تاثیری که اعتیاد به پورنوگرافی روی مغز می‌گذارد و راه‌های خلاص شدن از این مشکل

آسیب-پورنوگرافی

برای والدین داشتن فرزندی که با اعتیاد به پورنوگرافی دست و پنجه نرم می‌کند، می‌تواند گاهی اوقات دلسردکننده و ناامیدکننده باشد. با این حال، آنها باید قدم‌هایی را برای کمک به فرزند خود برای غلبه بر اعتیاد بردارند.

موسسه خانواده سلامت بنیان- تحقیقات نورولوژیک نشان می‌دهند که مشاهده صحنه‌ها و فیلم‌های پورونوگرافی دارای تأثیراتی روی چندین نقطه از مغز هستند.

بخش‌های مختلف مغز که اعتیاد به پورنوگرافی روی آنها تأثیر می‌گذارد

یکی از این نقاط، تالاموس است که دارای فعالیت‌های زیادی است. یکی از فعالیت‌های تالاموس، تجزیه و تحلیل و فرستادن اطلاعات حسی به کورتکس یا قشر مغز است. تالاموس با همکاری ساقه مغز در تنظیم سطح برانگیختگی، آگاهی و فعالیت نقش دارد. عقیده بر این است که مرکز لذت و پاداشی که احساسات جنسی را کنترل می‌کند توسط تالاموس کنترل می‌شود.  

بخش دیگری از مغز که به وسیله مشاهده پورنوگرافی تحت تأثیر قرار می‌گیرد در قشر مخ، قسمتی است که خاطرات در آن ذخیره می‌شوند. دیدن تصاویر پورنوگرافی تأثیری بسیار قوی‌ بر حافظه ما می‌گذارد و تصاویر به شکلی در حافظه ما حک می‌شود که فراموش کردن آن‌ها را سخت می‌کند.

دانشمندان معتقدند که یکی از آثار اعتیاد به پورنو گرافی تکانش‌وری است. این موضوع رها شدن از اعتیاد را سخت می‌کند.

لوب پیشانی، جایی که خطرات، سود و لذت بخش بودن کارها را بررسی می‌کند و قسمت تصمیم گیرنده مغز است نیز با تماشای پورنوگرافی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. هنگامی که توانایی تصمیم‌گیری و بررسی نکات مثبت و منفی در لوب پیشانی (فرونتال) کاهش می‌یابد، تمایل ما به سمتی می‌رود که بیشتر بر اساس علائق و خواسته‌ها تصمیم بگیریم نه عقل و منطق.

مشاهده پورنوگرافی مانند مصرف موادمخدر عمل می‌کند

مغز ما آن دسته از مواد شیمیایی طبیعی‌ را تولید می‌کند که بر روی نحوه تفکر ما، احساسات و حرکات ما تأثیر می‌گذارد. تحقیقات علمی اخیر نشان می‌دهد مشاهده پورنوگرافی همانند مصرف موادمخدر می‌تواند تولید این مواد شیمیایی را در مغز تحت تأثیر قرار دهد و مغز را به تولید انواع زیادی از این مواد شیمیایی تشویق کند که باعث ایجاد حس سرخوشی و شادمانی در بدن می‌شوند.

دانشمندان متوجه تعدادی از این مواد شده‌اند که با مشاهده تصاویر پورنوگرافی آزاد می‌شوند و تجربه حسی سرخوشی را در بدن ایجاد می‌کنند. ممکن است شما نیز تعدادی از این مواد مثل دوپامین، اکسی توسین، سروتونین و نوراپی نفزین را بشناسید یا اسم آنها را شنیده باشید.

هورمون اندورفین و اعتیاد جنسی

ممکن است نام دوندگان ارتفاعات (کسانی که در ارتفاعات بالا و در شرایط سخت ورزش می‌کنند) را شنیده باشید یا حتی این کار را تجربه کرده باشید. در نظر بسیاری از مردم این تجربه و ایده سختگیرانه به دلیل دردهای حسی چندان جذاب نیست.

بسیاری از دوندگان و ورزشکاران متوجه شده‌اند که پس از مقداری درد اولیه در اثر تمرینات ورزشی سخت و طولانی‌مدت، حس خوبی را تجربه کرده‌اند. این حس لذت‌بخش در ذهن و بدن انسان هنگامی پدید می‌آید که مغز ما موادی را تولید می‌کند که حس سرخوشی را به همراه دارد که همین احساس بسیاری از افراد را به سمت دویدن سوق می‌دهد.

این گونه احساسات در اثر ماده‌ای شیمیایی به نام اندورفین به وجود می‌آید. این ماده حس درد را کاهش داده و مغز ما را مورد تأثیر قرار می‌دهد تا احساس تندرستی و شادابی کنیم.

های فیلم های پورن - تاثیری که اعتیاد به پورنوگرافی روی مغز می‌گذارد و راه‌های خلاص شدن از این مشکل

بدن ما با مجموعه‌ای از مواد شیمیایی که به‌طور طبیعی آزاد می‌شوند، برنامه‌ریزی می‌شود تا با کمک حس لذت و پاداش، مجموعه‌ای از فعالیت‌ها را انجام دهیم که باعث افزایش طول عمر ما شود.

ما به‌عنوان انسان به سمتی سوق داده می‌شویم که احساس لذت کنیم. اعتیاد به موادمخدر و اعتیاد جنسی از جمله اعتیاد به پورنوگرافی ابزارهایی هستند که مردم یاد گرفته‌اند با استفاده از آنها مغز را گول بزنند تا این مواد شیمیایی را آزاد کند تا احساس لذت کنیم.

گول زدن مغز و وارد کردن مغز به این مسیر که این مواد را آزاد کند مثل آن است که یک سرنگ برداریم و درون آن مقداری از این مواد تغییر دهنده خلق‌و‌خو بریزیم و آن را به‌صورت مستقیم به جریان خونمان تزریق کنیم.

هورمون دوپامین و پورنوگرافی چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

دوپامین ماده‌ای شیمیایی است که توسط مغز تولید می‌شود و ایجاد حس لذت می‌کند. دوپامین معمولا با سیستم پاداش در مغز همکاری می‌کند. این ماده شمیایی با ایجاد حس لذت و ایجاد انگیزه در فرد برای انجام دوباره این فعالیت ارتباط دارد.

دوپامین با تجربه‌هایی که پاداشی را به همراه دارند، مانند غذا، رابطه جنسی، مواد مخدر و دیگر تجربه‌هایی که با آن‌ها مرتبط است، آزاد می‌شود. مطالعات علمی نشان می‌دهد با مشاهده تصاویر پورنوگرافی، دوپامین به‌صورت سیل‌آسا به درون مغز آزاد می‌شود که باعث تجربه لذت خواهد شد. پورنوگرافی نسبت به فعالیت جنسی طبیعی محرک قوی‌تری است.

به پورن - تاثیری که اعتیاد به پورنوگرافی روی مغز می‌گذارد و راه‌های خلاص شدن از این مشکل

یکی از پیامدهای پورنوگرافی آن است که مردان متأهل، پورنوگرافی اینترنتی را به همسر خود ترجیح می‌دهند. آن دسته از افرادی که به پورنوگرافی معتاد شده‌اند،  ممکن است پس از ازدواج نسبت به فعالیت‌های جنسی طبیعی ناامید شوند.

به نوعی سلول‌های مغز ما می‌توانند نسبت به این مواد طبیعی غیرحساس شوند. این بدان معنی است که فریب مغز خودمان به آزادسازی این مواد شیمایی از طریق استفاده از پورنوگرافی باعث می‌شود سلول‌های مغزی مقدار کمتری دوپامین و مانند آن را تولید کنند که به معنای اثر کمتر دوپامین است. این وضعیت موجب بروز «ولع» می‌شود که ممکن است طغیان کند.

سلول‌های مغزی که لذت را مدیریت و دریافت می‌کنند، ممکن است دچار بی حسی نسبت به فعالیت‌های طبیعی شوند که دوپامین آزاد می‌کنند. در نتیجه، فعالیت‌های طبیعی که باید ذاتا لذت‌بخش باشند، دیگر لذت اصلی خود را ندارند و فرد دچار افسردگی و مشکلات ناشی از آن می‌شود. سرانجام نیاز بیشتری وجود دارد که از این مواد استفاده شود تا همان سرخوشی اولیه را بدهد و این نیاز به‌صورت مدام افزایش می‌یابد.

مواجهه طولانی‌مدت با پورنوگرافی باعث می‌شود فرد استفاده‌کننده، نیازمند مواجهه و تجربه بیشتر برای ایجاد سرخوشی باشد. این مساله مانند شرایطی است که در اعتیاد به مواد مخدر رخ می‌دهد.

این افزایش تحمل در فرد استفاده‌کننده باعث می‌شود که فرد به شکل عمیق‌تر و عمیق‌تر به سمت انواع مختلف پورنوگرافی برود که می‌تواند شامل انواع غیرقانونی، سکس گروهی و توام با خشونت باشد. دلیلی برای تجربه حس بهتر نسبت به پورنوگرافی ساده برای ایجاد حس سرخوشی.

پورنوگرافی و ارتباطی که با هورمون اکسی توسین دارد

اکسی توسین ماده‌ای شیمیایی است که دانشمندان آن را مربوط به حس پیوند و اعتماد بین انسان‌ها می‌دانند. هنگامی که این ماده شیمیایی ترشح می‌شود این خطر وجود دارد که بیننده تصاویر پورنوگرافی حس پیوند بیشتری را با این تصاویر تجربه کند تا در روابط واقعی. این عامل ممکن است باعث آسیب به روابط واقعی و کشش قوی‌تر فرد به سمت این تصاویر مجازی شود.

نمونه ویرانگر این واقعیت آن است که مردان متأهل که به پورنوگرافی اعتیاد پیدا کرده‌اند، دیدن تصاویر پورنوگرافی اینترنتی و خودارضایی را به فعالیت‌های جنسی که در رابطه با همسر است ترجیح دهند. پورنوگرافی ازدواج را به این دلیل و دلایل بسیار دیگر، تخریب می‌کند.

سروتونین و تماشای فیلم‌های پورن

سروتونین ماده‌ای شیمیایی در مغز است که خاصیت تسکین‌دهندگی و آرامش‌بخشی دارد. این ماده شیمیایی در افرادی که از افسردگی و اضطراب رنج می‌برند کاهش می‌یابد.

اعتقاد بر این است که مصرف موادمخدر و به طور کلی، اعتیاد می‌تواند راهی برای تسکین ناراحتی‌ها و درد‌های عاطفی باشد. وقتی در حین مشاهده پورنوگرافی این ماده شیمیایی آزاد می‌شود، بیننده حس آرامش و خوددرمانی را دارد که منجر به استفاده از این موضوع به‌عنوان نوعی رهایی از دردهای روزمره می‌شود.

هورمون نور اپی نفرین و پورنوگرافی

نور اپی نفرین ماده‌ای شیمیایی است که دانشمندان معتقدند در به یادآوردن واضح تجربیات احساسی نقش دارد. این ماده شیمیایی که در حین مشاهده پورنوگرافی آزاد می‌شود، می‌تواند باعث حک شدن تصاویر پورنوگرافی در مغز بیننده شود و فراموش کردن آنها را تبدیل به کاری سخت می‌کند.  

بسیاری از مردم می‌توانند تجربه اولین مشاهده پورنوگرافی خود را بازگو کنند به صورتی‌که  در حافظه آنها عمیقا حک شده است که احتمالا به نقش این ماده شیمیایی برمی‌گردد.

احتمال بازگشت مغز به حالت عادی وجود دارد

خوشبختانه تحقیقات علمی نتیجه می‌گیرند که بخشی از مغز ما که آسیب می‌بیند و این آزادسازی مواد شیمیایی مذکور پس از مشاهده، در صورت عدم مشاهده پورنوگرافی به مدت طولانی به حالت اول برمی‌گردند.

زندگی سالم و بهداشت روانی، احساسی و معنوی خوب به انسان این امکان را می‌دهد که بدون آن که به دیدن تصاویر پورنوگرافی بپردازد و یا از سایر فریب‌ها و اعتیاد‌ها استفاده کند از زندگی لذت ببرد.

اعتیاد به پورنوگرافی در زندگی زناشویی مشکل ایجاد می‌کند

بسیاری از جوانان در سال‌های آینده احتمالا وارد زندگی زناشویی می‌شوند. مهم آن است که آن‌ها اجازه ندهند اعتیاد به پورنوگرافی در عملکرد آن‌ها در زندگی زناشویی اختلال ایجاد کند. ورود به یک رابطه زناشویی که یکی از طرفین اعتیاد به پورنوگرافی دارد منجر به دردکشیدن در هر دو فرد می‌شود.

.jpg - تاثیری که اعتیاد به پورنوگرافی روی مغز می‌گذارد و راه‌های خلاص شدن از این مشکل

اعتیاد به پورنوگرافی تنها می‌تواند یک لذت آنی و لحظه‌ای را به همراه بیاورد در حالی که لذت‌های واقعی زندگی دائمی هستند و احساس رضایت طولانی‌مدت را به فرد می‌دهند. هر روز نبردی در زندگی ما رخ می‌دهد میان لذت‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت. پورنوگرافی نوعی لذت کوتاه‌مدت است که هیچ‌گاه شادی دائمی را به همراه ندارد و نهایتا فرد استفاده‌کننده را راضی نمی‌کند.

فیلترینگ و محدود کردن دسترسی به اینترنت

گروه عمده جوانانی که با اعتیاد به پورنوگرافی دست و پنجه نرم می‌کنند به راحتی از طریق اینترنت به محتویات پورنوگرافی دسترسی دارند، برای همین توصیه می‌شود و از نرم افزارها و سیستم‌های کنترل دسترسی و فیلترینگ استفاده کنند.

پیشنهاد ما برای این امر، استفاده از نرم‌افزار ( C .E) [ covenant eyes] است. این نرم‌افزار دسترسی‌های اینترنت را برای استفاده درکامپیوتر‌ها و موبایل‌ها کنترل می‌کند. این نرم‌افزار صفحه‌هایی که بازدید می‌شود را برای بازدیدکننده، رتبه‌بندی می‌کند. برای مثال، t برای نوجوانان و m برای بزرگسالان.

تمام این اطلاعات  برای اطلاع والدین گزارش می‌شود تا آنها دائما در مورد علائق فرزندان و سایت‌های مشکوک و حتی محتواهای نامناسب که فرزندان می‌بینند اطلاع داشته و بتوانند اقدام مناسب داشته باشند.

در این گزارش‌ها واژه‌هایی که کودکان در موتورهای جستجو مانند گوگل تایپ می‌کنند و حتی عنوان فیلم‌هایی که در یوتیوب جستجو می‌کنند برای والدین ارسال می‌شود. همچنین سایت‌ها و جست‌وجوهایی که فیلتر شده‌اند به والدین نشان داده می‌شود.

گروه‌های مختلف سنی نباید در یک سطح فیلتر شوند. CE سایت را براساس سن محدود می‌کند و والدین می‌توانند انتخاب کنند که مقدار فیلترینگ براساس آنچه که برای هرکدام از اعضای خانواده مناسب است، باشد.

فیلترینگ CE برخلاف دیگر فیلتر‌ها که لیست سیاه خود را به‌صورت دوره‌ای به روز می‌کنند، در آن واحد و در لحظه مسدود می‌کند. فراموش نباید کرد که هر 2 ثانیه یک سایت جدید راه‌اندازی می‌شود. CE  دائما به‌صورت آنلاین با خطرات مقابله می‌کند و این فیلتر حتی امکان می‌دهد زمان میزان استفاده روزانه هر یک از فرزندان تنظیم شود.

راهبردهایی برای والدین به منظور غلبه بر اعتیاد به پورنوگرافی

کشف اینکه فرزند دارای اعتیاد به پورنوگرافی است ممکن است تجربه‌ای دلخراش باشد. احتمالا والدین می‌خواهند برای کمک به فرزندشان برای غلبه به این اعتیاد همه تلاش خود را بکنند.

به پورن 1 - تاثیری که اعتیاد به پورنوگرافی روی مغز می‌گذارد و راه‌های خلاص شدن از این مشکل

برای والدین داشتن فرزندی که با اعتیاد به پورنوگرافی دست و پنجه نرم می‌کند، می‌تواند گاهی اوقات دلسردکننده و ناامیدکننده باشد. والدین باید قدم‌هایی را برای کمک به فرزند خود برای غلبه بر اعتیاد بردارند.

در ادامه 13 روش و راهبرد ارائه می‌شود که می‌تواند به والدین در این مسیر کمک کند.

  1. عشق خود را به فرزندتان بیان کنید

عشق و تمایل خود را برای فرزندتان بیان کنید و اینکه دوست دارید او زندگی شاد، همراه با تندرستی داشته باشد. همچنین، برای فرزندتان بیان کنید که درگیری زندگی او با پورنوگرافی می‌تواند خوشبختی و تندرستی‌اش را به خطر بیندازد.

با او رابطه‌ای دوستانه داشته باشید و ارتباطی باز و تأثیر گذار را با او برقرار کنید. به فرزندانتان ارزش دهید وآن‌ها را با نگرشی سالم نسبت به تمایلات جنسی آموزش دهید.

  1. آموزش

به فرزندان خود بیاموزید که چگونه فیلم‌های پورنوگرافی روابط جنسی را تعریف می‌کند و تصویری غیرواقعی از آن را نمایش می‌دهد. به او بیاموزید که ممکن است کاربران این سایت‌ها، انسان‌ها را به‌عنوان اسباب‌بازی‌هایی برای خوش‌گذرانی و شهوت‌رانی نگاه کنند. همچنین با وی درباره اعتیادآور بودن این‌گونه فیلم‌ها صحبت کنید.

به فرزندان خود کمک کنید روند حساسیت‌زدایی که در اثر قرار گرفتن مکرر در معرض تصاویر، کتاب‌ها و مجلات و حتی فیلم‌های دارای محتوای پورنوگرافی بوجود می‌آید را درک کنند.

  1. پیگیری کنید

پس از کشف این معضل، خطوط ارتباطی خود را با فرزندانتان باز نگه دارید. به یاد داشته باشید که اعتیاد هنگامی که درباره آن صحبت نشود، شکوفا می‌شود و هنگامی که با وی با احساس و همدلی صحبت می‌کنید کمتر عود می‌کند.

  1. یاد بگیرید

به مرور از فرزند خود بپرسید که چطور این مشکل شروع شد و تا چه حد درگیر پورنوگرافی شده است.

  1. با آرامش پاسخ دهید

از پرخاشگری و پاسخگویی به سوالات فرزندتان با عصبانیت خودداری کنید. در عوض، واقعا نگران باشید و با آرامش و به روش احترام‌آمیز با او به گفتگو بپردازید.

  1. کنترل دسترسی

از فیلتر اینترنت روی کامپیوتر و تمامی دستگاه‌های دارای حافظه استفاده کنید. زمانی که نیاز باشد تلفن و اینترنت را محدود کنید.

  1. از افراد حرفه‌ای و مشاوران کمک بگیرید

کودکان خود را تشویق کنید که با این افراد صحبت کنند و از کمک‌های معنوی آن‌ها بهره‌مند شوند.

  1. نظم و حساسیت

به جای موعظه، تهدید یا محکوم کردن فرزندتان و قضاوت کردن او بهتر است برای اینکه فرزندتان را بهتر درک کنید، او را با نظم و حساسیت آموزش دهید تا به سخنانتان گوش دهد.

  1. با فرزندانتان صحبت کنید

بفهمید که آیا فرزندتان قصد ادامه این مسیر را دارد یا خیر و این که نسبت به اعتیاد خود چه احساسی پیدا کرده است.

  1. حمایت

کودک را برای غلبه بر این مشکل یاری برسانید و او را تشویق کنید.

  1. حفاظت

از خانه خود حفاظت کنید. به‌عنوان یک خانواده درباره دانش رسانه‌ای صحبت کنید و آگاهی خود و اعضای خانواده را در زمینه سواد رسانه‌ای افزایش دهید. موقعیت‌هایی که منجر به درگیری خانواده در این زمینه می‌شود را شناسایی کنید و تغییراتی برای حفاظت از اعضای خانواده داشته باشید.

برای مثال، از فیلترهای اینترنت استفاده کنید و تلویزیون و کامپیوتر را در محلی که در معرض دید است، قرار دهید.

  1. الگو باشید

خودتان به سرعت از تصاویری که پورنوگرافی را به نمایش می‌گذارند، دور شوید و به فرزند خود بیاموزید که مانند شما رفتار کند.

  1. هشدار دهید

به خانواده هشدار دهید که پورنوگرافی می‌تواند چه پیامدهایی داشته باشد.

چرا درمان اعتیاد به پورنوگرافی ضروری است؟

به نظر می‌رسد که بسیاری از جوانان و نوجوانان با این اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کنند. اما نکته شگفت‌آور این است که تعداد کمی از آن‌ها واقعا به دنبال معالجه حرفه‌ای هستند.

جنسی - تاثیری که اعتیاد به پورنوگرافی روی مغز می‌گذارد و راه‌های خلاص شدن از این مشکل

سه تصور غلط زیر باعث می‌شود جوانان بیشتری به دنبال درمان نباشند:

  1. بله پورنوگرافی یک مشکل است، اما آیا واقعا نیازمند افراد حرفه‌ای برای درمان هست؟

بیشتر اوقات استفاده مزمن از پورنوگرافی یک اعتیاد تلقی نمی‌شود، بلکه بهتر است به آن عادت گفته شود [ نظر افراد این است]. خود افراد می‌توانند  دامنه مشکلات را کاهش دهند یا به حداقل برسانند و به همین دلیل کمک حرفه‌ای لازم نیست. اما واقعیت تلخ آن است که معتادان به پورنوگرافی به تنهایی نمی‌توانند از این موضوع خلاصی یابند.

  1. فقط باید سخت‌تر تلاش کنید

غلبه بر این اعتیاد گاهی اوقات می‌تواند بسیار دشوار باشد. بیشتر وقت‌ها کسانی که آشنایی ندارند، فکر می‌کنند زور و جبر حلال مشکلات است، در حالی که باعث افزایش ولع فرد می‌شود و این دلیلی است که برخی جوانان دوباره به سمت پورنوگرافی برمی‌گردند. برای پرهیز از اعتیاد، باید جوانان خود را به هر طریق توانمند سازیم.

  1. چند ماه پرهیز برابر با بهبود و درمان است

برخی جوانان قادرند با استفاده از اراده خود هفته‌ها یا حتی ماه‌ها از پورنوگرافی دوری کنند اما جوانانی که در معالجه شرکت نکرده‌اند، سرانجام دوباره به دیدن پورنوگرافی برمی‌گردند.

به پورن - تاثیری که اعتیاد به پورنوگرافی روی مغز می‌گذارد و راه‌های خلاص شدن از این مشکل

مهم آن است که جوانان، والدین و دلسوزان اجتماعی، نیازهای افراد را تشخیص دهند و جوانان هم فرصت داشته باشند که ماهیت اعتیاد را آنالیز کنند. مسائل اساسی روحی و روانی که منجر به شکل‌گیری اعتیاد می‌شود، غالبا پس از چند ماه پرهیز برطرف می‌گردد و بنابراین نیازی به رفع آن نیست.

واقعیت تأسف‌آور برای معتادان به پورنوگرافی آن است که بدون کمک و پیش آگهی، رهایی از اعتیاد احتمال ضعیفی دارد. به سادگی نمی‌توان این کار را انجام داد و بهتر است زودتر درمان حرفه‌ای انجام شود. اعتیادهای جنسی معمولا در دوران نوجوانی کشف می‌شوند و ما به والدین پیشنهاد می‌کنیم به محض کشف آن، به دنبال درمانش باشند.

حتی زمانی که یک جوان برای معالجه اقدام می‌کند درمان و معالجه او دشوار است و به راحتی اتفاق نمی‌افتد. قدرت اعتیاد به پورنوگرافی را نباید دست کم گرفت.

مطالب مرتبط: 

انواع فیلم هایی که سکس را به تماشا می گذارند و آسیب های فیلم های پورنوگرافی

روش درست برخورد با بچه هایی که عکس ها و فیلم های پورن تماشا می کنند 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *