زندگی مجردی عاشقانه پیش شرط زندگی متأهلی عاشقانه است

زندگی-عاشقانه

شکل دادن یک زندگی عاشقانه نیاز به پیش شرط‌هایی دارد و یکی از این پیش شرط‌ها این است که من قبل از این که بخواهم یک زندگی متأهلی عاشقانه را تشکیل دهم باید بتوانم یک زندگی مجردی عاشقانه را پشت سر بگذارم. عشق فقط به معنای عشق ورزیدن به جنس مخالف نیست.

موسسه خانواده سلامت بنیان- سومین جلسه از سلسله جلسات “انتخاب عاقلانه، زندگی عاشقانه” در محل این موسسه برگزار شد. در این جلسه دکتر علی شیخ‌الاسلامی، مدیرعامل این موسسه به بیان مطالبی در رابطه با پیش شرط‌های شکل‌گیری یک زندگی عاشقانه پرداخت و به پرسش‌های حاضران پاسخ داد. در این گزارش مطالب مطرح شده در جلسه را از نظر می‌گذرانیم.

به دلیل شرایط اقتصادی ازدواج دشوار شده است. آماری ارایه شد که 13 میلیون مجرد از سن ازدواج عبور کرده‌اند. از طرف دیگر، آمار طلاق در حال پیشی گرفتن از آمار ازدواج است. البته، وضعیت جامعه ما خیلی عجیب نیست و از این وضعیت گذر خواهیم کرد. همیشه قبل از رشد و توسعه جامعه این تبعات وجود داشته و جامعه ما هم یک جامعه در حال توسعه است و چون در حال گذار از یک جامعه سنتی به یک جامعه مدرن هستیم ساختارهای سنتی جامعه را از هم می‌پاشیم اما چون هنوز ساختار جدیدی جایگزین آن نکرده‌ایم دچار مشکل شده‌ایم. با این حال، در همین شرایط هم می‌شود خوب و درست زندگی کرد.

زندگی مجردی عاشقانه پیش شرط زندگی متأهلی عاشقانه است

شکل دادن به یک زندگی عاشقانه نیاز به پیش شرط‌هایی دارد و یکی از این پیش شرط‌ها این است که من قبل از این که بخواهم یک زندگی متأهلی عاشقانه را تشکیل دهم باید بتوانم یک زندگی مجردی عاشقانه را پشت سر بگذارم. عشق فقط به معنای عشق ورزیدن به جنس مخالف نیست. ما می‌توانیم به زندگی و هم نوعانمان عشق بورزیم و زندگیمان را سرشار از عشق به محیط اطرافمان و عشق به خوبی‌ها کنیم. تا این مهارت را نداشته باشیم که در زندگی مجردی عشق به زندگی را تجربه کنیم نمی‌توانیم به زندگی متأهلی عاشقانه هم شکل دهیم.

.jpg - زندگی مجردی عاشقانه پیش شرط زندگی متأهلی عاشقانه است

حال، این سوال ایجاد می‌شود که برای شکل دادن به یک زندگی عاشقانه چه باید بکنیم؟ در ادامه، به راهکارهای رسیدن به این مساله اشاره می‌کنم.

تمرین قدردانی

تمرین قدردانی اولین اصل یک زندگی عاشقانه است. یکی از زیرساخت‌های زندگی عاشقانه این است که یاد بگیریم به خاطر داشته‌هایمان قدردان باشیم. زندگی به ما ارزانی شده و می‌توانیم در این دنیا زندگی کنیم و همچنین سلامت جسمانی داشته‌های ما هستند که به آنها توجه نمی‌کنیم. پس یاد بگیریم که به خاطر داشته‌هایمان شاکر و قدردان باشیم.

اول از همه باید از خودمان قدردان باشیم، بعد از زمین، خورشید، آسمان، محیط اطراف و انسان‌های اطرافمان قدردان باشیم. از هر چیزی که در اطراف ماست می‌توانیم قدردان باشیم حتی از آدم‌های بد و شرور چون این آدم‌ها به ما یاد می‌دهند شرارت چیست تا ما شرور نباشیم و در حق دیگران شرارت نکنیم.

همچنین، باید از خدایی که همه این عالم را آفریده و به ما نیرو و توان و جسم و روح داده است قدردانی کنیم. ما انسان‌ها معمولا این گونه هستیم که وقتی همه چیز خوب است به خدا فکر نمی‌کنیم اما وقتی دچار مشکل و سختی می‌شویم به یاد خدا می‌افتیم. چون همه چیزمان را از ما می‌گیرد و احساس می‌کنیم تنها چیزی که باقیمانده خود خداست و به یادش می‌افتیم اما در حالت عادی خدا را نمی‌بینیم.

هر روز که از خواب بلند می‌شویم خودمان را در آینه با این نگاه ببینیم که یک روز نو را شروع کرده‌ایم و می‌خواهیم در این روز نو کارهای بزرگی انجام دهیم.

تمرین فراموش کردن و گذشتن از گذشته برای تجربه زندگی عاشقانه

همه ما گذشته‌ای داریم که خوب یا بد است و عادت کرده‌ایم که این گذشته را با خود حمل کنیم. مثلا هر کاری می‌خواهیم بکنیم می‌گوییم من آدم بدبختی بودم، در یک خانواده بد بزرگ شدم و دائما این افکار منفی مربوط به گذشته را جلوی چشم داریم و همین مساله اجازه نمی‌دهد آینده خوبی برای خودمان بسازیم. باید یاد بگیریم از بعضی چیزها بگذریم و آنها را فراموش کنیم.

عاشقانه - زندگی مجردی عاشقانه پیش شرط زندگی متأهلی عاشقانه است

خیلی از آدم‌ها در حق ما بدی می‌کنند اما اگر بخواهیم همه این بدی‌ها را به یاد داشته باشیم بعد از مدتی باید کوله بار سنگینی را با خود حمل کنیم. می‌توانیم بگذریم و اجازه دهیم این تلخی‌ها در گذشته بماند و آنها را به زمان حال نیاوریم تا آینده‌مان هم دچار مشکل نشود. اگر امروزمان را خوب بگذرانیم می‌توانیم در آینده، گذشته خوبی را در خاطر داشته باشیم. باید کینه‌ها را از دلمان بیرون بریزیم چون به هر اندازه دلمان عاری از کینه باشد خودمان آرامش بیشتری را تجربه خواهیم کرد و زندگی عاشقانه تری خواهیم داشت.

تمرکز روی کارهایی که احساس خوشایندی ایجاد می‌کنند

سومین راه شکل دادن به زندگی عاشقانه این است که تمرکزمان را بیشتر روی فرایندها و کارهایی که باعث احساس خوشایند در ما می‌شوند قرار دهیم. لیستی را تهیه کنیم از کارهایی که حال ما را خوب می‌کند و سعی کنیم در زندگی روزمره فکرمان را روی این فعالیت‌ها متمرکز کنیم. همچنین، شغلی را انتخاب کنیم که دوستش داریم و از آن لذت می‌بریم.

بعضی آدم‌ها خیلی ساده زندگی می‌کنند و امکانات خاصی هم ندارند اما احساس خوبی دارند. وقتی به زندگی آنها نگاه می‌کنیم می‌بینیم خیلی از دغدغه‌های ما را ندارند و به چیزهایی که ما فکر می‌کنیم فکر نمی‌کنند. آنها به امروز و لحظه حال فکر می‌کنند و سعی می‌کنند از حال خود لذت ببرند و با همین شرایطی که دارند خوشحال باشند.

گذران وقت با افرادی که الهام‌بخش و پشتیبان هستند

بعضی از آدم‌ها در زندگی ما خیلی تأثیر دارند و حمایت، همدلی و کمک‌های فکری به ما می‌کنند، ارتباط با این آدم‌ها احساس بسیار خوبی به آدم می‌دهد. وقتی زندگی آدم‌های بزرگ را بررسی می‌کنیم می‌بینیم همه آنها یک الگو یا فردی که از او الهام گرفتند را در زندگیشان دارند مثلا مولانا مرید شمس بود و از زندگی و تعالیم او الهام می‌گرفت و شمس کمک کرد تا او تبدیل به مولانا شود و به آن درجه عرفانی برسد. ما می‌توانیم در اطرافمان از این آدم‌ها پیدا و ارتباطمان را با آنها تقویت کنیم تا زندگی ما هم تبدیل به یک زندگی خوب شود.

تعهد به ایجاد تغییرات مثبت در زندگی

با خودمان عهد کنیم که هر روز به نسبت روز قبل پیشرفت و حرکت مثبتی در زندگی ما اتفاق بیفتد. اگر خودمان را متعهد به ایجاد این تغییرات مثبت کنیم کمک می‌کند که زندگی ما رو به رشد و پیشرفت باشد و زندگی عاشقانه را تجربه کنیم.

ایجاد هیجان در زندگی

ما باید زندگیمان را از یکنواختی در بیاوریم و هیجان را در زندگی تجربه کنیم. هیجانات مثبت کمک می‌کنند که ما روحیه بهتری داشته باشیم. اگر هر روز ما به یک شکل باشد و هیجانی در آن وجود نداشته باشد پس از مدتی دچار احساس پوچی می‌شویم اما ایجاد هیجان می‌تواند به زندگی ما معنا بدهد.

کمک به دیگران

اگر به دیگران کمک کنیم بدون این که چشمداشتی داشته باشیم حال خودمان بهتر می‌شود. آدلر، روانشناس آلمانی به مریضی که از افسردگی رنج می‌برد گفت برو و تا جلسه بعد چند نفر را بدون این که از آنها انتظار داشته باشی خوشحال کن. بیمار او بعد از تکرار این کار احساس کرد که دیگر افسرده نیست.

love - زندگی مجردی عاشقانه پیش شرط زندگی متأهلی عاشقانه است

یکی از دلایل افسردگی در جامعه ما و نداشتن زندگی عاشقانه این است که کمک کردن به دیگران کمرنگ شده و به جای این که به هم کمک کنیم می‌خواهیم به هم ضربه بزنیم. کسی که یاد بگیرد به دیگران کمک کند وسعت وجود خود را افزایش می‌دهد و هر چقدر درون ما وسعت بیشتری پیدا کند آرامشمان در زندگی بیشتر می‌شود.

برای داشتن زندگی عاشقانه، در لحظه زندگی کنیم

باید یاد بگیریم در لحظه زندگی کنیم و در لحظه به دنبال کسب یک نتیجه باشیم. نباید لحظاتمان را به باطل بگذرانیم بلکه باید سعی کنیم در هر لحظه نتیجه مثبتی به دست بیاوریم. اگر دائم گذشته‌هایی را که چندان مثبت نیستند جلوی چشممان بیاوریم حالمان را خراب می‌کنیم و وقتی حالمان خراب شود آینده‌مان نیز خراب خواهد شد و این سیکل معیوب ادامه پیدا خواهد کرد.

انعطاف‌پذیر باشیم

برخی از افراد خیلی خشک هستند اما اگر خیلی خشک باشیم شکننده می‌شویم. کسی که انعطاف‌پذیر باشد شکسته نمی‌شود پس باید یاد بگیریم خودمان را با شرایط مختلف سازگار کنیم. در این صورت به راحتی می‌توانیم سختی‌ها را پشت سر بگذاریم اما اگر روی قواعد و اصول سفت و سختی بایستیم وقتی شرایط تغییر کند نمی‌توانیم خودمان را با آن شرایط سازگار کنیم و اذیت می‌شویم. در این شرایط، زندگی عاشقانه را هم تجربه نخواهیم کرد.

خودمان باشیم تا زندگی عاشقانه را تجربه کنیم 

خیلی از آدم‌ها خودشان نیستند و می‌گویند چون دیگران این گونه فکر می‌کنند پس من باید این رفتار را داشته باشم و به همین دلیل اذیت می‌شوند. یاد بگیریم خودمان باشیم و بدانیم لزومی ندارد خیلی به قضاوت‌های دیگران اهمیت بدهیم. البته، باید قضاوت‌های دیگران را مدنظر قرار دهیم و ارزش‌ها و عرف اجتماع را در نظر بگیریم اما نباید خودمان را مخفی کنیم چون در این صورت اذیت می‌شویم.

ارزش‌های خودمان را در شرایط بد و خوب حفظ کنیم

ارزش‌هایمان را مشروط به شرایط نکنیم. مثلا درست نیست بگوییم من در شرایطی انسان خوبی خواهم بود که جامعه کاملا درست و قانون‌مدار باشد و در غیر این صورت من هم آدم متفاوتی هستم. برخی از افراد ارزش‌هایشان مشروط است و در شرایط مختلف ارزش‌های متفاوتی دارند. باید ارزش‌هایی را برای خودمان انتخاب کنیم که در شرایط خوب و بد بتوانیم پای این ارزش‌ها بایستیم. کسی که نمی‌تواند ارزش‌هایش را حفظ کند از درون آزار می‌بیند اما کسی که در شرایط خوب و بد ارزش‌هایش را حفظ می‌کند از درون آرامش دارد.

با مشکلات روبه‌رو شویم

وقتی از مشکلات فرار می‌کنیم مشکلات همیشه دنبال ما هستند و در این صورت دایم اضطراب و استرس را با خود حمل می‌کنیم و نمی توانیم تجربه یک زندگی عاشقانه را داشته باشیم. دلیل ترس و اضطراب مواجه نشدن با آن مساله است و اگر با آن مواجه شویم این ترس از بین می‌رود. یکی از تکنیک‌های مقابله با استرس این است که استرس‌های روزانه را رتبه‌بندی کنیم و سخت‌ترین آنها را ابتدای صبح انجام دهیم. برایان تریسی در کتاب “قورباغه‌ات را قورت بده” می‌گوید سخت‌ترین کاری که داری را ابتدای روز انجام بده تا بقیه روز آرامش داشته باشی.

زمان‌هایی را به خودمان اختصاص دهیم

در زمان‌هایی به مسایلی بپردازیم که حس خوبی به ما می‌دهد و برایمان خوشایند است. کمک به دیگران خیلی خوب است اما در طول روز باید به خودمان هم بها دهیم. برخی از افراد هستند که سال‌ها خودشان را وقف دیگران می‌کنند اما در نهایت پشیمان می‌شوند چون یاد نگرفته‌اند در کنار وقتی که برای دیگران می‌گذارند زمان‌هایی را هم به خودشان اختصاص دهند و یک‌سری از کارها را به خاطر خودشان انجام دهند. باید تعادل لازم را در این زمینه رعایت کنیم.

اهمیت خندیدن برای داشتن زندگی عاشقانه

یاد بگیریم که لحظاتی بخندیم و بخندانیم و شاد باشیم. یکی از دردهای جامعه ما این است که مردم شاد نیستند چون خیلی روی مشکلات تمرکز می‌کنند. یادمان رفته که به داشته‌هایمان فکر کنیم و بیش از حد به مشکلات بها ندهیم.

حفظ سلامت شخصی

برای سلامت خودمان ارزش قائل باشیم و از هر فرصتی برای حفظ سلامت خود و ورزش کردن استفاده کنیم.

تمرین ذهن آگاهی

ذهن آگاهی به معنای در لحظه بودن است یعنی در هر لحظه روی موقعیت خودمان آگاهی و حضور داشته باشیم. ما خیلی وقت‌ها در لحظه آگاه نیستیم مثلا به صورت اتوماتیک و بدون آگاهی رانندگی می‌کنیم اما فکرمان جای دیگری است یا چشممان به تلویزیون است اما فکر و روحمان فرسنگ‌ها دور از آنجاست. ذهن آگاهی کمک می‌کند ما به زمان حال برگردیم و خودمان را در شرایط حاضر با تمام وجود حس کنیم.

تمرینات ساده‌ای به این منظور وجود دارد. یکی از این تمرینات این است که نبضمان را بگیریم و به ضربان قلبمان فکر کنیم. همچنین، روی تنفس‌مان متمرکز شویم. این تمرینات کمک می‌کنند از افکار دورمان به لحظه‌ای برگردیم که در آن حضور داریم.

مثبت‌ فکر کنیم تا زندگی عاشقانه ای داشته باشیم

در همه ابعاد زندگی ما جنبه‌های مثبت و منفی در هم آمیخته‌اند. به طوری که حتی در بدترین شرایط زندگی هم نکته مثبتی وجود دارد اما گاهی اوقات ما این مساله را فراموش می‌کنیم و جنبه‌های مثبت را نمی‌بینیم. مثبت فکر کردن با فکر کردن به داشته‌هایمان ارتباط دارد اما وقتی به نداشته‌هایمان فکر می‌کنیم خیلی اذیت می‌شویم. در واقع، بهتر است به نیمه پر لیوان دقت کنیم چون در این صورت از زندگی احساس رضایت بیشتری خواهیم داشت.

در همین زمینه بخوانید:

راهکارهای داشتن زندگی عاشقانه-۱ / چگونه می توانیم یک ارتباط موفق را بسازیم؟

راهکارهای داشتن زندگی عاشقانه- ۲ // ۱۰ عاملی که باعث رضایت زوجین از زندگی مشترک می‌شود

‫3 نظر

  • فاطمه گفت:

    خيلى مطلب جامعى بود 🌹🌹 ممنون بابت مطالب قشنگتون

  • سمیرا گفت:

    تعریف جالبی از عشق بود. مرسی

  • علیرضا گفت:

    خیلی مفید و قابل استفاده بود، سپاسگزارم

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *