طرح محدودیت ثبت طلاق و شکل گیری طلاق مهاجرتی

محدودیت ثبت طلاق

این روزها طرح محدودیت ثبت طلاق در استان‌های مختلف سر و صدای زیادی به پا کرده است. براساس این طرح، هر استان می‌تواند در روز تعداد محدودی طلاق را ثبت کند.

موسسه خانواده سلامت بنیان دکتر علی شیخ‌ الاسلامی، مدیرعامل موسسه خانواده سلامت بنیان؛ یکی از مشکلات کشور ما در حوزه خانواده چرخه باطلی است که مسئولان ما در آن افتاده‌اند و روش‌هایی را که شکست خورده یا ایده‌های خام کارشناسی نشده را عملیاتی می‌کنند. یکی از دلایل این مساله این است که در کشور ما ارگان متمرکزی که مسئول حوزه خانواده باشد وجود ندارد و ده‌ها ارگان مختلف خودشان را در این حوزه مسئول می‌دادند. نهادهایی مانند  قوه قضاییه، بهزیستی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت ورزش و جوانان و … تنها تعدادی از این ارگان‌ها هستند. تمام این حوزه‌ها خود را متولی خانواده می‌دانند اما موقع پاسخگویی پا پس می‌کشند و معتقدند سایر نهادها باید پاسخگو باشند.

یک نمونه از مسایلی که به تازگی هم اعلام شده، بحث محدودیت تعداد ثبت طلاق در استان‌هاست. اما کسانی که این طرح‌ها را مطرح و اجرایی می‌کنند آیا پیش خودشان فکر نکرده‌اند که نتیجه و حاصل این طرح‌ها چه خواهد بود؟

این طرح باعث شکل گیری طلاق مهاجرتی می شود

اتفاقی که خواهد افتاد این است که عده‌ای مجبور می‌شوند برای ثبت طلاق از استان خودشان به استان دیگری که سهمیه دارد، بروند. با این اتفاق، عملا طلاق‌های مهاجرتی شکل می‌گیرد.

 در جامعه آمریکا هم همین اتفاق افتاده بود. در گذشته در بعضی از ایالت‌های آمریکا اجازه طلاق وجود داشت اما برخی دیگر از ایالت‌ها اجازه طلاق نمی‌دادند. به همین دلیل، پدیده‌ای به نام طلاق مهاجرتی شکل گرفت و کسانی که در ایالت آنها اجازه ثبت طلاق وجود نداشت برای جدایی از همسرشان به یک ایالت دیگر می‌رفتند.

آیا وقتی برای تعداد ثبت طلاق در روز سهمیه در نظر گرفته می‌شود به این معناست که طلاق با دستور متوقف می‌شود؟ این کارها نتیجه‌ای در کاهش تعداد طلاق ندارد و کمکی به پایداری خانواده نمی‌کند.

مشکل ما ازدواج و مهارت های زندگی است نه طلاق

نگاهی که در پس این تصمیم‌گیری‌ها وجود دارد این است که مشکل جامعه ما طلاق است اما در واقع، مشکل ما ازدواج است. ما ازدواج و زندگی مشترک را بلد نیستیم و اگر بلد بودیم به طلاق نمی‌رسیدیم. مسئولان از این نکته بسیار مهم غافل هستند و تمام هم و غم خود را روی پایین آوردن آمار طلاق قرار داده‌اند. در حالی که باید تلاش می‌کردند آمار ازدواج را بالا ببرند و روی آموزش مهارت‌های زندگی زناشویی به زوج‌ها کار کنند.

ما اگر روی ازدواج سرمایه‌گذاری کنیم و به افراد چگونه زندگی کردن را یاد دهیم و به آنها در شکل‌گیری یک زندگی پایدار کمک کنیم، قطعا طلاق کاهش پیدا می‌کند.

این طرح از همین ابتدا شکست خورده است

طرح محدودیت ثبت طلاق عملا یک طرح شکست خورده خواهد بود که نشانه‌های شکست آن از همین الان واضح است. کارشناسی درستی روی این طرح صورت نگرفته و با کسانی که در این حوزه توانمند هستند و مسایل و مشکلات حوزه ازدواج و طلاق را می‌شناسند، مشورتی صورت نگرفته است. این محدودیت هیچ تأثیری روی کاهش طلاق نخواهد داشت.

بهتر است مسئولان، حوزه ازدواج و طلاق را صاحب یک متولی مشخص صلاحیت‌دار کنند تا تمام سیاست‌گذاری‌ها و طرح‌هایی که قرار است در این حوزه اجرا شود، برعهده این متولی باشد. همچنین، از نظرات تمام اساتیدی که در این حوزه فعالیت می‌کنند استفاده شود تا مشکلات موجود با طرح‌های عملیاتی برطرف شود.

مطالب مرتبط: 

اقداماتی که باعث شد طلاق در آمریکا ۳۳ درصد کاهش یابد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *