احساساتی که 6 رنگ اصلی القا می‌کنند و روانشناسی رنگ ها در موقعیت‌های مختلف

رنگ ها 600x350 - احساساتی که 6 رنگ اصلی القا می‌کنند و روانشناسی رنگ ها در موقعیت‌های مختلف

روانشناسی رنگ ها نشان می دهد که در موقعیت های مختلف و برای القای مفاهیم خاص می توان از رنگ های مناسب با آن موقعیت استفاده کرد.

 

موسسه خانواده سلامت بنیان – روانشناسی رنگ‌ها مدت‌هاست به یک حوزه محبوب در نظریه رنگ‌ها تبدیل شده و به مفاهیم عاطفی و روانشناختی که توسط رنگ‌ها منتقل می‌شود، می‌پردازد.  رنگ‌ها بر خلق‌وخوی افراد تاثیر می‌گذارند و به همین دلیل است که در حوزه‌هایی مانند مد و لباس، دکوراسیون، برند، بازاریابی و مارکتینگ نیز توجه به رنگ اهمیت بسیار زیادی دارد.

در ادامه به این مساله می‌پردازیم که رنگ‌ها عموما چه احساساتی را منتقل می‌کنند و چگونه می‌توان از روانشناسی رنگ‌ها در موقعیت‌های مختلف زندگی استفاده کرد.

در ابتدا باید گفت، رنگ‌هایی که در ناحیه قرمز طیف رنگ‌ها قرار دارند، به‌عنوان رنگ‌های گرم شناخته می‌شوند. رنگ‌های گرم، احساسات متفاوتی از گرما و راحتی گرفته تا خصومت و خشم را برمی‌انگیزند. در مقابل، رنگ‌هایی که در ناحیه آبی طیف رنگ‌ها قرار دارند، به‌عنوان رنگ‌های سرد شناخته می‌شوند. این رنگ‌ها اغلب، آرامش را القا می‌کنند، اما می‌توانند ویژگی‌هایی مانند جدیت و وقار را نیز به ذهن متبادر کنند.

در ادامه، نگاهی به برخی از مفاهیم شخصی و حرفه‌ای مرتبط با 6 رنگ رنگین‌کمان خواهیم داشت که باعث می‌شود درک بهتری از روانشناسی رنگ‌ها داشته باشیم.

  1. رنگ قرمز

رنگی که بیشترین توجهات را برمی‌انگیزد، رنگ قرمز است. این رنگ احساساتی قوی مانند خشم، اشتیاق و عشق را نشان می‌دهد.

رنگ قرمز بسیار انرژی‌بخش و هیجان‌انگیز است و با تمایلات جنسی و افزایش اشتها، پیوندی محکم دارد. جالب است که بدانید استفاده از این رنگ می‌تواند سوخت‌وساز بدن، سرعت تنفس و فشار خون را افزایش دهد.

یکی از ویژگی‌های جالبی که رنگ قرمز دارد، این است که می‌تواند حس و حال افراد خجالتی که اعتماد‌به‌نفس پایینی دارند را تغییر دهد و باعث افزایش اعتماد‌به‌نفس آنها شود. از سوی دیگر، اگر دقت کرده باشید، معمولا افرادی که اعتمادبه‌نفس بالاتری دارند در ترکیب رنگ لباس‌های خود از رنگ‌های گرمی مانند قرمز استفاده می‌کنند.

قرمز - احساساتی که 6 رنگ اصلی القا می‌کنند و روانشناسی رنگ ها در موقعیت‌های مختلف

توصیه می‌شود که اگر در گروه یا جلسه‌ای شرکت می‌کنید، برای افزایش انرژی جمع در استایل خود از رنگ قرمز استفاده کنید. البته، این کار را در تکه‌های کوچک‌تر لباس مانند بلوز، روسری و غیره انجام دهید. جالب است بدانید، استفاده از کراوات قرمز، بسیار مورد علاقه سیاستمداران است.

این نکته را هم به خاطر داشته باشید که اگر در استایل خود بیش از حد از رنگ قرمز استفاده کنید و این رنگ، در پوشش شما غلبه داشته باشد، شما را به‌عنوان رئیس و مسئول معرفی خواهد کرد.

  1. رنگ نارنجی

این رنگ الهام‌بخش ویژگی‌هایی مانند شادی، سرزندگی و انرژی فیزیکی است. اگر دقت کرده باشید، بسیاری از رستوران‌ها و فست‌فودها از رنگ نارنجی در دکوراسیون خود استفاده می‌کنند، زیرا این رنگ افزایش‌دهنده اشتهاست.

نارنجی - احساساتی که 6 رنگ اصلی القا می‌کنند و روانشناسی رنگ ها در موقعیت‌های مختلف

اگر در گردهمایی‌های تجاری و اجتماعی شرکت می‌کنید، بهتر است المان‌های این رنگ را در استایل خود به کار ببرید تا حس سرزندگی و نشاط را به سایرین منتقل کنید.

  1. رنگ زرد

رنگ زرد، رنگ عقلانیت، خلاقیت و ایده‌های جدید و روش‌های جدید برای انجام کارهاست. این رنگ، احساس شادی و بازیگوشی را به وجود می‌آورد و روحیه افراد را بالا می‌برد.

زرد - احساساتی که 6 رنگ اصلی القا می‌کنند و روانشناسی رنگ ها در موقعیت‌های مختلف

این رنگ برای متمایز شدن از دیگران، رنگ بسیار مناسبی است و با یک سایه ملایم می‌توان به راحتی آن را ست کرد.

این نکته را هم به خاطر داشته باشید که استفاده بیش از حد از رنگ زرد، می‌تواند حالاتی مانند اضطراب، استرس، خشم و بی‌قراری را ایجاد کند.

  1. رنگ سبز

رنگ سبز، رنگ آرامش، امنیت و نماد هماهنگی، شفا و ثبات است. جالب است بدانید طیف‌های مختلف رنگ سبز، معانی متفاوتی دارند. مثلا رنگ سبز تیره به ثروت و اعتبار مربوط می‌شود، اما سبز روشن به مفاهیمی مانند تولد دوباره، شادابی و رشد ارتباط دارد. رنگ سبز بسیار تند نیز می‌تواند با مفاهیمی مانند حسادت، طمع و خودخواهی همراه باشد.

سبز - احساساتی که 6 رنگ اصلی القا می‌کنند و روانشناسی رنگ ها در موقعیت‌های مختلف

استفاده از رنگ سبز برای محصولات، کالاها و خدماتی که با سلامتی، محیط‌زیست و محصولات ارگانیک در ارتباط هستند، بسیار مفید است. اگر در حوزه وب‌سایت‌ها یا شبکه‌های اجتماعی پولی و مالی فعالیت می‌کنید، استفاده از سبز تیره می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

  1. رنگ آبی

رنگ پر طرفدار آبی، رنگ ویژگی‌هایی مانند امنیت، آرامش، صلح، صداقت و وفاداری محسوب می‌شود. استفاده از این رنگ باعث کاهش تنش، استرس و اشتها خواهد شد.

این رنگ همچنین، احساس خنک بودن فضا را به افراد القا می‌کند.

آبی - احساساتی که 6 رنگ اصلی القا می‌کنند و روانشناسی رنگ ها در موقعیت‌های مختلف

وجود ویژگی امنیت در این رنگ باعث شده که از آن در خطوط هوایی استفاده کنند. این کار، احساس امنیت و قابل اعتماد بودن خطوط هوایی را برای مسافران هواپیما ایجاد می‌کند.

اگر در جلسات مهم شرکت‌های تجاری، مانند بیمه، بانک‌ها و سایر شرکت‌های مالی استفاده می‌کنید، بهتر است از رنگ آبی در پوشش خود استفاده کنید تا احساس امنیت و آرامش به طرف مقابل شما منتقل شود.

  1. رنگ بنفش

رنگ بنفش، رنگ تخیل، معنویت و ایده‌های عالی است. این رنگ با ویژگی درون‌نگرانه‌ای که دارد، به افراد کمک می‌کند که با افکار عمیق‌تر خود ارتباط برقرار کنند.

افرادی که به رنگ بنفش علاقه دارند، معمولا حساس، دلسوز، حمایت‌گر، آرام و با وقار هستند.  

بنفش - احساساتی که 6 رنگ اصلی القا می‌کنند و روانشناسی رنگ ها در موقعیت‌های مختلف

این رنگ، ویژگی‌هایی مانند ثروت و کیفیت را نیز منتقل می‌کند. به همین دلیل، اغلب برای نشان دادن کیفیت یک محصول، از آن استفاده می‌شود.

استفاده از رنگ بنفش در لباس‌ها، اقتدار، ثروت و گران‌قیمت بودن را نشان می‌دهد.  

برگرفته از سایت londonimageinstitute

 

مطالب مرتبط

ویژگی های روانشناختی آبی کلاسیک (رنگ سال 2020) 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *