6 روشی که باعث می‌شود کودک درون بیدار و پر‌ جنب‌وجوشی داشته باشید

Inner-child

با محبت به کودک درون خود یادآوری کنید که می‌تواند بهتر از اینها باشد اما او را با سرزنش و بی احترامی، آزرده‌خاطر نکنید. همیشه این موضوع را به خاطر داشته باشید که وقتی بی‌رحمانه خودتان را توبیخ و سرزنش می‌کنید، در واقع دارید به صورت کودک درون خود سیلی می‌زنید.

موسسه خانواده سلامت بنیان- همه ما آدم‌های بزرگسال دارای کودک درونی هستیم که معمولا خیلی به آن توجه نمی‌کنیم. چون نمی‌دانیم که بسیاری از مشکلات زندگی ما زیر سر همین بی‌توجهی به کودک درون است و اگر این مساله را بدانیم، اوضاع تغییر می‌کند.

ریشه بسیاری از مشکلات شخصیتی و عاطفی آدم‌ها در دوران بزرگسالی به اتفاقات دوران کودکی آنها برمی‌گردد. همان‌طور که فروید هم بیان کرده، غالب اختلالات روانشناختی، با بخش ناخودآگاه ما ارتباط دارند. همه ما کودکی درون خود داریم اما خیلی‌هایمان از وجود این کودک که روی ناخودآگاه ما تاثیر می‌گذارد بی‌خبر هستیم و برای همین است که درگیر مشکلاتی در روابط، ویژگی‌های شخصیتی و غیره می‌شویم که نمی‌دانیم منشأ آنها از کجاست.

با این حال، اگر کودک درون‌مان را بشناسیم، با او آشتی کنیم و ارتباط خوبی برقرار نماییم،  راه‌مان برای حل مشکلات و داشتن زندگی شاد، هموارتر خواهد بود.

حالا این سوال پیش می‌آید که چگونه می‌توانیم کودک درون خود را بیدار کنیم و او را فعال و با نشاط نگه داریم؟ در ادامه، راهکارهایی مطرح می‌شود که به شادی و سرزندگی کودک درون کمک خواهد کرد.

1. کودک درون خود را خشک و جدی بار نیاورید

کودک درون سالم هیچ آدمی، خشک، جدی، سرسخت و مقرراتی نیست. پس اگر می‌خواهید کودک درون‌تان را از خواب بیدار کنید، برای منعطف بودن تلاش کنید. اگر چنین رفتاری داشته باشید، در ابتدا سخت است که تغییرش دهید اما یادتان باشد که شما برای داشتن زندگی بهتر راهی جز این ندارید و باید سختی‌های اوایل راه را تحمل کنید.

مثل بچه‌ها شاد و خوشحال باشید. از هر موضوع کوچک و به ظاهر بی اهمیتی که می‌تواند لبخند به لب شما بیاورد استقبال کنید تا شادی را تجربه کنید. نگران نباشید که دیگران فکر کنند شما احمق هستید که با این جزئیات شاد می‌شوید. حرف‌های مردم را به دست باد بسپارید تا با خیال راحت بتوانید رها و سرزنده باشید.

Inner child1 - 6 روشی که باعث می‌شود کودک درون بیدار و پر‌ جنب‌وجوشی داشته باشید

برخی از مقررات دست و پاگیر رفتاری و باید و نبایدهای افراطی را در مواقعی که امکان آن وجود دارد کنار بگذارید تا کودک درون‌تان خوشحال‌تر شود. مثلا شما هیچ بچه‌ای را دیده‌اید که همیشه تحت کنترل شدید والدین و دستورات جدی و سخت‌گیرانه آنها قرار داشته باشد و بتواند شادی و سرزندگی را تجربه کند؟

2. هر وقت دوست داشتید، بزنید زیر گریه

بچه‌ها خیلی راحت گریه می‌کنند و خیلی راحت هم می‌خندند و برای این کار از دیگران خجالت نمی‌کشند. اما اگر والدین به یک بچه دستور بدهند که نباید گریه کند، چه اتفاقی می‌افتد؟ بچه برای اجرای دستور آنها جلوی گریه خودش را می‌گیرد و رفته رفته، احساسات منفی را درون خودش تلنبار می‌کند. اگر این اتفاق تبدیل به رویه شود، مشکلات و اختلالات رفتاری و شخصیتی مختلفی برای کودک ایجاد می‌کند.

شما هم بهتر است نقش والدین سخت‌گیر را برای خودتان بازی نکنید و به کودک درون و چشمانتان اجازه دهید که هر وقت دوست داشتند و لازم بود، بدون هیچ‌گونه خجالت و سرکوب‌گری، خیس و بارانی شوند. با این کار، خیلی زود آرام می‌شوید و احساسات منفی‌تان هم تخلیه می‌شود.

3. به خودتان بگویید: «دوستت دارم»

یک بچه کوچک فارغ از این که کار خوبی انجام دهد یا ندهد، عزیز و دوست‌داشتنی است و همه، محبت خود را به او نشان می‌دهند. اما بچه‌ها به تدریج که بزرگ می‌شوند از بزرگ‌ترها یاد می‌گیرند که باید حتما کارهای خوبی انجام دهند تا دوست‌داشتنی باشند.

درون - 6 روشی که باعث می‌شود کودک درون بیدار و پر‌ جنب‌وجوشی داشته باشید

شما هم اگر می‌خواهید کودک درون‌ خود را خوشحال کنید به خودتان بگویید که وجود من فارغ از هر کار خوبی که انجام دهم، دوست‌داشتنی است و من خودم را دوست دارم. چه بهتر که این جمله را جلوی آینه با خودتان تکرار کنید.

با این کار، بعد از مدتی می‌بینید که احساستان چقدر نسبت به خودتان بهتر شده و چقدر خودتان را دوست دارید.

4. به هیچ وجه خودتان را سرزنش نکنید

همه ما در زندگی‌مان اشتباهات مختلفی انجام می‌دهیم و نقص‌هایی داریم. بعضی‌ها این نقص‌ها و اشتباهات را می‌پذیرند، آنها را جزو ذات زندگی و آدم بودن حساب می‌کنند و دائم به خودشان سرکوفت نمی‌زنند. اما بعضی دیگر، خودشان را گوشه رینگ بوکس می‌برند و با سرزنش کردن، توبیخ کردن و بی‌احترامی به خودشان، کودک درون خود را زخمی و نابود می‌کنند.

حسرت گذشته‌ها و کارهای بهتری که می‌توانستید انجام بدهید را نخورید و در مقابل اشتباهات‌تان طوری رفتار کنید که انگار یک کودک معصوم آنها را انجام داده است. البته، سعی کنید اشتباهات‌تان را جبران کنید اما سرزنش و مواخذه خودتان، ممنوع!

با محبت به کودک درون خود یادآوری کنید که می‌تواند بهتر از اینها باشد اما او را با سرزنش و بی احترامی، آزرده‌خاطر نکنید. همیشه این موضوع را به خاطر داشته باشید که وقتی بی‌رحمانه خودتان را توبیخ و سرزنش می‌کنید، در واقع دارید به صورت کودک درون خود سیلی می‌زنید.

5. کودک درون شما تفریحات ساده و لذتبخش دوست دارد

بچه‌ها با پارک رفتن و تاب‌بازی کردن هم خوشحال و سرحال می‌شوند اما خیلی از بزرگ‌ترها فکر می‌کنند اگر بخواهند تفریح داشته باشند باید مدت‌ها کار کنند تا بتوانند یک مسافرت درست و حسابی و گران‌قیمت بروند. برای همین از تفریح‌های کوتاه و گذری غافل می‌شوند.

The Joy Of Liberating Our Inner Child - 6 روشی که باعث می‌شود کودک درون بیدار و پر‌ جنب‌وجوشی داشته باشید

شما اگر می‌خواهید کودک درون خود را خوشحال کنید، بهتر است به ندای او برای تفریح کردن جواب مثبت دهید. مثلا در پارک تاب‌بازی کنید، بدون چتر زیر باران راه بروید، با بچه‌ها معاشرت و بازی کنید و غیره.

6. برای خوشحال کردن کودک درون، از فعالیت بدنی غافل نشوید

کدام کودک سرحال و شادابی را دیده‌اید که یک گوشه بنشید و جُم نخورد؟ بچه‌ها عاشق تحرک، بدو بدو کردن و از این ور به آن ور رفتن هستند و سخت می‌توان آنها را راضی به نشستن و سکون کرد.

بزرگسالانی که کودک درون فعالی دارند هم همین‌طور هستند و یک‌جا بند نمی‌شوند. شما هم اگر کمی فعالیت بدنی‌تان را بیشتر کنید، ورزش و پیاده‌روی داشته باشید و کمتر یک جا بنشینید، احساس بهتری خواهید داشت و شادتر خواهید بود.

مطالب مرتبط: 

توصیه هایی که مثبت اندیشی را در شما افزایش می دهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *