اعتیاد به تماشای فیلم‌های پورن چه مشکلاتی ایجاد می‌کند و چگونه درمان می‌شود؟

اعتیاد-به-پورن

در سال 2002، فقط 14 درصد از بینندگان پورن اینترنتی زن بودند، اما تا سال 2013، درصد تماشاگران پورن زن بیش از دو برابر شده و به 33 درصد رسیده است.

موسسه خانواده سلامت بنیان- امروزه، با اینترنت پرسرعت و نامحدود، پورنوگرافی بیش از هر زمان دیگری در دسترس است. آمارها نیز نشان می‌دهند که 12 درصد از کل وب‌سایت‌ها و یک چهارم از کل جستجوهای آنلاین مربوط به رابطه جنسی می‌شود.

برای برخی از افراد، مشاهده پورنوگرافی ممکن است یک فعالیت بی ضرر باشد، اما برای دیگران، این کار ممکن است بر سلامت روان‌شان تأثیر منفی بگذارد.

در زمینه تماشای فیلم‌های پورن سوالات مختلفی وجود دارد، مانند این که:

  • آیا تماشای پورن و خودارضایی باعث افسردگی می‌شود؟
  • آیا افسردگی منجر به افزایش تماشای پورن می‌شود؟
  • آیا تماشای پورن و افسردگی به‌طور متفاوتی بر زنان و مردان تأثیر می‌گذارد؟
  • چگونه افسردگی بر لیبیدو یا روابط شخصی تأثیر می‌گذارد؟
  • چه موقع تماشای پورن مشکل ایجاد می‌کند؟

در ادامه، به این سوالات پاسخ داده شده است.

به پورن - اعتیاد به تماشای فیلم‌های پورن چه مشکلاتی ایجاد می‌کند و چگونه درمان می‌شود؟

آیا تماشای پورن و خودارضایی باعث افسردگی می‌شود؟

هیچ مدرکی دال بر این عقیده وجود ندارد که مشاهده پورنوگرافی یا خودارضایی باعث افسردگی می‌شود. اگر فردی با سطح خوشبختی بالا شروع به مشاهده پورنوگرافی کند، لزوما افسرده نمی‌شود. اگرچه شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد رابطه دو طرفه‌ای هم وجود دارد که در آن افسردگی و پورن می‌توانند بر یکدیگر تأثیر بگذارند.

به‌عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد افرادی که به پورنوگرافی آنلاین نگاه می‌کنند، 2 برابر بیشتر از همسالان خود دچار افسردگی می‌شوند. این نتیجه، ارتباط بین پورن و افسردگی را نشان می‌دهد، اما نمی‌تواند ادعا کند که پورن باعث افسردگی می‌شود.

یک مطالعه دیگر نشان داد افرادی که فیلم‌های پورن تماشا می‌کنند بیشتر از کسانی که پورن مشاهده نمی‌کنند، تنها هستند. این مطالعه اطلاعات ارزشمندی را ارائه می‌دهد، اما رابطه “علت و معلولی” را اثبات نمی‌کند.

به پورن - اعتیاد به تماشای فیلم‌های پورن چه مشکلاتی ایجاد می‌کند و چگونه درمان می‌شود؟

افسردگی یک بیماری چند وجهی است که دارای بسیاری از علائم شایع است، از جمله خلق پایین یا تحریک‌پذیری، تغییر در خواب و رژیم یا وزن، انرژی و انگیزه کم، عدم علاقه به فعالیت‌‌های لذت‌بخش، افزایش احساس گناه و بی‌ارزشی، افکار پیرامون مرگ. حتی اگر مشاهده پورن انگیزه کمتری در فرد ایجاد کند، لزوما به معنای افسردگی نیست.

آیا افسردگی منجر به افزایش تماشای پورن خواهد شد؟

غیرممکن است که بگوییم عادتی مانند مشاهده پورن می‌تواند باعث افسردگی شود، اما می‌توان اینگونه گفت که احتمال آنکه فرد افسرده بیشتر به مشاهده ‌پورنوگرافی روی بیاورد، وجود دارد. این نوع رابطه می‌تواند مربوط به مهارت‌‌های مقابله‌ای باشد که برای مدیریت علائم استفاده می‌شود. مهارت‌‌های مقابله سالم، مانند گذراندن وقت با عزیزان و ورزش، ایجاد اثرات مثبت و بلندمدت. مهارت‌‌های مقابله‌ای منفی و ناسالم، رضایت فوری را ارائه می‌دهند در حالی که در طولانی‌مدت اغلب منجر به عواقب ناخواسته می‌شوند.

افراد، به‌ویژه مردان، ممکن است پورنوگرافی را به‌عنوان یک مهارت مقابله‌ای برای تسکین علائم مرتبط با افسردگی خود تلقی کنند. در این حالت، پورنوگرافی ممکن است یک مهارت مقابله‌ای منفی باشد، در صورتی‌که فرد را از جستجوی فرم‌های سازگارتر با این امر منع می‌کند.

آیا تماشای پورن و افسردگی به‌طور متفاوتی بر زنان و مردان تأثیر می‌گذارد؟

به نظر می‌رسد تفاوت در جنسیت منجر به تفاوت در اثر مشاهده پورنوگرافی شود. برای زنان، تماشای پورن می‌تواند نتایج مطلوبی داشته باشد. یک مطالعه در سال 2020 نشان داد زنانی که به‌طور منظم پورنوگرافی مشاهده می‌کنند، چندین پیامد مثبت مرتبط با این محتوا را تجربه می‌کنند، مانند آسان‌تر تحریک شدن و کاهش دشواری در به ارگاسم رسیدن.

برخی ممکن است معتقد باشند که مشاهده پورنوگرافی در زنان ممکن است بر شادی روابط آنها تأثیر منفی بگذارد، اما این مطالعه نشان داد که مشاهده پورن هیچ تاثیری در رضایت از رابطه یا روابط جنسی آنها با شرکا ندارد.

این یافته‌ها قانع‌کننده هستند، زیرا اکنون زنان بیشتری نسبت به گذشته در حال مشاهده پورنوگرافی هستند. در سال 2002، فقط 14 درصد از بینندگان پورن اینترنتی زن بودند، اما تا سال 2013، درصد تماشاگران پورن زن بیش از دو برابر شده و به 33 درصد رسیده است.

بسته به دیدگاه اخلاقی آنها در مورد پورنوگرافی، تاثیرات آن در مردان متفاوت است. مردانی که معتقدند پورنوگرافی از نظر اخلاقی اشتباه است اما همچنان این فیلم‌ها را مشاهده می‌کنند، علائم افسردگی را تجربه می‌کنند. این ارتباط می‌تواند مربوط به احساس شرم و گناه مرتبط با رفتار باشد.

هنگام تماشای پورن چه اتفاقی در مغز می‌افتد؟

مغز به‌طور طبیعی تنظیم شده است و به نیازهای اساسی مانند غذا، آب و رابطه جنسی پاسخ مثبت می‌دهد. چه شخصی از یک وعده غذایی سیرکننده لذت ببرد، چه از برخورد جنسی مثبت لذت ببرد، مغز با ترشح یک انتقال دهنده عصبی به نام دوپامین به آن پاسخ می‌دهد.

دوپامین هنگام ترشح احساس مثبتی ایجاد می‌کند، اما در مورد حافظه نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. وقتی مغز دوپامین ترشح می‌کند، بدن یادآور می‌شود که چه زمانی و چگونه ترشح شده است تا رفتار تکرار شود.

مشکل پورنوگرافی این است که می‌تواند این پاداش طبیعی را بدزدد و از سیستم بیش از حد استفاده کند. با تکرار تماشای پورنوگرافی، ترشح دوپامین کمتر و کمتر می‌شود، که ممکن است باعث شود افراد تمایل بیشتری به دیدن پورن داشته باشند، مدت زمان طولانی تری را برای تماشای آن صرف کنند یا مواردی را مشاهده کنند که حس کردن آن مقدار دلخواه از دوپامین برایشان تابو است.

اعتیاد به پورن - اعتیاد به تماشای فیلم‌های پورن چه مشکلاتی ایجاد می‌کند و چگونه درمان می‌شود؟

این روند با سایر رفتارهای تکراری مانند اعتیاد صورت می‌گیرد. همانطور که یک فرد به‌طور مداوم الکل می‌نوشد، مغز او نسبت به اثرات آن تحمل می‌کند و او با نوشیدن بیشتر یا نوشیدن الکل قوی‌تر به این نتایج پاسخ می‌دهند. سطح پایین دوپامین در مغز می‌تواند بر علائم سلامت روان فرد مرتبط با افسردگی و اضطراب تأثیر بگذارد.

چگونه افسردگی بر لیبیدو یا روابط شخصی تأثیر می‌گذارد؟

مانند بسیاری دیگر از نگرانی‌‌های جدی بهداشت روان، افسردگی می‌تواند بر همه جنبه‌‌های زندگی فرد، از جمله علاقه به روابط جنسی تأثیر منفی بگذارد. وقتی علائم افسردگی از خفیف به شدید منتقل می‌شوند، این اتفاق تأثیر بارزتری بر این جنبه‌‌های زندگی خواهد گذاشت.

علائم افسردگی با انرژی کم، انگیزه پایین و علاقه کمتر به فعالیت‌های لذت‌بخش همراه است و همه اینها می‌تواند بر علاقه به رابطه جنسی تأثیر بگذارد. علاوه بر این، افزایش تحریک‌پذیری و علائم خلقی می‌تواند سطح تعارض را به همه روابط تحمیل می‌کند، بنابراین عصبانیت، ناامیدی و تنش می‌تواند در هر فرد وجود داشته باشد.

حتی درمان افسردگی نیز می‌تواند بر میل جنسی و روابط جنسی تأثیر بگذارد. برخی از داروهایی که برای افسردگی استفاده می‌شوند می‌توانند عوارض جانبی ناخواسته جنسی مانند کاهش میل جنسی یا عدم توانایی در ارگاسم ایجاد کنند.

چه موقع تماشای پورن تبدیل به مشکل می‌شود؟

تماشای پورن وقتی شروع به اختلال در عملکرد و احساس خوب فرد می‌کند، به یک مشکل تبدیل می‌شود. مانند سایر رفتارهای بالقوه مسئله‌دار مانند قمار، مصرف مواد و رابطه جنسی، یک حد و مرز بین قابل قبول و زیاد وجود دارد.

برخی از علائم تأثیر منفی تماشای پورن روی شخص شامل موارد زیر است:

  • صرف زمان بیشتر برای تماشای پورنوگرافی
  • نیاز به مشاهده مکرر پورنوگرافی یا مشاهده مطالب تابو برای دستیابی بیشتر به اثرات موردنظر
  • صرف اوقات بیشتری برای فکر کردن در مورد پورن
  • مشاهده پورن در شرایطی که مناسب نیست مانند کلاس یا کار یا در کنار خانواده
  • تجربه افزایش درگیری‌‌های اجتماعی و روابطی که به دلیل پورن ایجاد می‌شوند
  • تلاش برای عدم انجام مسئولیت‌ها در خانه و محل کار یا مدرسه
  • احساس بی‌قراری و آشفتگی هنگامی که فرد قادر به دیدن فیلم‌‌های پورن نیست
  • تحریک‌پذیرتر شدن
  • تلاش برای پایان دادن به مشاهده فیلم‌‌های پورن و عدم موفقیت در این کار

.jpg - اعتیاد به تماشای فیلم‌های پورن چه مشکلاتی ایجاد می‌کند و چگونه درمان می‌شود؟

چه زمانی فرد باید برای ترک اعتیاد به پورن به کمپ مراجعه کند؟

از آنجا که تجربه هر فرد منحصربه‌فرد است، اندازه‌گیری ساده‌ای برای مشکل تماشای پورن وجود ندارد. برخی از افراد می‌توانند بدون ایجاد مشکلی روزانه پورن مشاهده کنند، در حالی که شخص دیگری می‌تواند هر ماه یکبار این فیلم‌ها را مشاهده کند.

هر کسی که قصد درمان اعتیاد به پورن را دارد می‌تواند علائم ذکر شده در اعتیاد به پورن را در نظر بگیرد تا ببیند کدامیک از این علایم در او وجود دارد.

ارزیابی شخصی با این نوع مسائل دشوار است، بنابراین صحبت با عزیز مورد اعتماد می‌تواند به جمع آوری اطلاعات بیشتر کمک کند. اگر فردی حتی یک یا دو علامت را یادداشت کند، می‌تواند برای اعتیاد به پورن کمک کند.

درمان اعتیاد به پورنوگرافی چگونه است؟

درمان اعتیاد برای موارد عدم استفاده از موادمخدر به سرعت در حال پیشرفت است، اما از بسیاری جهات، درمان اعتیاد به پورن بسیار شبیه درمان اختلالات استفاده از مواد خواهد بود. از سوی دیگر، در درمان اعتیاد به پورن، مانند سایر درمان‌‌های اعتیاد، تجربه هر فرد براساس میزان عملکرد و اهداف وی متفاوت است.

فردی که علائم شدیدی به اعتیاد به پورن دارد، ممکن است به یک دوره درمان بستری یا مسکونی در مدت زمانی که در مرکز درمان زندگی می‌کند، نیاز داشته باشد. این گزینه به افراد امکان می‌دهد عوامل استرس‌زا در دنیای خارج را حذف کنند تا به‌طور انحصاری روی توان‌بخشی تمرکز کنند. برنامه‌هایی مانند این به‌طور معمول بین 28 تا 90 روز با برخی از درمان‌‌های طولانی‌تر ادامه می‌یابد.

به پورن - اعتیاد به تماشای فیلم‌های پورن چه مشکلاتی ایجاد می‌کند و چگونه درمان می‌شود؟

افرادی که دوره درمان خود را به‌صورت بستری در بیمارستان را گذرانده‌اند یا افرادی که دارای سطح پایین‌تری از اعتیاد هستند، ممکن است به دنبال درمان سرپایی باشند. آنها می‌توانند در طی روز در برخی از مراحل درمان شرکت کنند و پس از مراقبت به خانه یا محل کار خود بازگردند. سطوح مختلف درمان سرپایی هر هفته بین یک ساعت تا 30 ساعت مراقبت را ارائه می‌دهد.

صرف‌نظر از سطح مراقبت، درمان اعتیاد به پورنوگرافی روی ارزیابی و بررسی دقیق شرایط، شناسایی موارد بهداشت روانی و اعتیاد، پردازش مسائل اساسی در اعتیاد، بهبود مهارت‌ها و روابط، کاوش مهارت‌‌های مقابله سالم برای کاهش وابستگی به پورنوگرافی، نیز تمرکز می‌کند.

یک روش برای پیشگیری از عود کردن اعتیاد به پورن ارائه شده است و کسانی که به دنبال ترک اعتیاد به پورن هستند، باید کمپ‌های بهبودی را نیز برای برطرف کردن نیازهایشان در نظر بگیرند. برای تکمیل ادامه درمان از شروع تا ترخیص، کمپ‌های بهبودی می‌توانند به پروسه درمان افراد کمک کنند.

مترجم: الهه اشرافی

مطالب مرتبط:

روش درست برخورد با بچه هایی که فیلم های پورن تماشا می کنند 

انواع فیلم هایی که سکس را به نمایش می گذارند و آسیب های فیلم های پورنوگرافی

یک نظر

  • حیدر گفت:

    سلام یه سری به سایت داداش رضا بزنین

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *