم اینکه مدرسه و امتحانات از عوامل استرس زای قوی برای فرزندان ما می‌‌باشند. وجود این استرس، کار درمان را سخت‌تر و کندتر می‌سازد؛ در حالی که در تابستان تمام تمرکز درمانگر  و خانواده بر روی مشکل رفتاری کودک می‌‌باشد که در نتیجه راحت‌تر و سریع‌تر درمان جواب می‌دهد.

فصل بهار نیز به خاطر وجود عید نوروز و فصل امتحانات تحصیلی، فصلی است که زمان زیادی برای مراجعه به روانشناس نداریم.

آخرین علت نیز شیوع زیاد بیماری‌های جسمی در دیگر فصول است؛ در پاییز و زمستان سرماخوردگی و آنفولانزا و در بهار حساسیت‌های فصلی و آلرژی ها.

psychologist - چرا فصل تابستان بهترین زمان برای مراجعه به روانشناس است؟

اما ربط این مساله به موضوع ما چیست؟ همواره در انسان جسم در اولویت است تا روان، پس زمانی که جسم ما درگیر مشکلات و بیماری‌ها باشد و درد بکشد، دیگر کسی به درد روان توجهی نمی‌کند؛ در حالی که شاید درد روان، جسم‌مان را ضعیف و بیمار کرده و درد اصلی درد روان‌مان است اما وقتی روان دیگر سکوت کرده و جسم فریاد می‌کشد، همه به داد جسم می‌رسند و از زخم‌های روانی غافل می‌شوند.

خوب است همان طور که با شروع تابستان، برای انواع فعالیت‌های لذت بخش، مسافرت‌ها و ثبت نام کلاس‌های مختلف برنامه‌ریزی می‌کنیم و زمان می‌گذاریم؛ اگر در خودمان، روابط‌مان و یا فرزندان‌مان مسئله‌ای وجود دارد زمان بگذاریم و پیش روانشناس برویم و نگذاریم مسائل عمیق و ریشه‌دار شوند.

امروز اقدام کنیم بهتر از فرداست، امروز را دیروزی نکنیم که از دست رفته.

مطالب مرتبط: 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *