ارتباط معناداری بین آزارهای فضای مجازی و خودکشی وجود دارد

خودکشی

نتایج تحقیقات نشان داده اند زمانی که یک سلبریتی خودکشی می کند و در توییتر خبر آن پخش می شود و کاربران نسبت به آن واکنش نشان می دهند به صورت معنادار نرخ ارتکاب به این عمل افزایش پیدا می کند.

 

موسسه خانواده سلامت بنیان- دکتر علی حق نظری، روانشناس و مشاور؛ در سال حدود 800 هزار خودکشی در دنیا اتفاق می افتد و خودکشی به عنوان دومین عامل منجر به مرگ در افراد 15 تا 29 ساله شناخته شده است.

آدم هایی که ریسک کشتن خود در آنها بالاست

نظریه بین فردی یا بین شخصی می گوید دو دسته از آدم ها بالاترین ریسک ارتکاب به خودکشی را دارا هستند. دسته اول کسانی هستند که خود را از دیگران جدا می دانند و ارتباطات اجتماعی آنها قوی نیست و دائما تحت فشار و غمگینی قرار دارند. در این افراد توانایی ارتکاب خودکشی به لحاظ جسمانی و روانشناختی وجود دارد. قوی ترین عامل پیش بینی این است که کسی که سابقه خودکشی دارند به احتمال زیاد ممکن است در آینده هم دست به این اقدام بزند و خودکشی کامل داشته باشد.

دسته دوم از کسانی که بالاترین ریسک ارتکاب به خودکشی را دارند کسانی هستند که سوابقی از اختلالات روانشناختی، سوء مصرف مواد مخدر و الکل دارند و فقدان های بین فردی مانند از دست دادن دوست، پارتنر و … را تجربه کرده اند. آدم هایی که سوابقی از سوءرفتار در کودکی مانند آزار جسمانی یا آزار جنسی را تجربه کرده اند نیز احتمال دارد دست به این کار بزنند.

Suicide - ارتباط معناداری بین آزارهای فضای مجازی و خودکشی وجود دارد

روش درست مقابله با این معضل اجتماعی

به این ترتیب می توان با خودکشی مقابله کنیم که به مردم آموزش دهیم رفتارهای با ریسک بالا و آدم های با ریسک بالای خودکشی را بشناسند. برای پیشگیری از این موضوع، کار کردن با دو دسته از افراد مشکل است. دسته اول کسانی هستند که هیجانات و تمایلات درونی خود را به راحتی بروز نمی دهند و بیان نمی کنند. دسته دوم کسانی هستند که به صورت روشن و واضح ریسک فاکتورهای خودکشی را ندارند مثلا آدم هایی نیستند که سابقه روانشناختی و مشکلات فامیلی و … داشته باشند اما خبر می رسد که خودکشی کرده اند.

در دو دهه اخیر که می توانیم از آن با عنوان انقلاب دیجیتال نام ببریم جهشی در ارتباطات افراد اتفاق افتاده به طوری که آدم ها خیلی راحت می توانند با هم ارتباط برقرار کنند و در معرض دریایی از اطلاعات قرار گرفته اند. شبکه های اجتماعی تعاملات بین آدم های مختلف را تسهیل کرده اند و آدم ها بر مبنای علایق مشترک خود می توانند در کنار هم قرار بگیرند. شبکه های اجتماعی بر مبنای پیشنهاداتی که به افراد می دهند از هم تمایز پیدا می کنند. مثلا توییتر برای کاربران خود شرایطی را مهیا کرده که به راحتی افکار خود را به اشتراک بگذارند یا اینستاگرام و اسنپ چت عمدتا بر مبنای عکس و فیلم هستند، فیسبوک نیز شامل همه اینهاست.

ارتباط معنادار بین آزارهای مجازی و خودکشی

در مطالعات اخیر در مورد این که رسانه های اجتماعی چگونه می توانند به ترغیب خشونت بپردازند، کارهایی انجام شده است. در این بین مطالعاتی نیز به تأثیر استفاده از شبکه های اجتماعی بر افزایش ریسک خودکشی پرداخته اند. نتایج نشان می دهد ارتباط بین آزارهای مجازی و خودکشی رابطه ای معنادار بوده است. مقالاتی هم نشان داده اند که پیام های کوتاه با تسهیل ارتباط دو نفر موجب شده اند که آنها پیمان ها و قراردادهای دو طرفه ای را ایجاد کنند و دست به این اقدام بزنند.

نتایج این تحقیقات نشان داده اند زمانی که یک سلبریتی خودکشی می کند و در توییتر خبر آن پخش می شود و کاربران نسبت به آن واکنش نشان می دهند به صورت معنادار نرخ ارتکاب به خودکشی افزایش پیدا می کند. برعکس، زمانی که یک سلبریتی خودکشی کرده و این مساله در توییتر پخش نشده نتایج متفاوتی به دست آمده و این اقدام افزایش معناداری پیدا نکرده است. البته، چنین مطالعاتی در کشور ما انجام نمی گیرد.

Suicide1 - ارتباط معناداری بین آزارهای فضای مجازی و خودکشی وجود دارد

9 درصد از سایت های دنیا خودکشی را ترغیب می کنند

موضوع بعدی ارتکاب به خودکشی هایی است که به صورت تقلیدی انجام می گیرد. 9 درصد از کل وب سایت های موجود مسایلی مانند آزار به خود و خودکشی را ترغیب و عادی سازی می کنند. همچنین، آدم ها می توانند روش های کشتن خود را از فضای مجازی دریافت کنند. رسانه می تواند دسترسی افراد را به ابزارهای خودکشی راحت کند و محدودیتی هم برای چنین سایت ها و صفحاتی وجود ندارد.

از سال 2007 تا 2014 تعداد وب سایت هایی که افراد را تحریک به خودکشی می کردند 3 برابر شده است اما سایت هایی که روی پیشگیری از این موضوع کار می کردند به نصف کاهش پیدا کردند.

بیان مشکلات هیجانی متغیر است و در شبکه های اجتماعی کسانی که جوان تر هستند یا کسانی که سابقه سوءمصرف مواد دارند مشکلات خود را به اشتراک می گذارند. پژوهشی در حوزه توییتر انجام شد و مشاهده کردند کسانی که از عباراتی مانند “من می خواهم بمیرم” و “می خواهم خودکشی کنم” استفاده می کنند نسبت به کسانی از این عبارات استفاده نمی کنند بیشتر اقدام به این کار می کنند.

پژوهش ها نشان داده اند آدم هایی که در مناطق کوهستانی زندگی می کنند اگر توییت های با محتوای با ریسک بالا داشته باشند، این مساله ارتباط معناداری با ارتکاب آنها به خودکشی دارد.

 

یک نظر

  • ناشناس گفت:

    با توجه به شیوع این مشکل در جامعه، مطلب کاربردی و بسیار مهمی را توضیح دادید. سپاس

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *