توصیه‌هایی که مثبت اندیشی را در شما افزایش می‌دهد

مثبت اندیشی

[box type=”shadow” align=”” class=”” width=””]مثبت اندیشی کانون محوری اعتماد به نفس است. در واقع، وقتی به شکلی مثبت فکر می‌کنید عملکردتان به بالاترین حد خود می‌رسد.[/box]

موسسه خانواده سلامت بنیان- زهرا رضیئی، روانشناس؛ در ساختار شخصیت ما انسان‌ها افکار از چنان قدرتی برخوردارند که می‌توانند سازنده یا ویرانگر باشند. به همین دلیل، اگر بیاموزیم افکارمان را هوشمندانه کنترل کنیم، می‌توانیم در زندگی به موفقیت‌های بزرگی دست بیابیم چون افکار مثبت منجر به احساسات مثبت و در نتیجه عملکرد مثبت و مناسب می‌شوند. البته، لازم به ذکر است که مثبت اندیشی کانون محوری اعتماد به نفس است. در واقع، وقتی به شکلی مثبت فکر می‌کنید عملکردتان به بالاترین حد خود می‌رسد.

منفی‌گرایی و کمال‌گرایی را کنار بگذارید

اولین قدم برای مثبت اندیشی آگاهی از منفی گرایی خویش است. برای تغییردادن افکار منفی و جایگزینی آن با افکار مثبت لازم است بدانیم که افکار منفی نوعی واقعیت تحریف شده هستند. هیچ چیزی همیشه کاملا بد نیست بلکه این صرفا تفکر دفاعی شماست که وضعیت را چنین نشان می‌دهد.

یکی دیگر از مسائلی که ما را از مثبت اندیشی دور می‌کند، کمال گرایی است. اهداف کمال گرایانه می‌تواند به احساسات منفی منجر شود زیرا در بیشتر مواقع چه در تفریح و کار، چه در دوستی و عشق دستیابی به ایده آل‌ها ممکن و عملی نیست. پس لازم است در مورد انتظاراتی که از خود و دیگران دارید واقع بین باشید. البته برای این واقع بینی نیاز داریم خوش بین هم باشیم و برای اینکه خوشبین باشیم لازم است مثبت گرایی را تمرین کنیم.

با انجام این توصیه‌ها مثبت اندیش می‌شوید

اگر به توصیه‌های ذیل عمل کنیم گامی هر چند اندک رو به سوی مثبت اندیشی برداشته‌ایم:

  • حامی و دوست خود باشید

همانطور که با دوست‌تان رفتار می‌کنید با خود رفتار کنید. یادتان باشد زمانی که شروع به سرزنش خود می‌کنید از خودتان دفاع کنید. به خودتان اجازه اشتباه کردن بدهید و از اشتباهتان درس بگیرید.

به قول ردن: «اگر از تجربه‌تان به شکل عاقلانه‌ای استفاده کنید، هرگز وقت خود را بیهوده تلف نکرده‌اید».

خستگی، بی دقتی و گهگاهی در وضعیت ناگوار قرار گرفتن ایرادی ندارد. پس دست از سرزنش خودتان بردارید.

  • برنامه‌ریزی داشته باشید

 برای یک روز مثبت برنامه‌ریزی کنید و زمانی را برای انجام کارهای مورد علاقه‌تان اختصاص دهید. مثلا گوش دادن به یک موسیقی آرامش‌بخش می‌تواند مثبت اندیشی را در شما افزایش دهد.  

  • از قضاوت آنی بپرهیزید

قبل از قضاوت در مورد چیزهای منفی، درباره آنها خوب فکر کنید. شاید بتوانید از زاویه‌ای مثبت به آن موضوع نگاه کنید.

  • از واژه‌ها و عبارات مثبت استفاده کنید

کلمات و جملاتی که در مواقع سرزنش و انتقاد به کار می‌برید یا جملاتی که نشان می‌دهند بیش از حد به فکر مشکلات هستید را شناسایی و یادداشت کنید. سپس به این فکر کنید که به جای آنها از چه جملات و کلمات مثبتی می‌توانید استفاده کنید و این کلمات را هم یادداشت کنید. بارها این کلمات را با خود تکرار کنید تا مثبت اندیشی در شما درونی شود.

مثلا می‌توانید عبارات زیر را جایگزین کنید:

«فقط کاش …»=  «دفعه دیگر انجام می‌دهم»

«نمی‌توانم» = «نمی‌خواهم»

«از من چه کاری ساخته است»= «تمام سعی خود را خواهم کرد»

«بد نیستم»= «خوب هستم»

«قابل نداره»= «هدیه‌ای برای شما»

استفاده از جملات تاییدی هم باعث می‌شود مثبت اندیشی در قسمت نیمه هوشیار ذهن شما نقش ببندد. جملات تاییدی عباراتی هستند که وجه مثبت زندگی را به شکل خلاصه بیان می‌کنند. مثلا می‌توانید با خود تکرار کنید: «من خوشبختم»، «من در این کار موفق می‌شوم» و … .

در مواقعی که قصد دارید کاری را به شکلی متفاوت از گذشته انجام دهید احتمالا اصطلاحاتی مانند «من باید ….» و «من نباید …» را به کار می‌برید. استفاده از این کلمات حاصل این پیام برای خود شماست که عمل فعلی شما اشتباه و نامناسب است.

این پیام به احتمال زیاد احساس بی انگیزگی و اضطراب را برای شما به ارمغان می‌آورد. پس سعی کنید از عباراتی مثل «اگر … موفق می‌شوم» یا «هدفم این است که …» و یا «می‌خواهم …» استفاده کنید.

  • تصویرسازی ذهنی داشته باشید

یکی از مواردی که در امر مثبت اندیشی و موفقیت به شما کمک می‌کند، تصویرسازی ذهنی است. مثلا وقتی قرار است در حضور جمعی صحبت کنید، قبل از آن خود را در حین سخرانی مجسم کنید که با اعتماد به نفس کامل در حال سخنرانی هستید و در آخر، آن را با موفقیت به سرانجام می‌رسانید.

البته، در تصویر سازی ذهنی لازم است به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • در ذهن خود تصویرهای مثبت را بزرگ و تصویرهای منفی را کوچک کنید.
  • تصویرهای مثبت را به خود نزدیک و تصویرهای منفی را دور از خود تجسم کنید.
  • با مبهم کردن تصاویر به خود آرامش دهید و با روشن و شفاف کردن تصویرهای ذهنی خود را برانگیخته کنید.
  • سعی کنید با افزودن رنگ به تصاویر و ملایم و درخشان کردن آنها انرژی و شور و شوق را زیاد کنید.
  • در صحنه‌های مثبت خود را فعالانه در داخل صحنه‌ها مجسم کنید ولی در صحنه‌های منفی خود را بیرون از صحنه تجسم کنید‌.
  • با سرعت دادن به تصویرهای ذهنی انرژی‌تان را افزایش دهید و با آهسته کردن آنها به خود آرامش دهید.
  • کارهای مثبت خود را یادداشت کنید

به سادگی از کارهای مثبتی که انجام می‌دهید نگذرید، حتی اگر کار کوچکی بوده باشند. این کارها را در طی روز یادداشت کنید و خود را تشویق کنید، حتی با میل کردن غذای دلخواهتان.

مطالب مرتبط: 

درصد خوش بینی در فرزندان با اعتماد به نفس، بالاتر است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.