درصد خوش بینی در فرزندان با اعتماد به نفس، بالاتر است

اعتماد به نفس

شیخ الاسلامی گفت: فرزندی که از اعتماد به نفس و عزت بیشتری برخوردار است و توانایی های خود را به خوبی می شناسد نسبت به بچه ای که دائما سرکوفت و سرزنش می شود خوش بین تر است.

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، دکتر علی شیخ الاسلامی؛ مدیرعامل این موسسه در مصاحبه با برنامه “گفت و گوی فرهنگی” رادیو گفت‌وگو با موضوع تربیت فرزندان خوش بین گفت: فرزندان مانند لوح سفیدی هستند که ما با تربیت خود کمک می کنیم که آنها مسیری را برای زندگی خود انتخاب کنند.

وی با بیان اینکه بخشی از تربیت فرزندان بر عهده والدین است افزود: تحقیقات نشان داده که ۷۵ درصد یادگیری کودکان بر اساس الگوگیری و تقلید از الگوهایی است که دارند. به همین جهت نقش والدین به ویژه در سال های ابتدایی زندگی مهم بوده و نوع نگاهی که به مسائل دارند و کودک به صورت غیر مستقیم از آن الگوی می گیرد از اهمیت بیشتری برخوردار است.

دکتر شیخ الاسلامی خاطرنشان ساخت: والدینی که در مواجهه با مسائل خوش بین نباشند قطعا نمی توانند فرزندان خوش بینی را تربیت کنند. خوش بینی یعنی ما نکات مثبت و منفی و داشته ها و نداشته ها را در کنار هم و با هم ببینیم.

مدیرعامل موسسه خانواده سلامت بنیان بیان داشت: خوش بینی به این معنا نیست که ما فقط به نکات مثبت توجه کنیم و نکات منفی را نبینیم و تنها امید واهی را در خود تقویت کنیم.

دکتر شیخ الاسلامی ادامه داد: والدین باید به صورت عملی الگو را به فرزندان خود ارائه دهند. اگر به عنوان الگوی عملی فرزند خود، خوش بینی را در رفتار و کلام داشته باشند فرزند هم یاد می گیرد که نگاه خوش بینانه به مسائل داشته باشد.

وی متذکر شد: برای اثرگذاری تربیتی بر فرزندان باید در ابتدا ارتباط سالم و صحیح را با فرزند خود برقرار کنیم. به عبارت دیگر باید سه اصل ایجاد اعتماد، امنیت و احترام را در ارتباط با فرزند ایجاد کنیم.

مدیرعامل موسسه خانواده سلامت بنیان در توضیح این مطلب گفت: ایجاد اعتماد در فرزندان به خوش بینی آنها به زندگی کمک خواهد کرد. فرزند باید در بستر خانواده احساس امنیت کند در این صورت آرامش دارد و در سایه آن می تواند خوش بینی را در خود تقویت کند. علاوه بر این احترام گذاشتن به فرزند موجب می شود ارتباط صحیحی بین او و والدین برقرار شود.

دکتر شیخ الاسلامی در ادامه اظهار داشت: پس از برقراری یک رابطه سالم والدین با فرزندان، باید کمک کنیم عزت نفس فرزندمان افزایش یابد. فرزندی که از اعتماد به نفس و عزت بیشتری برخوردار است و توانایی های خود را به خوبی می شناسد نسبت به بچه هایی که دائما سرکوفت و سرزنش می شوند خوش بین تر است.

وی همچنین یادآور شد: نکته دیگری که در تربیت فرزند خوش بین به ما کمک می کند فراهم کردن زمینه استقلال فکری و قدرت انتخاب را در آنهاست. علاوه بر این توجه به احساسات مثبت و منفی و آموزش مهارت های زندگی به فرزندانمان است. گاهی اوقات احساسات منفی فرزندان خود را سرکوب می کنیم درحالیکه باید این نوع از احساسات او را هم به رسمیت بشناسیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *