7 نکته که رعایت آنها باعث می شود فضای مجازی زندگی زناشویی تان را خراب نکنند

فضای-مجازی

موسسه خانواده سلامت بنیان- به نظر شما فضای مجازی چه تأثیری بر خانواده دارد؟ آیا می توان دلیل اصلی از هم پاشیدن خانواده های امروزی را فضای مجازی دانست و با آموزش زوجین از این امر جلوگیری کرد؟ یا نظر شما این است که فضای مجازی هیچ نقشی بر پاشیده شدن خانواده امروزی ندارد و این تفکر از آنجا سرچشمه می گیرد که برخی با پیشرفت تکنولوژی مخالف اند و آن را مخرب زندگی امروزی می دانند؟ در این مقاله سعی داریم به برخی از پرسش هایی که در این باره وجود دارد پاسخ بگوییم.

فضای مجازی؛ مهمان ناخوانده خانواده ها

این روزها فضای مجازی و فواید و مضراتش نقل هر محفلی است، برخی از فوایدش می گویند و صفحه صفحه خوبی هایش را می نویسند و برخی دیگر از معایب و مضراتش سخن می رانند و وااسفاگویان سعی در ریشه کن کردن آن دارند و بر این باورند که از وقتی فضای مجازی پا به عرصه وجود نهاد و مهمان ناخوانده خانواده ها شد، دادگاه ها پر از همسرانی شد که قصد طلاق دارند؛ حال هر کس به یک بهانه، یکی دوست سابقش را در این فضا یافته و فیلش یاد هندوستان کرده و به همسرش خیانت کرده است، یکی هم اوقات فراغتش را با فضای مجازی پر کرده و از همسر و فرزندانش غافل شده است.

فضای مجازی به تنهایی عامل ویرانگر خانواده نیست

آنچه مسلم است این است که آب پیش از ورود شبکه های مجازی به کانون خانواده ها گل آلود بوده و این شبکه ها فقط بهانه ای برای توجیه رفتار ما شده اند. حقیقتش را بخواهید من خیلی معتقد نیستم که شبکه های مجازی به تنهایی عامل ویرانگر و نابود کننده بنیان خانواده هستند؛ هرچند که استفاده از آنها به فرهنگ سازی و آگاهی نیازمند است.

مشکلات اقتصادی، انتخاب ناآگاهانه همسر، ناآگاهی از چگونگی برقراری رابطه با جنس مكمل (همسر)  و نیازهای امروزی او، مشکلات شخصیتی و روحی، دخالت های خانوادگی و … همه مسایلی هستند که قبل از ورود فضای مجازی به خانواده ها بنیان خانواده را هدف قرار داده بودند و در صورتی که این مسائل حل نشود فضای مجازی همچون تیر خلاصی است که خانواده را از هم می پاشد.

همه می دانیم که این روزها فضای مجازی یکی از ارکان اصلی و جدایی ناپذیر زندگی شده است. بیشتر کارها و برنامه ریزی های افراد در این فضاها انجام می شود و از سویی جذابیت این فضا و در دسترس بودن آن بر جذب مخاطب افزوده است. کاربران نیز هر لحظه که اراده کنند می توانند به هر نقطه ای از دنیا که بخواهند سفر کنند و از اخبار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن مکان با خبر شوند. این نکته ای است که اهمیت شبکه های اجتماعی را دو چندان کرده است.

شبکه های اجتماعی بر روابط زناشویی - 7 نکته که رعایت آنها باعث می شود فضای مجازی زندگی زناشویی تان را خراب نکنند

افراط و تفریط را کنار بگذاریم

با همه این اوصاف، باید برای استفاده از فضای مجازی در خانواده فرهنگسازی کرد تا کانون گرم خانواده ها از آسیب خواه ناخواه آن مصون بماند. وقتی پای درددل برخی می نشینیم یا سری به دادگاه های خانواده می زنیم می شنویم که فضای مجازی و افراط در استفاده از آن برخی زندگی ها را به نقطه پایان رسانده است.

زن می گوید: «وقتی پای اینترنت و این برنامه ها به خانه ام باز شد، شلوار آقا دو تا شد. فيلش یاد هندوستان کرد.» مرد می گوید: «از وقتی برایش گوشی خریدم دیگر به من توجهی نکرد. حتی غذایش هم می سوزد. همه اش نشسته و با دوستانش قصه کلثوم ننه تعریف می کند. هیچ اهمیتی به حضور من نمی دهد. از آن بدتر تا دیروقت بیدار است و ساعت ها بعد از من می خوابد. اصلا من نمی دانم تو گوشی تلفنش چه خبر است».

توجه کنید که برای بهبود روابط خود با همسرتان و پیشگیری از آسیب های شبکه های اجتماعی باید استفاده از آن را قانونمند و هدفمند کنید. این شبکه ها به بهبود فهم و درک و بالا بردن سطح آگاهی ما کمک بسیاری می کنند؛ پس آگاهانه از آنها استفاده کنید و افراط نکنید.

مجازی - 7 نکته که رعایت آنها باعث می شود فضای مجازی زندگی زناشویی تان را خراب نکنند

7 نکته ای که برای استفاده از فضای مجازی باید به آنها توجه کنید 

به این 7 مورد توجه کنید تا زندگی تان بر سر استفاده از فضای مجازی ویران نشود:  

1. برای گوشی همراه خود رمز و کد نگذارید؛ زیرا این کار همسرتان را حساس می کند و زمینه شک او فراهم می شود.

2. در حضور همسرتان مدام تلفن خود را چک نکنید و بدتر از آن هنگام خواندن مطالب صفحه گوشی را پنهان نکنید؛ حتی برای شوخی و مزاح؛ زیرا در دراز مدت به شک و بدبینی همسرتان نسبت به خود دامن می زنید. 

3. اگر با همسرتان اختلاف دارید، حتما پیش از هر چیز اختلافتان را از راه درست و عقلانی حل کنید. با پناه بردن به شبکه های مجازی از دنیای واقعی که در آن زندگی می کنید فاصله نگیرید و به همسرتان بی توجهی که مخرب ترین عامل در رابطه زناشویی است. نکنید؛ زیرا آهسته آهسته و بی آنکه بدانید و بخواهید، زمینه طلاق عاطفی را فراهم می کنید.

همسرتان نیز با مشاهده رفتارهای مخرب شما بیکار نمی نشیند و می آموزد که با پناه بردن به فضای مجازی از شما انتقام بگیرد و توجه و محبتی را که نیاز دارد از دوستان مجازی اش بطلبد و ممکن است به تدریج شما و همسرتان به سوی رابطه های فرازناشویی یا خیانت سوق داده شوید، بی آنکه از ابتدا بخواهید.

4. هنگام استفاده از تلفن همراه کنار همسرتان بنشینید و اجازه دهید او نیز صفحه گوشی شما را ببیند

5. برای زمان استفاده از فضای مجازی با همسرتان مشورت کنید و قانون بگذارید هنگامی که وارد خانه می شوید (اگر مرد هستید) یا هنگام ورود همسرتان به خانه (اگر زن هستید) به او توجه کنید و برایش وقت بگذارید. بهتر است در این زمان تلفن همراه خود را خاموش کنید یا صدایش را قطع کنید تا توجه شما را به خودش جلب نکند و بتوانید مدتی به همسر خود مهر بورزید.

6. در طول روز، با استفاده از همین ش بکه های مجازی، برای همسرتان پیام خصوصی بفرستید و او را مورد لطف و مهر خود قرار دهید. بگذارید بداند که همواره به یادش هستید.

7. خلا عاطفی خود را با شبکه های مجازی پر نکنید، بلکه با همسرتان در این باره صادق و روراست باشید و سعی کنید ریشه این مشکل زناشوییتان را که سبب پرورش این حس در شما شده است، بیابید.

در پایان، خاطر نشان می کنم که استفاده از فضای مجازی دلیل اصلی جدایی و مشکلات زناشویی نیست، بلکه این مشکلات پیش از ورود شبکه های مجازی به کانون خانواده نیز وجود داشته و اکنون همچون دملی سرباز کرده و جدی تر شده است و اگر زوجین برای حل اختلافات خود اقدام نکنند و با یکدیگر روراست نباشند، فضای مجازی همچون تیر خلاص کانون خانواده شان را نشانه می گیرد و زوجین نیز به دلیل نداشتن آگاهی فقط فضای مجازی را مسبب جدایی و گسستگی پیمان زناشویی خود می دانند. 

مطالب مرتبط: 

چگونه می توانم چت کردن های افراطی و نادرست را کنار بگذارم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *