خانه » کارگروه ها » تغذیه » تأثیر نوع رژیم غذایی در سرطان پستان
سرطان پستان

تأثیر نوع رژیم غذایی در سرطان پستان

در امریکا آمار نشان می دهد که یک نفر از هر ۹ نفر زن امریکائی روزی گرفتار سرطان می شود و سرطان پستان پس از سرطان ریه دومین بیماری مهلک در آمریکاست ولی عده ای از صاحب نظران پزشکی و تغذیه معتقدند که تغییر رژیم غذایی ممکن است این آمار را بکلی عوض کند و اثر قاطعی در کاهش بیماری سرطان پستان خواهد داشت.

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، غذایی که انسان می خورد ممکن است در جلوگیری از سرطان و با سرعت بخش و گسترش آن به سایر اعضای بدن تأثیرگذار باشد. محققا فاکتورهای کلیدی بسیاری در سرنوشت سرطان پستان زنان دخالت دارند ولی تحقیقات علمی نشان می دهد که رژیم غذایی نقش بسیار مهمی در این ماجرا دارد و محققان در جستجوی راهی هستند که بدانند چه نوع غذاهایی در سطح سلولی در این فرآیند دخالت دارند و بخصوص حدود ابعاد دخالت و تأثیر هورمون استروژن در ماجرای سرطان پستان چیست.

یک راه کلیدی همیشه مورد نظر پزشکان و محققان بوده و آن این است که برای جلوگیری از سرطان پستان، الگوی غذایی شبیه الگوی غذایی زنان مناطق خاور دور مناسب است. مثلا زنان ژاپنی در مقایسه با زنان اروپایی و امریکائی ۵ برابر کمتر احتمال دارد به سرطان پستان مبتلا شوند یعنی در برابر هر ۵ نفر زن اروپایی و آمریکایی که مبتلا به سرطان پستان می شوند در ژاپن فقط یک نفر زن احتمال دارد به مبتلا شود.

البته، این امر یک موضوع ارثی و خانوادگی نیست، وقتی که زنان ژاپنی به هاوائی نقل مکان می کنند و الگوی غذایی بومی ژاپنی آنها به رژیم غذایی غربی و امریکائی تبدیل می شود، احتمال مبتلا شدن به سرطان پستان در زنان ژاپنی مانند زنان اروپایی و آمریکایی می شود.

در امریکا آمار نشان می دهد که یک نفر از هر ۹ نفر زن امریکائی روزی گرفتار سرطان می شود و سرطان پستان پس از سرطان ریه دومین بیماری مهلک در آمریکاست ولی عده ای از صاحب نظران پزشکی و تغذیه معتقدند که تغییر رژیم غذایی ممکن است این آمار را بکلی عوض کند و اثر قاطعی در کاهش بیماری سرطان پستان خواهد داشت. دانشمند انگلیسی به نام ریچارد پتو در نشریه مؤسسه ملی سرطان اعلام کرده است که تغییر مواد غذایی و انتخاب رژیم غذایی مناسب ممکن است تا ۵۰ درصد از سرطان پستان جلوگیری کند.

قابل ذکر است که سرطان پستان منحصر به زنان نیست و مردان نیز ممکن است به سرطان پستان مبتلا شوند چنانچه در امریکا تعدادی از مردان مبتلا به سرطان پستان تحت درمان قرار گرفته اند طبق آمار منتشره از طرف سازمانهای بهداشتی امریکا تخمین زده می شود که تعداد مردان مبتلا به سرطان پستان در سال ۲۰۰۳ به بیش از ۱۵۰۰ مورد بالغ شود.

سرطان پستان و سرطان رحم و تخمدان وابستگی به هورمون دارند. به نظر میرسد که مقدار مفرط هورمون زنانه استروژن موجب تسریع رشد سرطان می شود. بنابر این مواد غذایی که بتواند در متابولیسم جذب استروژن دخالت کند می تواند از سرطان پستان جلوگیری کند. مثلا برخی از داروهای شیمیایی مانند تاموکس که برای پیش گیری و درمان سرطان پستان کاربرد دارد از طریق کاهش اثر استروژن تأثیر می گذارد و جالب است که برخی مواد غذایی نیز می توانند شبیه تاموکسیفن روی استروژن در بدن انسان تأثیر بگذارند و به این ترتیب مواد غذایی که با استروژن ناسازگار هستند دارای مکانیسمی برای جلوگیری از سرطان پستان است.

استروژن یک ریسک فاکتور در تمام عمر زنان است، بنابر این توجه به رژیم غذایی چه در دوران قبل از یائسگی و چه بعد از یائسگی زنان از نظر مقابله با سرطان پستان مهم است. زنان در دوران قبل از یائسگی استروژن بیشتری دارند ولی حتی پس از دوران یائسگی یعنی در دورانی که تخمدانها دیگر استروژن نمیسازند، سلولهای چرب مقداری استروژن می سازند بنابراین پس از دوران یائسگی نیز همچنان مقداری استروژن در بدن وجود دارد که عامل سرطان پستان شود.

برخی از دانشمندان فکر می کنند و گمان دارند که تولید مقدار مفرط استروژن در دوران جوانی ممکن است زمینه ای برای سرطان پستان در دوران پس از جوانی زنان باشد. بنابراین داشتن رژیم غذایی ضد استروژن در دوران جوانی ممکن است یک عامل پیشگیری کننده مؤثری باشد و همچنین جریان گردش استروژن در بدن ممکن است موجب عود و یا انتقال سرطان پستان به سایر قسمتهای بدن مثلا به پستان دیگر باشد.

بنابر این پس از مبتلا شدن به سرطان پستان نیز خیلی مهم است که از رژیم غذایی تنظیم کننده استروژن استفاده شود. بعلاوه برخی از ترکیبات شیمیایی موجود در مواد غذایی ممکن است اثر سمی مستقیمی برای سلولهای سرطانی پستان داشته باشند و بعضی دیگر از مواد شیمیایی مخصوصأ أنواع چربی ها به نظر میرسد از طریق اسرار آمیزی برای تحریک سرطان و یا متوقف کردن رشدسرطان پستان مؤثر باشند.

نقش کلم در سرطان پستان

انواع کلم و خویشان آنها در خانواده کروسیفر را باید در صدر لیست مواد غذایی که از طریق تنظیم هورمون استروژن به مصونیت بدن زن در مقابل سرطان پستان کمک می کند قرار داد. برخی از مواد غذایی می توانند برای کاهش استروژن کمک کنند به این ترتیب که با تسریع متابولیسم استروژن در سوخت و ساز بیشتر و سریعتر این هورمون اثر می گذارند و در نتیجه مقدار کمتری استروژن برای تغذیه در دسترس سلولهای سرطانی قرار خواهد داشت.

طبق نظر دکتر میکنوویکس و همکاران او در مؤسسه تحقیقاتی هورمون در شهر نیویورک این کار را گیاهان خانواده کروسیفر نظیر کلم برگ، کلم بروکلی، گل کلم، کلم تکمه ای و برگ خردل و شلغم و غیره در بدن انجام می دهند. تحقیقات این دانشمندان نشان می دهد که ترکیبات شیمیایی خاصی به نام ایندول که در این گیاهان وجود دارد، فرآیندی را که موجب غیرفعال کردن و کاهش نوعی استروژن که می تواند در تحریک و افزایش سرطان پستان مؤثر باشد تسریع و تشدید می کند. در آزمایشهایی که توسط دکتر میکنوویکس و همکارانش در مورد زنان و مردان به عمل آمده نشان داده شده است که ترکیبات شیمیایی کلم در فرآیند غیر فعال کردن هورمون استروژن تا ۵۰ درصد مؤثر است. مقدار ترکیب شیمیایی که در این آزمایشها به کار برده شده از مقداری که معمولا مردم ضمن غذای روزانه می خورند خیلی بیشتر است.

نقش انواع لوبیا در سرطان پستان

لوبیا به علت این که دارای مقدار قابل ملاحظه ای ترکیب های شیمیائی استروژن گیاهی است برای پیش گیری از سرطان پستان اثر مفیدی دارد و فعالیت استروژن سرطان زای بدن را متوقف می کند. این موضوع مورد تأیید عده زیادی از دانشمندان از جمله دکتر لئونارد کهن در بنیاد امریکائی سلامتی در نیویورک است.

دکتر کهن در گزارشی اعلام می کند، که زنان اسپانیایی زبان منطقه کارائیب و مکزیکو و امریکای لاتین کمتر از زنان امریکائی به سرطان پستان مبتلا می شوند. برای پی بردن به علت این امر در یک مطالعه ای این موضوع مورد بررسی قرار گرفته و روشن شده است که زنان این مناطق دوبرابر زنان امریکایی در رژیم غذایی خود از انواع لوبیا و نخود عمدتا از لوبیای چینی و لوبیای سیاه و نخود استفاده می کنند. زنان این مناطق به طور متوسط در شش روز از هفته و هر روز از ۱۲ پیمانه لوبیا در غذاها استفاده می کنند. و بعلاوه طبق نظر دکتر کهن لوبیا دارای ترکیبات شیمیائی ضدسرطانی از جمله مهار کننده های پروتئاز و ترکیبات فیتات” است.

سویا غذای معجزه گر و شفابخش ژاپنی ها

دانه سویا دارای برخی ترکیبات شیمیائی است که در مهار استروژن بدن مؤثر است. طبق نظر استیفن بار نس سویا به طور مستقیم نیز رشد سلولهای سرطانی را مهار می کند وعملا خطر سرطان پستان را در زنان در هر سنی کاهش می دهد. و سویا در حقیقت از نظر شیمیائی خیلی شبیه داروی شیمیائی مصنوعی تاموکسیفن عمل می کند که برای جلوگیری از سرطان پستان و ممانعت از متاستاز برای برخی زنان تجویز می شود. و به طوری که دکتر بارنس می گوید طرز عمل استروژن گیاهی سویا بر ضد استروژن سرطانزا حداقل در حیوانات خیلی شبیه اثر تاموکسیفن است.

سویا برای حمایت زنان مناطق خاور دور در برابر سرطان پستان نیز تأثیر چشم گیری نشان داده است. در یک تحقیق جدید نشان داده شده است که زنان جوان سنگاپور قبل از دوران یائسگی، که دو برابر مقداری که معمولا در سنگاپور از سویا استفاده می شود، خوراک سویا خورده اند، احتمال مبتلا شدن آنها به سرطان پستان ۵۰ درصد کاهش داشته است.

توجه شود که اثر ضدسرطانی سویا در پروتئین سویاست که شامل سویای پخته، شیر سویا و خوراکی های مختلفه سویاست ولی در سبوس سویا و روغن سویا این خاصیت وجود ندارد.

توصیه کارشناسان این است زنان بخصوص آنهایی که به طور ارثی در خانواده سرطان پستان دارند می توانند از سویا و فرآورده های سویا و یا شیر سویا نیز استفاده نمایند.

نقش غذاهای دریایی در سرطان پستان

دکتر رشیدا کارمالی دانشیار علوم تغذیه در دانشگاه روتگرس معتقد است غذاهای دریائی بخصوص ماهیهای چرب نیز می توانند در پیش گیری و متوقف کردن سرطان پستان کمک کنند. این محقق در تحقیقات خود نشان داده است که خوردن مکمل روغن ماهی در حد مقداری که زنان ژاپنی ماهی می خورند، برای سرکوب نشانه های بیولوژی در زنانی که در معرض خطر سرطان پستان هستند بسیار مؤثر است و کمک می کند.

بعلاوه یک بررسی کانادانی که در ۳۲ کشور انجام گرفته نشان داده است که حوادث مرگ در اثر سرطان پستان در کشورهایی مانند ژاپن که زنان بیشترین مقدار ماهی را می خورند بسیار نادر است. از آن جالب تر این است که پس از مبتلا شدن، ممکن است روغن ماهی در روند پیشرفت سرطان پستان نیز دخالت کند.

اثر ویتامین D در حمایت بدن در قبال سرطان پستان

شواهد جالب جدیدی وجود دارد که زنان سالخورده که در خوردن غذاهای سرشار از ویتامین D تسامح دارند بیشتر احتمال دارد به سرطان پستان مبتلا شوند. این نظریه نیز تأییدی بر وجود خاصیت ضدسرطان بودن روغن ماهی است. زیرا ماهیهای چرب سرشار از ویتامین Dاند. بخصوص که در آزمایش های دکتر گارلاند نشان داده شده است که ویتامین D با سرطان پستان زنان پس از دوران یائسگی مبارزه می کند ولی در زنان قبل از دوره یائسگی که در جوانی مبتلا به سرطان شده اند اثر قابل ملاحظه ای ندارد.

متأسفانه اغلب زنان دنیا به استثنای زنان ژاپنی خیلی کم روزانه از ویتامین D استفاده می کنند. زنان غیرژاپنی به طور متوسط در حدود ۲۰۰ واحد بین المللی، ولی زنان ژاپنی ۶ برابر یعنی ۱۲۰۰ واحد بین المللی روزانه ویتامین D مصرف می کنند و نکته جالب این است زنانی که به امریکا مهاجرت می کنند و رژیم غذانی آنها عوض می شود و ویتامین D کمی دریافت می کنند، تعداد زیادی به سرطان پستان مبتلا می شوند.

به نظر دکتر گارلاند بهترین منبع ویتامین D ماهی های چرب نظیر سالمون، ماکرلی ساردین، هرینگ و تونا است ولی غنی ترین منبع ویتامین D در جهان ماهی ایل (شبیه مارماهی) است که در ژاپن از آن خوراکهای محلی درست می کنند.

نقش غذاهای سرشار از ویتامین C برای جلوگیری از سرطان پستان

توصیه دانشمندان تغذیه این است که حتی الامکان باید از غذاهای سرشار از ویتامین C استفاده شود، زیرا برای جلوگیری از سرطان پستان و سایر انواع سرطان ها در سنین مختلف بسیار مفید است. طبق شواهد علمی متعددی ویتامین C از دشمنان نامدار سرطان پستان است. مثلا طبق ۱۲ تحقیق دقیق که در مورد سرطان پستان و رژیمهای غذایی در مؤسسه ملی سرطان کانادا به عمل آمده نشان داده شده است که مواد غذایی دارای ویتامین C از حامیان جدی زنان در برابر سرطان پستان است و در حقیقت خطر کم خوردن ویتامین C برای سرطان پستان از خطر زیاد خوردن چربی حیوانی بیشتر است.

تحقیقات علمی نشان داده است که مصرف ویتامین C در مورد زنان سالمند درست پس از یائسگی اگر توأم با کاهش چربی بخصوص چربی حیوانی در گوشت قرمز چرب و لبنیات چرب باشد اثر حمایتی نیرومندتری خواهد داشت. نتیجه مطالعات این است اگر مقدار مصرف چربی های حیوانی در هر روز کمتر از ۱ درصد کالری روزانه باشد، احتمال خطر سرطان پستان ۱۰ درصد کاهش می یابد ولی اگر زنان سالمند پس از آغاز دوره یائسگی در هر روز ۳۸۰ میلی گرم ویتامین C از طریق غذاهای سرشار از ویتامین C مصرف کنند احتمال خطر سرطان پستان ۲۴ درصد کاهش خواهد یافت. در یک تحقیق گسترده ایتالیائی نیز نشان داده شده است که مواد غذایی سرشار از ویتامین C مخصوصأ سبزیهای به رنگ سبز تیره که از نظر ویتامین و بتاکاروتن و سایر کاروتنوئیدهای ضد اکسیدکننده ها غنی هستند برای حمایت بدن از مبتلا شدن به سرطان پستان بسیار مفیدند.

خطر خوردن مفرط چربی های اشباع شده برای سرطان پستان

اسراف در خوردن چربی های اشباع شده حیوانی به ایجاد سرطان پستان کمک می کند. در تحقیقات اپیدمیولوژی مشاهده شده است که بین رژیم های غذایی چرب و سرطان پستان رابطه نزدیکی وجود دارد. در یک تحقیق ایتالیائی که در مورد ۷۵۰ نفر زن ایتالیائی انجام شده نشان داده شده است در زن هائی که از بیشترین مقدار چربی حیوانی و پروتئین حیوانی در رژیم غذایی خود استفاده کرده اند یعنی به طور افراط از گوشت قرمز چرب استفاده کرده اند در مقایسه با زنانی که کمترین مقدار چربی حیوانی و پروتئین حیوانی در رژیم غذایی خود داشته اند، احتمال سرطان پستان سه برابر بیشتر است. در تحقیقات وسیع دیگر از جمله تحقیقی که در هاروارد در مورد ۹۰۰۰۰ زن انجام شده نشان داده شده است که رابطه نزدیک آماری بین خوردن چربی حیوانی و سرطان پستان وجود دارد.

در صورت مبتلا شدن به سرطان پستان باید از اسراف در خوردن چربی بخصوص چربی های اشباع شده حیوانی شامل پنیر چرب، کره، گوشت چرب پرهیز کرد. طبق تحقیقاتی که در سوئد در مورد ۲۲۰ نفر زن به عمل آمده است، اسراف در خوردن چربی ممکن است در عود سرطان در مورد کسانی که سرطان پستان خود را با جراحی برداشته اند اثر بگذارد و برگشت بیماری را تسریع کند.

توصیه هایی برای رژیم غذایی ضدسرطان پستان

– اعم از این که در سن قبل از یائسگی و یا در سن پس از یائسگی هستید توصیه می شود که از ماهی های چرب و انواع لوبیا و نخود و سویا استفاده کنید. این مواد غذایی از عود سرطان پستان و از رشد تومور سرطانی جلوگیری می کنند.

 – حتی الامکان از مواد غذایی استفاده کنید که در فعالیت های پیش سرطان زاتی استروژن دخالت می کنند. این مواد شامل دانه سویا و سبزی های خانواده کروسیفر نظیر انواع کلم و شلغم و هم چنین سبوس گندم اند.

– از سبزی های برگی سبز که معمولا ضدسرطان پستانند در رژیم غذایی استفاده کنید.

– برای جلوگیری از سرطان پستان و اگر مبتلا شده اید برای متوقف کردن رشد آن، از چربی های دارای اسید چرب امگا ۳ ماهی های چرب و از چربی های دارای اسید چرب اومگا ۔ ۹ نظیر روغن زیتون استفاده کنید و از خوردن چربی های حیوانی و همچنین از چربی های دارای اسید چرب اومگا ۔ ۶ نظیر روغن ذرت، آفتاب گردان، گلرنگ، و روغن های جامد و مارگارین که از این قبیل روغن ها درست شده باشد پرهیز نمائید.

– رژیمی نظیر رژیم غذایی زنان ژاپنی داشته باشید. رژیم غذایی زنان ژاپنی به طور مختصر بشرح زیر است: روزانه در حدود ۲۴۰ گرم میوه، ۲۶۰ گرم انواع سبزی ها، صد گرم از فرآورده های دانه سویا و ۱۲۰ گرم ماهی و مقدار خیلی کم گوشت قرمز بی چربی و شیر کم چربی.

۵ نظر

  1. مطلب اموزنده و کاربردی بود.ممنون

  2. ممنونم از مطلب خوبتون

  3. بسیار جامع و کامل بود

  4. چقدر مفید و کاربردی بود، سپاسگزارم

  5. از مطلب خوبتان ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.