“فارست گامپ”؛ مردی با بهره هوشی پایین و موفقیت های بزرگ

فارست گامپ

فارست گامپ مردی است که از کودکی او را به دلیل بهره هوشی کمتر از متوسط، عقب مانده ذهنی می نامیدند و حتی نمی خواستند به او اجازه حضور در مدرسه عادی را بدهند. اما مادر فارست از همان ابتدا عقیده داشت فرزند او یک بچه معمولی است و همین فکر را به اطرافیان و خود فارست نیز تزریق می کرد. همین فکر موجب شد او علی رغم بهره هوشی پایین، بتواند از سایر استعدادهایش استفاده کند و در مهمترین رویدادهای زمانه خود در کشورش حضور داشته باشد و حتی تبدیل به قهرمان ملی شود.

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، “فارست گامپ” فیلمی آمریکایی به کارگردانی رابرت زمکیس محصول سال ۱۹۹۴است و بر پایه رمانی به همین نام اثر وینسنت گروم ساخته شده‌است. فارست گامپ نامزد دریافت ۱۳ جایزه اسکار شد و از این تعداد ۶ جایزه را شامل جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین جلوه‌های ویژه، بهترین کارگردانی و جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای تام هنکس بدست آورد. این فیلم در لیست ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما در سایت IMDB در رتبه ۱۳ قرار دارد.

داستان فیلم درباره شخصیتی است که اطرافیانش او را احمق می نامند اما این نمی تواند تعریفی برای یک قهرمان باشد. بله، یک قهرمان که زندگی را مانند جعبه شکلاتی می داند که هیچوقت معلوم نیست چه از آن نصیبت می شود! فیلم رشد و نمو فردی عقب مانده ذهنی را در جامعه معاصر آمریکا نشان می دهد. شاید در نظر اول موفقیت و پیشرفت برای یک عقب مانده ذهنی در جامعه آمریکا امری محال یا بسیار دشوار به نظر برسد، اما زندگی فارست گامپ نشان می دهد که چگونه فردی مانند او می تواند با تکیه بر استعداد های خود موفقیت، سعادت و حتی شهرت و قهرمانی را برای خود به ارمغان آورد.

فارست گامپ مردی است که از کودکی او را به دلیل بهره هوشی کمتر از متوسط، عقب مانده ذهنی می نامیدند و حتی نمی خواستند به او اجازه حضور در مدرسه عادی را بدهند. اما مادر فارست از همان ابتدا عقیده داشت فرزند او یک بچه معمولی است و هیچ چیز کمتر از سایر بچه ها ندارد. او همین فکر را به اطرافیان و خود فارست نیز تزریق می کرد و همین فکر و باوری که در فارست به وجود آمده بود موجب شد او علی رغم بهره هوشی پایین، بتواند از سایر استعدادهایش استفاده کند و در مهمترین رویدادهای زمانه خود در کشورش حضور داشته باشد و حتی تبدیل به قهرمان ملی شود.

فارست گامپ را می توان نمادی از روح دست نخورده و زلال بشری دانست که توانسته در پیچیدگی های دنیای مدرن لطافت، تازگی و صداقت خود را حفظ کند. درست مانند بچه ای که هنوز درگیر ظواهر و پیچیدگی های دنیا نشده و فطرت و روح او از بسیاری از نا صافی ها پاک مانده است. همین روح زلال و کودکانه است که در جامعه آمریکا راه خود را باز می کند و فارست می تواند به موفقیت هایی برسد که حتی بسیاری از افراد با ضریب هوشی معمولی از آن بی بهره می مانند.

فیلم فارست گامپ دو ساعت و سی دقیقه زمان دارد اما فراز و فرودهای فیلم به قدری گیرا و جذاب است که قطعا موجب خستگی نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *