خانه » کارگروه ها » تغذیه » تغذیه مناسب در گرم ترین روزهای تابستان
660x330 - تغذیه مناسب در گرم ترین روزهای تابستان

تغذیه مناسب در گرم ترین روزهای تابستان

در فصل تابستان کسانی که طبعشان گرم و خشک است بیشتر از دیگران در معرض آسیب قرار دارند و گرمای هوا آنها را بیشتر از دیگران اذیت می کند. پس در این فصل باید از خوردن تمام خوراکی ها و نوشیدنی هایی که دمای بدن را بالا می برد و باعث خشکی می شود پرهیز کنند.

  

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، هر فصلی تغذیه مخصوص به خود را دارد و کسانی که اصولی تغذیه ای هر فصل را به درستی رعایت می کنند سلامتی بیشتری دارند. در فصل تابستان نیز مانند سایر فصل ها اصولی برای تغذیه حاکم است که در این گزارش سعی داریم به این نکات اشاره کنیم تا سلامتی شما و خانواده تان حفظ شود. پس در این گزارش با ما همراه شوید.

 

ادویه های تند را محدود کنید

در فصل تابستان کسانی که طبعشان گرم و خشک است بیشتر از دیگران در معرض آسیب قرار دارند و گرمای هوا آنها را بیشتر از دیگران اذیت می کند. پس در این فصل باید از خوردن تمام خوراکی ها و نوشیدنی هایی که دمای بدن را بالا می برد و باعث خشکی می شود پرهیز کنند. به ویژه از مصرف مواد غذایی تند مانند دارچین، زنجبیل، فلفل، خردل، سیر، پیاز، ترخون و … باید دوری شود و غذاها را بدون ادویه مصرف کنند.

 

دور غذاهای شور و سرخ کرده را خط قرمز بکشید

همچنین، مصرف نمک و غذاهای شور و تنقلاتی مانند چیپس و پفک هم برای این فصل خیلی جالب نیست و می تواند آزار دهنده باشد. سرخ کردن، بو دادن و تفت دادن مواد غذایی هم باعث گرم و خشک شدن مزاج می شود و به همین دلیل مصرف این غذاها را به ویژه در فصل تابستان توصیه نمی کنیم.

 

شیرینی جات نخورید

شیرینی جات هم به دلیل داشتن مزاج گرم، دمای بدن را بالا می برند و می توانند تابستان شما را تبدیل به تابستانی بسیار گرم کنند. پس اگر می خواهید گرمای هوا خیلی آزارتان ندهد در مصرف شیرینی جات از جمله عسل، کشمش، مویز، موز، شکلات، قند و شکر و … زیاده روی نکنید.

 

سبک غذا بخورید

یکی از توصیه هایی که همیشه برای غذا خوردن کاربرد دارد و در گرمترین فصل سال کاربرد آن مهم تر هم می شود سبک غذا خوردن است. سعی کنید به تعداد وعده های غذایی اضافه و از حجم آن کم کنید. چرا که زیاد خوردن گرمای بدنتان را بالا می برد.

 

حالا که نبایدهای غذایی را گفتیم برسیم به بایدها و چیزهایی که خوردنشان به شما کمک می کند تابستان را با سلامت و لذت تحویل پاییز بدهید.

 

شربت آبلیمو، خاکشیر و تخم شربتی

شربت آبلیمو شربت سنتی ما ایرانی هاست که با وجود رژه انواع آبمیوه ها و شربت های غیر طبیعی در سال های اخیر، هنوز محبوبیت خود را بین ما حفظ کرده است. این شربت دوست داشتنی مناسب ترین شربت برای فصل تابستان است چون مایعات و املاح بدن را تأمین می کند. اگر بتوانید به این شربت، خاکشیر و تخم شربتی هم اضافه کنید که نور علی نور است و جگرتان خنک می شود.

 

این آبدوغ خیار دوست داشتنی

از شربت سنتی گفتم و یاد غذای سنتی ایرانی افتادم که لذتش از خوشمزه ترین غذاهای رستوران های لاکچری هم بیشتر است. بله، درست حدس زدید منظورم آبدوغ خیار است که با خوردن آن می توانید آب و املاح از دست رفته بدنتان را جبران کنید.

 

سبزیجات خنک

سبزیجات خنکی مانند کاهو، خیار، کدو سبز، گشنیز و اسفناج هم مناسب تابستان هستند. می توانید این سبزیجات را به صورت سالاد هم مصرف کنید.

 

گوشت های سفید بخورید

در فصل تابستان مصرف گوشت های سفید مانند مرغ و ماهی مناسب تر از گوشت های قرمز است چون گوشت های سفید طبع سردی دارند. به ویژه ماهی به دلیل طبع سرد و تری که دارد بسیار برای این فصل مناسب است البته به شرطی که خیلی سرخ نشود و ادویه جات تند هم به آن اضافه نکنید.

 

میوه های تابستانی

انواع میوه های آبدار تابستانی که طبع سرد و تر دارند بسیار مناسب این فصل هستند. پس از خوردن هندوانه، خربزه، شلیل، هلو، زردآلو، گیلاس و … غافل نشوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.