گریه نوزاد چه پیامی برای پدر و مادر دارد؟

baby-cry

نوزادان در 4 ماه اول زندگی خود از گریه به‌عنوان ابزار استفاده می‌کنند تا نیازهای خود را به والدین بگویند. پس والدین باید صبر و حوصله داشته باشند و با توجه به ریتم و نحوه گریه نوزاد مشکل و نیاز او را تشخیص دهند.

موسسه خانواده سلامت بنیان- وقتی از گریه‌های به ظاهر بی‌دلیل و سرسام‌آور نوزادتان کلافه و خسته می‌شوید، به جای این که شروع کنید به غر زدن و بد و بیراه گفتن به زمین و زمان، بهتر است ببینید مشکل گریه نوزاد از کجا آب می‌خورد و آن مشکل را برطرف کنید.

گریه نوزاد وسیله‌ای برای ابراز نیازهای اوست

به قول قدیمی‌ها، بچه‌های معصوم که زبان ندارند تا درد و ناراحتی‌شان را بگویند و مجبورند با گریه کردن شما را از وجود مشکلی که آزارشان می‌دهد، آگاه کنند. پس شما باید این گریه‌ها را ترجمه کنید تا راحت‌تر بتوانید از پس آرام کردن نوزاد بربیایید.

به گفته محققان، نوزادان در 4 ماه اول زندگی خود از گریه به‌عنوان ابزار استفاده می‌کنند تا نیازهای خود را به والدین بگویند. پس والدین باید صبر و حوصله داشته باشند و با توجه به ریتم و نحوه گریه نوزاد مشکل و نیاز او را تشخیص دهند.

حال برویم سراغ این موضوع که هر گریه‌ای نشان‌دهنده چه مشکلی است.

گرسنگی و نیاز به غذا:

نوزادان وقتی شکم‌شان به قار و قور می‌افتد، خانه را روی سرشان می‌گذارند. گریه نوزاد در این مواقع، کوتاه، موزون و ریتم‌دار است و در موارد شدیدتر، شروع به فریاد کشیدن می‌کند. نوزادی که گرسنه است، در حین گریه، سرش را هم به اطراف می‌چرخاند.

شما باید آخرین زمان غذا خوردن نوزاد رو بدونید و توجه کنید که آیا نوزاد انگشت خود را می‌خورد، به طرف سینه مادر دست دراز می‌کند یا پستانک خود را محکم می‌خورد. همه این علایم به معنای گرسنه بودن نوزاد است و شما باید فورا نیاز او را برطرف کنید تا گریه‌اش تمام شود.

خستگی و بی‌حوصلگی:

اگر گریه نوزاد در ابتدا آرام و ریتم‌دار باشد و کم‌کم شدت پیدا کند به این معناست که بچه احساس خستگی می‌کند و از خستگی کلافه شده است.

شما باید به این نکته توجه کنید که فرزندتان چند ساعت بیدار بوده است؟ آیا چشم‌هایش را می‌مالد، آیا خمیازه می‌کشد؟ اگر این علایم را در نوزادتان مشاهده کردید، به این معناست که او خسته است.

infant cry2 - گریه نوزاد چه پیامی برای پدر و مادر دارد؟

درست است که اطرافیان دوست دارند دائم با بچه بازی کنند و سرگرم شوند اما باید یادتان باشد که بچه خیلی زود خسته می‌شود و به استراحت نیاز دارد.

بهتر است در چنین مواقعی، بچه را به یک اتاق ساکت ببرید و او را آرام کنید.

درد کشیدن:

گریه نوزاد با صدای بلند و جیغ مانند، نشانه این است که نوزاد درد می‌کشد. شما باید سعی کنید هر عاملی که باعث درد نوزاد شده را از بین ببرید و او را تا زمانی که آرام شود در آغوش بگیرید.

اگر بچه دل‌پیچه داشته باشد، پاهایش را داخل شکمش فرو می‌برد و قوز می‌کند و به خودش می‌پیچد. در این مواقع، شکم نوزاد را بمالید و به او کمک کنید که تا گاز معده و روده خود را به‌طور طبیعی خالی کند. اگر هم با این کار، حال نوزاد بهتر نشد، از طریق داروهایی که پزشک تجویز می‌کند، می‌توان مشکل را برطرف کرد.

نیاز به نوازش و لوس کردن:

گریه نوزاد با صدای پایین و آرام به این معناست که نوزاد دوست دارد شما او را در آغوش بگیرید. پس او را بغل کرده و نوازشش کنید. یادتان باشد که هیچ چیز مثل نوازش و لوس کردن بچه نمی‌تواند به او احساس آرامش دهد، پس به فرزندتان عشق و محبت زیاد بدهید و او را بغل کنید.

برنامه Chatterbaby برای تشخیص گریه نوزاد طراحی شده است

از آن‌جایی که بسیاری از والدین برای تشخیص گریه نوزاد مشکلات زیادی دارند، اخیرا محققان دانشگاه کالیفرنیا برنامه‌ای را طراحی کرده‌اند که در تشخیص این موضوع به پدر و مادرها کمک می‌کند.

infant cry - گریه نوزاد چه پیامی برای پدر و مادر دارد؟

آنها در ابتدا برنامه Chatterbaby را طراحی کردند تا پدر و مادرهای ناشنوا تشخیص دهند که نوزادشان چه زمانی گریه می‌کند و چه زمانی گریه او با سر و صدای بلند است.

این محققان روی این موضوع کار می‌کنند که بتوانند مزایای این برنامه را برای سایر پدر و مادرها هم توسعه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *