راه‌های کاهش هزینه‌های قبوض آب و برق و گاز

7 - راه‌های کاهش هزینه‌های قبوض آب و برق و گاز

براساس مطالعات دپارتمان انرژی آمریکا، عمده مصرف انرژی در خانه‌ها مربوط به وسایل الکتریکی است چون بیشتر این وسایل برای مدت طولانی به برق وصل هستند. 6 درصد از مصرف برق به مصارف پنهان مربوط می‌شود که می‌توان مصارف پنهان را با از پریز کشیدن وسایل برقی حذف کرد.

موسسه خانواده سلامت بنیان – در روزهایی که قیمت سکه و دلار و به تبع آنها قیمت کالاها و خدمات ساعت به ساعت بالاتر می‌رود و باید بی تعارف بگوییم در شرایط بحران اقتصادی قرار داریم یکی از مهمترین دغدغه‌های خانواده‌ها این است که خرجشان از دخلشان جلو نزند و بتوانند توازنی در این میان برقرار کنند. کاری که خیلی دشوار به نظر می‌رسد اما با راهکارهای ساده‌ای می‌توان حداقل بخش کوچکی از این فرایند را مدیریت کرد و شاهد تأثیرات مثبتی در اقتصاد خانواده بود، به‌طوری که اگر همین اقدامات تبدیل به رویه شود و در شرایط ثبات اقتصادی کشور نیز ادامه پیدا کند منجر به فرهنگ‌سازی عمیق‌تری خواهد شد.

در قسمت اول مطلب مدیریت اقتصاد خانواده در مورد خریدهای برنامه ریزی نشده صحبت کردیم. در این قسمت به کاهش مصرف انرژی خانگی می پردازیم. یکی از راهکارهایی که می‌تواند هزینه خانواده‌ها را پایین بیاورد صرفه‌جویی در مصرف انرژی منزل است. امری که شاید در نگاه اول خیلی مهم به نظر نیاید اما وقتی قبوض آب و برق و گاز را ببینیم خواهیم دانست که این هم یکی از راه‌های صرفه‌جویی است.

در فصل تابستان سیستم‌های سرمایشی و در فصل زمستان سیستم‌های گرمایشی در خانه‌ها کار می‌کنند که بخش زیادی از هزینه‌های قبوض انرژی به این سیستم‌ها مربوط می‌شود. علاوه بر این، هزینه روشنایی خانه، پخت و پز و استفاده از آب برای شستشو، پخت و پز و حمام کردن را باید جزو هزینه‌های انرژی محسوب کرد. از طرف دیگر، امروزه بسیاری از وسایل خانه با برق کار می‌کنند و با پیشرفت تکنولوژی هر روز به تعداد این وسایل اضافه می‌شود. وسایلی مانند تلویزیون، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، یخچال، کامپیوتر و لپ تاپ، جاروبرقی، مایکروفر و … تنها بخشی از این وسایل هستند که به صورت روزانه از آنها استفاده می‌کنیم و مصرف بهینه هر یک از آنها می‌تواند تأثیر مستقیم روی قبض‌های ما داشته باشد.

در ادامه این گزارش به راهکارهایی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی خانگی اشاره می‌کنیم.

استفاده از لامپ‌های کم مصرف و LED

یکی از بهترین راه‌های کاهش هزینه انرژی این است که لامپ‌های معمولی را با لامپ‌های کم مصرف و LED جایگزین کنیم. زیرا این لامپ‌ها مصرف انرژی کمتر و عمر بیشتری دارند. البته، این لامپ‌ها گران‌تر از لامپ‌های معمولی هستند اما با توجه به طول عمر و صرفه‌جویی بیشترشان در مصرف انرژی، ارزان‌تر و بهینه‌تر محسوب می‌شوند.

نصب ترموستات قابل اندازه‌گیری

نصب ترموستات قابل اندازه‌گیری برای سیستم گرمایش و سرمایش خانه یکی دیگر از راه‌های کاهش هزینه‌هاست. زمانی که افراد خواب هستند یا در منزل نیستند این ترموستات باعث کاهش هزینه انرژی می‌شود. ترموستات قابل برنامه‌ریزی به‌طور خودکار دمای خانه را متناسب با نیاز تنظیم می‌کند و می‌تواند بیش از ۱۵ درصد در هزینه‌های مربوط به سرمایش و گرمایش صرفه‌جویی ایجاد کند. همچنین، با افزایش هر یک درجه دمای ترموستات، 7 تا ۱۰ درصد در هزینه سرمایش صرفه‌جویی می‌شود.

 

کاهش مصارف پنهان برق

براساس مطالعات دپارتمان انرژی آمریکا، عمده مصرف انرژی در خانه‌ها مربوط به وسایل الکتریکی است چون بیشتر این وسایل برای مدت طولانی به برق وصل هستند. 6 درصد از مصرف برق به مصارف پنهان مربوط می‌شود که می‌توان مصارف پنهان را با از پریز کشیدن وسایل برقی حذف کرد.

تأثیر عایق‌بندی در کاهش انرژی

عایق‌بندی خانه یکی دیگر از راه‌های کاهش مصرف انرژی است چرا که از ورود هوای گرم در تابستان و هوای سرد در زمستان جلوگیری می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد بیش از ۵۰ درصد از مصرف انرژی در منازل مسکونی مربوط به سرمایش و گرمایش است که با بهبود عایقی در دیوارها، سقف و زمین جریان هوا کند شده و کنترل دمای خانه آسان‌تر می‌شود. به‌ویژه در خانه‌های قدیمی که پنجره‌های دو جداره ندارند عایق‌بندی کارایی بیشتری دارد.

خرید وسایل خانگی پر بازده

پیش از خرید وسایل الکترونیکی جدید حتما به برچسب مصرف انرژی آن توجه کنید چون وسایل خانگی پربازده ۱۰ تا ۵۰ درصد مصرف انرژی را نسبت به وسایل پرمصرف کاهش می‌دهند. این روش صرفه‌جویی حتی می‌تواند موجب جبران هزینه خرید از محل صرفه‌جویی انرژی شود.

استفاده از کولرهای گازی متناسب با آب و هوای منطقه

این روزها استفاده از کولرهای گازی رواج پیدا کرده این در حالی است که این کولرها جزو پر مصرف‌ترین وسایل خانگی هستند و در بسیاری از مناطق نیاز به استفاده از این کولرها نیست. با این حال، کولرهای گازی بسته به نوع آب وهوا به 3 کلاس منطقه‌ای گرمسیری, معتدل و سردسیر تقسیم می‌شوند و باید بسته به آب و هوای منطقه زندگی خود کولرتان را انتخاب کنید.

راه‌های کاهش مصرف آب

در حوزه کاهش مصرف آب هم راه‌های متعددی وجود دارد که به شرح زیر هستند:

– لازم نیست در طول چند دقیقه‌ای که مسواک می‌زنید شیر آب باز باشد. در طول مسواک شیر را ببندید و تنها زمان شستشوی نهایی آب را باز کنید.

– هنگام استحمام و در فاصله شستن سر و بدن لزومی ندارد شیر آب به طور پیوسته باز باشد. به خودمان عادت دهیم که وقتی نیازی به آب نداریم شیر آب را ببندیم. همچنین، کاهش زمان حمام کردن می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در کاهش مصرف آب داشته باشد.

– در زمان شستشوی ظرف‌ها بهتر است ابتدا مواد باقیمانده را از ظرف‌ها جدا کنیم سپس شیر آب را روی آنها باز کنیم. همچنین، در زمان آب کشیدن ظرف‌ها بهتر است همه آنها را داخل سینک بگذاریم سپس شروع به آب کشیدن کنیم تا کف مایع ظرفشویی زودتر از روی ظرف‌ها پاک شود.

– از جریان آب برای باز شدن یخ مواد غذایی استفاده نکنیم.

– از سردوش‌های کاهنده مصرف برای دوش‌ حمام استفاده کنیم.

– مراقب باشیم که شیرها، اتصالات و شلنگ‌ها نشتی نداشته باشند و از سلامت لوله‌ها و شیرهای آب اطمینان حاصل کنیم.

– از نصب سیستم‌های آب تزیینی (مثل فواره‌ها) اجتناب کنید. مگر اینکه آب در سیستم بازیافت شود. همچنین سیستم را در جایی نصب کنید که تلفات کمی در اثر تبخیر و باد داشته باشید.

– آب خنک مورد مصرف خود را در یخچال نگهدارید تا مجبور نباشید شیر آب را برای مدتی باز بگذارید تا آب خنک شود. همچنین، برای نوشیدن آب به جای آنکه شیر آب را مدت زیادی باز بگذارید، بهتراست ابتدا چند قطعه یخ در لیوان قرار دهید سپس شیر آب را بازکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *