دلیل اصلی دروغگویی زن و شوهرها به همدیگر؛ واکنش مناسب در مقابل همسر دروغگو

دروغگویی

دروغگویی تبعات جبران ناپذیری برای زوجین به همراه دارد که مهمترین این تبعات بی اعتمادی است. چرا که زیربنای هر رابطه ای اعتماد است و وقتی اعتماد مخدوش شود آن بنا متزلزل خواهد شد.

موسسه خانواده سلامت بنیان – مینا ایوبی؛ مشاور و روانشناس؛ خانواده یکی از ارکان اصلی و اساسی هر جامعه ایست که در صورت آسیب به این رکن مهم، جامعه تحت الشعاع قرار خواهد گرفت. ارتباط بین ‌زوجین یکی از اصول اولیه و مهم برای ثبات خانواده است و عدم مهارت های ارتباطی بین زوجین می تواند روابط  همسران را دچار آسیب کند.

یکی از مهارت های مهم ارتباطی بین زوجین ارتباط کلامی است. زوجین باید بتوانند در مورد مشکلات و مسائل مابین خودشان با یکدیگر حرف بزنند، نظر بدهند، از نظر خود دفاع کنند و در آخر بتوانند به توافق نظر برسند یا نظرات یکدیگر را بپذیرند. ضعف در ارتباط کلامی آسیب های زیادی به همراه دارد و یکی از این آسیب ها این است که در این صورت، خواسته ها مطرح نمی شود و هدف که ارضای نیازهاست به سرانجام نمی رسد.

چرا مهارت های کلامی خوبی نداریم؟

برای عدم مهارت های کلامی مناسب علل مختلفی ذکر شده که از جمله آنها می توان به اعتماد به نفس پایین، عدم کنترل خشم، آستانه صبر پایین، عدم گوش دادن فعال، پیشداوری کردن و قضاوت کردن، تفاوت های شخصیتی و … اشاره کرد.

همان طور که گفته شد یکی از علل مهم و تاثیرگذار در این زمینه تفاوت های شخصیتی است و درون گرا بودن و برون گرا بودن همسران، کنترل گری، کمال گرا بودن، وسواسی بودن، زورگو بودن و … از جمله این تفاوت های شخصیتی هستند.

دلیل اصلی دروغگویی زن و شوهرها به همدیگر

کنترل گری یکی از همسران یکی از چالش های اساسی زندگی زناشویی است که متاسفانه مسبب اصلی و مهم پدیده دروغگوییست  که بحث در حال حاضر  این مقاله می باشد. البته علت های بسیاری زیادی برای دروغگویی مطرح شده که از میان آنها می توان به کنترل گری و زورگو بودن طرف مقابل، اختلال شخصیت فرد دروغگو، مشکلات و آسیب های ناشی از کودکی، اعتماد به نفس فرد  و … اشاره کرد. ولی آنچه بیشتر در روابط بین زوجین با آن مواجه هستیم دروغ گفتن ناشی از کنترل گر بودن طرف مقابل است.

مهمترین آسیب دروغگویی

دروغ تبعات جبران ناپذیری برای زوجین به همراه دارد که مهمترین این تبعات بی اعتمادی است. چرا که زیربنای هر رابطه ای اعتماد است و وقتی اعتماد مخدوش شود آن بنا متزلزل خواهد شد.

چه واکنشی در مقابل همسر دروغگو داشته باشیم؟

زوجین در برخورد با مسئله دروغ گفتن بهتر است اول علت را در خود جستجو کنند که آیا رفتار من به عنوان همسر‌ چگونه بوده که همسرم جسارت گفتن حقیقت را نداشته است. در این صورت باید شروع به اصلاح باورها و نگرش های خاص خود کنند، باید ها و نبایدهای غیرضروری را حذف کنند و یاد بگیرند زندگی همیشه بر وفق مراد نیست و قرار نیست در زندگی زناشویی همیشه همه چیز مطلوب آنها باشد.

1 - دلیل اصلی دروغگویی زن و شوهرها به همدیگر؛ واکنش مناسب در مقابل همسر دروغگو

اگر علت دروغگویی فرد دروغگوست با خویشتنداری خود اجازه دهند وی حرف بزند، از خودش دفاع کند و علت دروغگویی خود را بگوید. یادتان باشد در تصمیم گیری نکات مثبت همسر را فراموش نکنید. اگر مشکل دروغ گفتن ناشی از اختلالات شخصیتی باشد لازم است برای درمان اقدام کنند.

اگر دروغگویی ناشی از ضعف رفتاری طرف مقابل باشد با تغییر باورهای بوجود آورنده دروغ  امکان حذف کامل وجود دارد. اگر دروغ گفتن ناشی از ضعف مهارت های ارتباطی فردی است که دروغ می گوید با آموزش مهارت های ارتباطی(اعتماد به نفس و جرئت مندی) می تواند با دروغ برای همیشه خداحافظی کند.

باید بدانیم یک دروغ پدیدآورنده هزاران دروغ دیگر است که می تواند باعث از هم پاشیدگی بنیان خانواده شود. پس با تمرینات صحیح و افزایش مهارت های زندگی گام بلندی در جهت حفظ حریم و بنیان خانواده و در نهایت داشتن جامعه ای کم آسیب برداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *