رشد جنسی کودک در سنین 6 تا 10 سال چگونه است؟ نحوه رفتار درست والدین

رشد جنسی کودک

رشد جنسی در کودکان 6 تا 8 سال به‌صورت رشد علایق و صمیمیت است و آنها در این سن، تمایلات و کنجکاوی‌های جنسی خود را پنهان می‌کنند.

موسسه خانواده سلامت بنیان- دکتر علی شیخ‌الاسلامی، مدیرعامل موسسه خانواده سلامت بنیان؛ در سنین 6 تا 8 سال چون بچه‌ها مفهوم خجالت را درک کرده‌اند مانند گذشته با مفاهیم جنسی برخورد نمی‌کنند و کنجکاوی آشکارا نسبت به اندام تناسلی هم ندارند و سعی می‌کنند این مسایل را مخفی کنند.

رشد علاقه و صمیمیت در کودکان 6 تا 8 سال

البته، رشد جنسی آنها وجود دارد اما شکل آن تغییر کرده است و تبدیل به دوست داشتن و علاقه‌مند شدن می‌شود. یعنی در بچه‌های سنین 6 تا 8 سال رشد علایق و صمیمیت اتفاق می‌افتد و تمایلات و کنجکاوی‌های جسمانی مخفی می‌شود. به همین دلیل، کمتر سوال پرسیدن و رفتارهای جسمانی در آنها دیده می‌شود.

در این سن، کودک می‌تواند احساسات شدیدی را نسبت به یکی از دوستانش پیدا کند. همچنین، این کودکان لمس آلت تناسلی را دارند اما این کار را جلوی دیگران انجام نمی‌دهند. چون می‌دانند که این کار با عرف و مقررات اجتماعی تضاد دارد.

در این سن، باید جواب‌های دقیق‌تر و کامل‌تری به سوالات کودکان بدهیم

درست است که رشد جنسی کودک در این سن در حال رخ دادن است اما هنوز بین واقعیت و تخیل مرزبندی ایجاد نشده و به همین دلیل، سوالات کودک باید به درستی پاسخ داده شود. همچنین، بعد از این که به سوال کودک جواب می‌دهیم باید جستجو کنیم تا بینیم به جوابی که دنبال آن بود رسید یا خیر. چون کنجکاوی بچه‌ها در این سن بیشتر است و جواب‌های کامل‌تر و دقیق‌تری می‌خواهد. پس اطلاعاتی که به آنها می‌دهیم باید بیشتر و دقیق‌تر باشد سپس از آنها بپرسیم که هنوز سوال و ابهامی در ذهنشان باقی مانده یا خیر.   

این کودکان به شعرهایی که کلمات جنسی در آنها هست و همچنین نقاشی‌هایی که تصاویر آلت تناسلی را نشان می‌دهند، توجه و کنجکاوی دارند.

تحول میل جنسی از حالت عادی به حالت بزرگسالانه

در سنین 8 تا 10 سالگی کودک به تدریج وارد فرایند بلوغ می‌شود یعنی تحول میل جنسی از فرم عادی و معمولی به فرم بزرگسالانه از حدود 8 تا 10 سالگی آغاز می‌شود. رشد جنسی در این سن به این صورت است که این تغییرات به تدریج بروز پیدا می‌کند و عشق‌ورزی به همراه نیاز جسمانی خود را نشان می‌دهد.

تفاوت در بازی کودک با دوستان هم‌جنس و غیرهم‌جنس

کودک دوست دارد دوستش را بغل کند، دست دور گردن او بیندازد و حتی آلت تناسلی او را لمس کند. به تدریج، تمایلات جسمی کودک به سمت جنس مخالف کشیده می‌شود. کودکان نقش‌های ویژه جنسیتی خود را معمولا در این دوره سنی کاملا پذیرفته‌اند و برای آنها مهم است که من دختر یا پسر هستم. در واقع، احساس تعلق بیشتری نسبت به جنس خودشان دارند.

در این سن بازی‌های کودکان هم‌جنس متفاوت از بازی‌هایی است که با کودکان غیر هم‌جنس خود دارند. یعنی اگر دختر و پسر قبلا همه یک نوع بازی انجام می‌دادند، در این سن تفاوت‌ها خود را نشان می‌دهد. به‌طوری که پسر به دنبال نقش‌های پسرانه در بازی است و دختر هم به سمت نقش‌های دخترانه گرایش پیدا می‌کند. برای آنها تفاوت بین جنسیت کاملا جا افتاده است و به این نتیجه رسیده‌اند که باید متناسب با جنسیت خودشان رفتار کنند. این مرحله نیز، مرحله ای از رشد جنسی به حساب می آید. 

خودارضایی در سن 8 تا 10 سال آغاز می‌شود

خودارضایی در این سن آغاز می‌شود و معمولا در بین پسران به مراتب بیشتر از دختران اتفاق می‌افتد.

تفکر کودک در این دوره، انتزاعی می‌شود و رشد عقلی در کنار رشد جنسی اتفاق می‌افتد. نوع نگاه و درک این کودکان متفاوت از کودکان کوچک‌تر است و مسایلی مثل زاد و ولد را به خوبی می‌توانند تصور کنند، هرچند درک دقیقی از آن ندارند.

مطالب مرتبط: 

۳ مولفه بسیار مهم برای رشد جنسی کودک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *