کودک و نوجوان

خواب کودک

مطلب زیر توسط خانم ساقی، کارشناس ارشد روانشناسی و از همکاران موسسه خانواده سلامت بنیان به رشته تحریر درآمده است:
راه حل مشکلات مربوط به خواب کودک :
ساعت خواب کودک باید مشخص باشد.
– در مورد” خوابیدن” به این نکات توجه کنید :
– ساعت خواب کودک باید مشخص باشد .
– از خواباندن بعنوان تنبیه استفاده نکنید .
– قبل از خواب کودک را آرام آرام برای خوابیدن آماده کنید . بطور مثال : از یک ساعت قبل از خواب باید یادآوری کرد ؛ یک ساعت دیگه مانده به وقت خواب —– نیم ساعت دیگه مانده به وقت خواب ——— بیا شام بخور که وقت خوابیدنه و…..
– در زمان خواباندن به چشمهای کودک نگاه نکنید ( قطع تماس چشمی )
– در زمان خواباندن رابطه کلامی با کودک برقرار نکنید .
– محل خواب کودک ، رختخواب پدر و مادر نیست.
اگر کودک را به روال مشخصی برای خوابیدن عادت دهید بسیاری از مشکلات خواب را گذرانده اید.
عدم پاسخ به گریه های غیر واقعی کودک در هنگام خواب بی رحمی محسوب نمی شود.
– واقعیت این است که کودک به خوبی برخی از نیاز های خود را نمی شناسد، مثلا نمی داند خواب خوب و سر وقت چقدر برایش مفید است، شما با این کار او را یاری می کنید تا نیازهایش برآورده شود.
– احساس کودک نوپا، در زمان خواب این است که می خواهد از شما جدا شود. به همین دلیل است که در مقابل خواب مقاومت می کند
– در زمان خواب شب،کودک بالای چهار سال حق این را دارد که نخوابد ولی اجازه خروج از اتاقش را ندارد. این زمان، زمان پدر و مادری نیست ، زمان همسری است.
– خوب نخوابیدن کودک بر خلق و خو، یادگیری و فعالیت او تاثیر منفی خواهد گذاشت.
– یک ساعت قبل از فرا رسیدن زمان خواب در فواصل مشخص، نز دیک شدن زمان خواب را به کودک یادآوری کنید. درست باید نقش یک ساعت گویا را بازی کنید.
– فعالیت های هیجانی کودک باید پیش از فرارسیدن زمان خواب کاهش یابد تا آرامش لازم برای خواب را به دست آورد.
– بچه ها را در کارهای مربوط به خواب مشارکت دهید. مثلا آماده کردن رختخواب، آوردن بالش، و حتما کتاب خواندن شب را در تخت او انجام دهید.
– زمان خواب برای او از روی کتاب قصه بخوانید، انتخاب قصه را به عهده ی کودک بگذارید. حتی اگر هر شب همان داستان شب قبل را درخواست کرد.
– در صورت درخواست کودک آوردن یک یا دو اسباب بازی یا عروسک در هنگام خواب مجاز است. فقط مراقب باشید بیشتر نشود.
– به هیچ وجه به کودک اجازه خوابیدن در محلی غیر از رختخوابش را ندهید.
– اگر چند فرزند دارید بهتر است ساعت خواب بچه ها را از هم جدا کرده، ابتدا کودکان کوچک تر، اندکی بعد بزرگتر ها را بخوابانید. یا با همسرتان مسئولیت خواباندن کودکانتان را تقسیم کنید.
– گاهی می توانید به بچه ها اجازه دهید شب های تعطیل اندکی بیشتر بیدار بمانند. ولی تا حد امکان از به هم خوردن روال معین خودداری کنید.
– کودکی که هر شب در ساعت معین بخوابد و مکان مشخصی برای خواب داشته باشد احساس امنیت بیشتری می کند.
– ترس کودک عاملی نیست که او در اتاق خواب والدین بخوابد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا