وقتی سندرم اخبار بد به جامعه هجوم می‌آورد

سندرم اخبار بد

در اثر سندرم اخبار بد ممکن است دچار پرخوری عصبی و یا کاهش اشتها شوید. حتی ممکن است حالتان از غذا و بوی آن بهم بخورد و یا ولع زیادی به خوردن کربوهیدرات‌ها یا شیرینی‌جات پیدا کنید.

موسسه خانواده سلامت بنیان به نقل از تابناک جوان سندرم اخبار بد ناشی از قرار گرفتن مداوم در معرض اخبار بد، ایجاد می‌شود. بسیاری از ما به دلیل اینکه می‌خواهیم از اوضاع و احوال اطرافمان باخبر باشیم، مدام اخبار را پیگیری می‌کنیم. از طرفی بسیاری از اخبار اگر پیگیری هم نشوند، انقدر بزرگ و تلخ هستند که حتماً به گوشمان خواهند رسید.

این اواخر در کشور عزیزمان شاهد اخبار تلخ پی در پی و زیادی بوده‌ایم و صبح‌های زیادی را با اخبار بد شروع کرده‌ایم؛ اما شنیدن این اخبار بد و تلخ به‌طور مداوم تاثیر بدی روی سلامت جسمی و روحی مردم خواهد گذاشت.

نشانه‌های ابتلا به سندرم اخبار بد

نشانه‌های سندرم اخبار بد شباهت زیادی به افسردگی دارد، ولی در این سندرم، نشانه‌ها و علائم کمتر از 2 هفته تداوم خواهند داشت.

اگر انسان به مدت طولانی در معرض خبرهای بد باشد:

  • احساس خستگی و خشم می‌کند
  • سطح انرژی او پایین می‌آید و دائم احساس خواب آلودگی دارد
  • قدرت کار کردن را از دست می‌دهد
  • گاهی بی دلیل گریه می‌کند
  • درآمد، کسب‌وکار، ورزش و تمام علایق، ناگهان بی معنی می‌شود
  • کنترلی بر رفتارش ندارد
  • به آدم‌ها بی احترامی می‌کند، ولی خیلی زود پشیمان می‌شود

ترشح هورمون استرس

در نتیجه قرار گرفتن در معرض مداوم اخبار بد، هورمون کورتیزول هم به‌طور مداوم از غدد فوق کلیوی ترشح می‌شود. کورتیزول هورمون استرس است و به همین دلیل، با قرار گرفتن در معرض اخبار بد، سطح بالایی از استرس و اضطراب را به‌طور مداوم تجربه خواهید کرد. از طرفی کورتیزول سیستم ایمنی بدنتان را تضعیف خواهد کرد و شما نسبت به بیماری‌ها آسیب‌پذیرتر خواهید شد.

در اثر سندرم اخبار بد احساس خواهید کرد که انرژی‌تان کاهش پیدا کرده و بدون اینکه فعالیت خاصی انجام داده باشید، احساس خستگی و بی حالی دارید. حوصله‌تان سر می‌رود، اما نمی‌توانید کاری هم انجام دهید. ترجیح می‌دهید در خانه بمانید و بخوابید؛ و احتمالا شب‌ها در به خواب رفتن به مشکل برخواهید خورد.

باید زندگی را از سر بگیرید

این طبیعی است که وقتی در معرض سندرم اخبار بد قرار می گیرید و خبر مرگ انسان‌ها یا اتفاقات بد دیگر را می‌شنوید، انگیزه‌تان را برای ادامه زندگی و فعالیت‌هایی که قبلا از آنها لذت می‌بردید از دست بدهید. همه چیز رنگ می‌بازد و معنای خود را از دست می‌دهد و زندگی پیش چشم‌تان پوچ و بی ارزش خواهد شد.

اما شما باید بتوانید در مدت کمی خود را جمع و جور کرده و به فعالیت‌های عادی و مورد علاقه‌تان برگردید و زندگی را از سر بگیرید. اگر نتوانید این کار را انجام دهید و انگیزه‌ای برای کار، تحصیل، کارهای خانه یا تفریح و ارتباط با دیگران نداشته باشید، این نشانه‌ای بزرگ از وجود مشکل است.

در اثر سندرم اخبار بد ممکن است دچار پرخوری عصبی و یا کاهش اشتها شوید. حتی ممکن است حالتان از غذا و بوی آن بهم بخورد و یا ولع زیادی به خوردن کربوهیدرات‌ها یا شیرینی‌جات پیدا کنید.

خشمگین شدن در اثر سندرم اخبار بد

زمانی که شما به‌طور مداوم اخبار بدی می‌شنوید که برای درست کردن آنها و یا جلوگیری از پیشرفت و یا بروز دوبارهٔ آنها، هیچ قدرت و کنترلی ندارید، پاسخ بدیهی، خشم خواهد بود. شما از اینکه کنترلی روی امور ندارید عصبانی خواهید شد و به دلایل مختلف با افراد مختلف به بحث و مشاجره و حتی درگیری کلامی و فیزیکی خواهید پرداخت. گاهی حتی بدون اینکه متوجه شوید خشمتان از کجا سرچشمه می‌گیرد؛ و سپس از اینکه هیجانات‌تان هم تحت کنترلتان نبوده حتی عصبانی‌تر شوید.

تاثیر سندرم اخبار بد روی کودکان

کودکان هم  ممکن است دچار سندرم اخبار بد شوند. آنها در سنین کم قادر به تجزیه و تحلیل اخبار نیستند و اگر کودکی از رفتن به مدرسه امتناع می‌کند، شب‌ها به خواب نمی‌رود، در خواب کابوس می‌بیند، حاضر نیست تنها در اتاقش بخوابد و یا اینکه دچار علائم جسمی همچون دل درد، حالت تهوع و سر درد شده، ممکن است بر اثر شنیدن اخبار اضطراب‌آور دچار آسیب شده باشد.

بسیاری از خانواده‌ها بدون توجه به حضور کودکان اخبار اضطراب‌آوری همچون درگیری‌ها، جنگ‌ها، سیل، زلزله و آلودگی هوا را مشاهده و تفسیر می‌کنند. در بسیاری از مواقع فکر کودکان در مواجهه با اخبار زلزله، سیل، جنگ و مسائلی از این قبیل تا مدت‌ها مشغول می‌شود.

اختلالات اضطرابی یکی از پیامدهای مواجهه کودکان با سندرم اخبار بد است و کودکانی که زمینه مشکلات اضطرابی دارند، در مواجهه با سندرم اخبار بد بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرند.

در مواجهه با سندرم اخبار بد چه برخوردی داشته باشیم؟

به جای فکر کردن به ادامهٔ ماه و سال و استرس داشتن، فقط و فقط به فعالیت امروزتان فکر کنید. احساسات منفی‌تان را انکار نکنید، آن‌ها را بپذیرید و به خودتان اجازهٔ ناراحت شدن و گریه کردن بدهید. ولی بعد از آن باید با خودتان مهربان باشید.

اگر فکر می‌کنید نشانه‌های سندرم اخبار بد را دارید از هر چیزی که از کنترل شما خارج است و باعث ناراحتی‌تان می‌شود فاصله بگیرید. سبزیجات بیشتری بخورید، مدیتیشن و ورزش‌های آرام داشته باشید، نفس‌های عمیق بکشید و برای کل مردم جهان دعاهای مثبت کنید.

مطالب مرتبط:

با عمل به این ۶ راهکار، آتش خشم آدم عصبانی دامن‌تان را نمی گیرد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *